Poprvé v Zandvoortu. Pirelli věří, že to zvládne i bez speciálních pneumatik

F1 tento víkend čeká debut na okruhu Zandvoort. Pro F1 není úplně neznámý. Velká cena Nizozemska se na něm konala mnohokrát. Naposledy to však bylo v roce 1985. Od té doby se toho změnilo mnoho a to včetně okruhu samotného.
Foto: Pirelli
Poprvé v Zandvoortu. Pirelli věří, že to zvládne i bez speciálních pneumatik | Foto: Pirelli

Okruh Zandvoort vypadá poněkud odlišně od trati, která naposledy hostila formuli 1 v roce 1985.

Zejména zatáčky 3 a 14 (John Hugenholtz a ;Arie Luyendyk) jsou nyní nakloněny asi o 19 stupňů, což je více než dvojnásobek klopení zatáček v Indianapolis. Vozy formule 1 budou schopny projet tyto zatáčky mnohem rychleji než v minulosti, přičemž pneumatikami projde více energie.

Klepněte pro větší obrázek
Foto: Pirelli

Zatáčka 14 se jede na plný plyn a vytváří síly přesahující 4 G. Na vjezdu do zatáček 1 a 11 se očekává brzdění s přetížením kolem 5 G. 

Zatáčka 7 je další, která generuje boční síly asi 5 G a zabrat dostanou pneumatiky také v dalších dvou za sebou jdoucích zatáčkách.

Zandvoort se nachází v oblasti písečných dun v blízkosti pláže, takže na trati lze očekávat písek a tedy nižší přilnavost, jako tomu bývá v Bahrajnu. 

Speciální pneumatiky nebudou

Pirelli přiveze na náročný okruh tři své nejtvrdší směsi (C1, C2, C3).

V průběhu roku 2020 týmy testovaly novou konstrukci pneumatik Pirelli vyvinutou speciálně pro použití v Zandvoortu. Loňská velká cena Nizozemska však byla zrušena kvůli pandemii a pneumatiky tak nebyly nikdy do závodu nasazeny.

Pro letošní závod se žádné speciální pneumatiky nechystaly. Mario Isola uvedl pro web RaceFans, že speciální pneumatiky nebudou pro závod potřeba, protože jejich konstrukce z roku 2021 jsou robustnější.

„Klopená zatáčka představuje pro pneumatiky dodatečnou zátěž, jako každé klopení, a my jsme se rozhodli nepodcenit žádnou možnost,“ řekl Isola.

„Proto jsme provedli určitou analýzu. V roce 2020, kdy jsme se bavili o možnosti změny konstrukce pro Zandvoort, jsme měli v podstatě dvě možnosti. Jednou z nich bylo zvýšit tlak nebo snížit odklon kol. Druhou bylo navrhnout speciální konstrukci pouze pro Zandvoort.“

„Nyní, díky představení nové přední pneumatiky na začátku roku a nové zadní v Silverstonu, věříme, že se současná pneumatika zátěž v Zandvoortu zvládne. Proto jsme zůstali u normální sériové pneumatiky, nikoliv u nějaké speciální konstrukce.“

Celkově je podle Isoly Zandvoort náročný, ale není nejnáročnějším okruhem.

„Ve srovnání se Silverstonem je to o něco nižší,“ řekl. „Silverstone je z našeho žebříčku stále nejvýše. Silverstone, Spa, Suzuka. Zandvoort je ve skupině s vysokou náročností, ale není výjimečný.“

Max Verstappen loni varoval, že klopené zatáčky v Zandvoortu donutí týmy jezdit s „bolestivě“ vysokým tlakem v pneumatikách. Minimální tlaky stanovené Pirelli před víkendem jsou však nižší než ty, které se použily na některých jiných letošních tratích – u předních 22 PSI a zadních 21,5 PSI. Je však samozřejmě možné, že po pátku budou hodnoty upraveny.

Další článek: MiniDrivers a Grand Prix Belgie 2021