Porsche připravilo motor pro vstup do formule 1, zřejmě ho ale nevyužije

Německá automobilka Porsche vyvinula a testovala šestiválcovou hybridní pohonnou jednotku, která by mohla být kompatibilní s novými pravidly pro motory formule 1, jenž by měla vejít v platnost od sezóny 2021. Porsche vstup do „královny motorsportu“ dlouhodobě zvažovalo, v současnosti se však takováto možnost jeví velmi nepravděpodobně.
Porsche připravilo motor pro vstup do formule 1, zřejmě ho ale nevyužije

Porsche uvažovalo o návratu do formule 1 dlouhodobě, veškeré plány ovšem vzaly za své v momentě, kdy se mateřská skupina Volkswagen Audi rozhodla ukončit programy LMP 1 ve světovém vytrvalostním šampionátu FIA WEC ve prospěch plného soustředění na formuli E. V té je Audi již zavedeným týmem a Porsche do elektrického šampionátu vstoupí v příští sezóně 2019/2020.

Na projektu motoru pro formuli 1 pracovala v Porsche skupina inženýrů, která se odštěpila od veleúspěšného programu s vozy 919 Hybrid třídy LMP 1. Tyto prototypy získaly ve FIA WEC v letech 2014 až 2017 17 vítězství, 43 pódiových umístění, 11 pole position, 4 nejrychlejší kola závodu a Porsche s nimi slavilo tři konstruktérské tituly, tři jezdecké tituly a tři triumfy v Le Mans (vše v sezónách 2015, 2016, 2017). Porsche 919 Hybrid LMP 1 mělo pod kapotou hybridní dvoulitrový čtyřválec, jehož výkon se blížil až k tisícovce koňských sil.

WEC: Porsche slaví na CoTA double, interní souboj rozhodla týmová režie

WEC: Porsche slaví na CoTA double, interní souboj rozhodla týmová režie

Šéf závodního oddělení Porsche Fritz Enzinger potvrdil webu motorsport.com, že ještě před odchodem jeho značky z LMP 1 se ve Weissachu souběžně začalo pracovat na šestiválcové hybridní pohonné jednotce, která by odpovídala návrhům nových pravidel pro formuli 1, k jejichž zavedení by mělo dojít v roce 2021. Porsche dlouhodobě zasedalo k jednomu stolu se zástupci dalších automobilek a s FIA diskutovalo o podobně nových technických regulí pro motory „královny motorsportu“.

„V roce 2017 přicházely signály od vedení formule 1, které naznačovaly, že se pravidla změní a že již u pohonných jednotek nebudou povinné systémy MGU-H, které rekuperují energii z výfukových plynů,“ rozpovídal se Enzinger.

„Porsche tehdy jako člen komise automobilek při FIA bylo součástí diskuzí o strategii budoucího vývoje pro formuli 1.“

Porsche odešlo z WEC, na motoru ale stále pracuje. Kvůli F1?

Porsche odešlo z WEC, na motoru ale stále pracuje. Kvůli F1?

„Na jednu stranu jsme se účastnili těchto diskuzí, na stranu druhou naši lidé vyvinuli šestiválec pro WEC. Pochopitelně jsme přemýšleli o tom, co bychom museli změnit, kdyby byl tento motor nakonec určen pro formuli 1. Na takových věcech se dá pracovat se dvojím závěrem,“ řekl Enzinger, který tak naznačil, že by vozy 919 Hybrid přešly k šestiválcům, pokud by program v LMP 1 nebyl ukončen a pokud by se Porsche nerozhodlo pro vstup do formule 1. V takovém případě by totiž připravený šestiválec našel využití v „královně motorsportu.“

Na vývoj šestiválcové hybridní pohonné jednotky vyčlenilo Porsche skupinu 40 lidí z původního týmu pro FIA WEC. Koncem roku 2017 již bylo jasné, že nový šestiválec ve WEC uplatnění nenajde, protože tou dobou již bylo jisté, že Porsche bude následovat Audi a z třídy LMP 1 se stáhne.

Vedení Porsche po konci v elitní kategorii WEC rozhodlo o vstupu do formule E, na druhou stranu se však stále věnovala pozornost dalšímu vývoji šestiválce. Takovýto hybridní motor bez MGU-H by totiž mohl nalézt využití v možném budoucím supersportovním modelu německé značky.

Novým výkonným ředitelem McLarenu bude Andreas Seidl z Porsche

Novým výkonným ředitelem McLarenu bude Andreas Seidl z Porsche

„Na konci roku 2017 jsme obdrželi konkrétní zakázku od naší partnerské značky, která se týkala dalšího vývoje vysoce efektivního šestiválcového motoru, a to navzdory našemu konci v LMP 1. Neskončilo to pouze na papíře, chtěli konkrétní výsledky s ideou toho, že se motor bude testovat v roce 2019,“ odhalil Enzinger.

Fritz Enzinger dále potvrdil, že vyvinutý motor je kompletní a že probíhá jeho testování. „Možné využití pro náš šestiválcový motor bylo naprosto otevřené. Kdyby se bylo bývalo rozhodlo o vstupu Porsche do formule 1 od sezóny 2021, tak bychom se na bývali připravili,“ řekl šéf závodního oddělení německé značky.

Motor Porsche se ve formuli 1 objevil naposledy v roce 1991. Na návrat německé značky do „královny motorsportu“ nakonec zřejmě jen tak nedojde.

Foto: Porsche AG

Další článek: Piquet bude po odchodu z formule E závodit v rallycrossu

11:20 | Alexander Albon nasadí novou specifikaci motoru Honda. Čeká ho penalizace.
24. června | Toto Wolff navrhuje zrušit šikanu na rovince Mistral na okruhu Paula Ricarda. Okruhy s dlouhými rovinkami (Montreal, Baku) prý nabízí lepší show.
23. června | Steiner označil víkend ve Francii za nejhorší v historii týmu.
23. června | Norrise a Ricciarda doplní u stewardů Raikkonen.

GP Rakouska 2019

Pátek 28. června 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 29. června 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 30. června 2019
Závod 15.10