Napínavá kvalifikační bitva otevřela novou sezonu vytrvalostního mistrovství světa WEC v katarském Losailu. Ve velké přetlačované o nejlepší čas byl nakonec úspěšnější australský pilot Porsche Matt Campbell, který těsně překonal Nycka de Vriese v Toyotě.
V novém formátu platném od startu sezony WEC 2024 odstartovala kvalifikace úvodní dvanáctiminutovou částí, ze které desítka nejrychlejších pilotů postoupila do desetiminutového hyperpolu. Jezdci devíti hypervozů si tak vytáhli „Černého Petra“, postup na příklad unikl i Ferrari 499P #83, v jehož kokpitu se bude v závodech vytrvalostního šampionátu střídat i Robert Kubica.
Na základě výsledků předsezonních testů a volných tréninků se čekala bitva o pole position mezi vozy Porsche a Ferrari, do které se nakonec trochu nečekaně přimíchala i mistrovská Toyota. Japonské hyperovozy GR010 Hybrid jsou v Kataru významně zasaženy aktuálním nastavením BoP, v rámci kterého váží 1089 kg a jsou tak suverénně nejtěžší v celém startovním poli. Pro srovnání, Porsche je v úvodu sezony na hmotnosti 1048 kg, Ferrari váží 1075 kg a Peugeot dokonce jen 1030 kg.
I přes nepříznivé podmínky dělal Nyck de Vries, který v posádce Toyoty #7 pro letošek vystřídal Argentince Lopeze, na trati přímo zázraky. Na rozdíl od Brendona Hartleyho v Toyotě #8 suverénně postoupil do hyperpolu, kde se až do posledních sekund přetahoval o nejlepší čas s Mattem Campbellem.
Nakonec byl ale těsně rychlejší australský pilot Porsche, který se už letos s vozem 963 LMDh radoval z triumfu v lednové čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně. Matt Campbell tak získal ve WEC historicky první pole position pro Porsche 963, když druhého de Vriese porazil o pouhých 0.164 sekundy. Třetí skončil Callum Ilott s dalším Porsche stáje JOTA Sport, kterého ve druhé řadě na startu doplní ještě Ferrari #50. S tím byl v kvalifikaci čtvrtý Antonio Fuoco.
Do elitní pětky se dostaly hned tři Porsche zásluhou pátého Kevina Estreho s továrním vozem #6, za kterým těsně zaostal šestý Jean-Eric Vergne za volantem Peugeotu 9X8 #93. Pro francouzský tovární tým to je posledním závod se současnou specifikací vozu. Už v Imole v dubnu nasadí Peugeot významný aerodynamický update, který jeho vozům mimo jiné doplní zadní křídla.
Do hyperpolu zasáhl ještě sedmý Alex Lynn s Cadillacem, osmý Antonio Giovinazzi za volantem Ferrari #51, devátý Jenson Button ve druhém Porsche stáje JOTA Sport a desátý Stoffel Vandoorne v kokpitu Peugeotu #94. Ve třídě LMGT3, která v šampionátu nahradila kategorii LMGTE-AM a vozy GTE, vyhrál kvalifikaci bronzový belgický pilot Tom van Rompuy s vozem Chevrolet Corvette Z06 GT3.R #81 týmu TF Sport.
Desetihodinový závod v Kataru na 1812 km startuje v sobotu v 9:00 a přímý přenos na Eurosportu 2 s komentářem Martina Straky a Jiřího Šlégla budete moci sledovat už od 8:30.