Popětadvacáté na Hungaroring

F1 si tentokrát volný víkend nedopřává a hned z Hockenheimu konvoj, přepravující její techniku, vyrazil na tisícikilometrovou cestu směr Budapešť. Na Hungaroringu se totiž jede už 25. Velká cena Maďarska.

Závod, který je hned po německé GP z Prahy nejblíž a v roce 1986 se stal ve světovém šampionátu prvním, který se konal ve východní Evropě. Od té doby už však bohužel k Hungaroringu, jehož výstavba tehdy stála 7,6 milionu dolarů, žádný další nepřidal.

Jezdci ovšem tuhle trať v hornatém údolí kolem Mogyorodu, ležící nějakých 20 km od maďarské metropole, nikdy zrovna moc nemilovali. Ani poté, kdy tenhle poměrně plochý okruh (rozdíl mezi nejvyššími body je 36 m) byl po třech letech a řadě stížností zkrácen a před sezonou 2003 se dočkal celé řady dalších a větších úprav.

Dnes je 4 381 m dlouhý, 11 až 17 m široký, má 14 zatáček (osm vpravo, šest vlevo) a na vozech se na něm nastavuje  vysoký přítlak. Jeho povrch hrozí navátým pískem, během kola v něm piloti řadí zhruba 52krát a jejich palivová nádrž během té doby zchudne o 2,10 kg benzinu. Nejrychlejším bodem okruhu, který se dá z 57 procent projet pod plným plynem, je konec 788 metrů dlouhé cílové rovinky, v němž loni jezdcům naměřili rychlost 299,5 km/h. Naopak nejpomalejším místem trati, jezdící se ve směru hodinových ručiček, jsou zatáčky číslo 6 a 13. V těch se jezdí na dvojku, monoposty tam dosahují rychlost kolem 100 km/h, ale největší přetížení na jezdce čeká jinde: v zatáčkách 3 a 4 (kolem 3,5 g).

Dočkají se Vettel, Massa, Webber nebo Kubica?
Loni na Hungaroringu - kde v roce 2003 své první vítězství v F1 získal Alonso a o tři roky později také Button – už podruhé v posledních třech letech kraloval Lewis Hamilton. Přičemž Webberovi pro změnu patřilo nejrychlejší kolo a pro pole position si nad Dunajem dojel Fernando Alonso.

Celková statistika dosavadních maďarských GP ale vypadá jinak. Podle ní je na této trati vládcem Michael Schumacher, jenž na ní triumfoval čtyřikrát, zatímco Ayrton Senna třikrát. A sedminásobný šampion tam navíc získal i nejvíc pole position (7), nejrychlejších kol (4), bodů (65) a strávil na Hungaroringu i největší počet kilometrů v čele závodů (1 215). Pouze v počtu pódií se musí dělit: těch totiž získal sedm a stejný počet v Maďarsku patřil i Sennovi. Z vozů je ale v Budapešti podobným vládcem stáj McLaren. Té patří dosud nejvíc výher (9), pódií (20), kilometrů ve vedení (2 467) i bodů (188). A o prvenství se s Ferrari dělí jen v počtu pole position (oba sedm), zatímco počet nejrychlejších kol patří na Hungaroringu týmu Williams. Co se pohonných jednotek týče, tak v Maďarsku v posledních pěti letech sice čtyřikrát triumfovaly motory Mercedes, jenže v celkovém počtu výher to nestačí na víc, než na dělení s motory Honda a Renault (všechny tam zvítězily šestkrát).

Maďaři měli pouze dvakrát šanci vidět na Hungaroringu i svého jezdce v monopostu F1. Poprvé v roce 1987, kdy tam 25letý Csaba Kesjar (o rok později se v F3 zabil na Norisringu) ve voze Zakspeed objel tři demonstrační kola a pak před šesti lety, kdy v šampionátu jezdil Zsolt Baumgartner a doma s Minardi dojel 15. Dnes se do Budapešti pro změnu stahují za Kubicou Poláci. Jenže tomu se tady moc nevede a ve všech čtyřech startech měl spíš sestupnou tendenci (po diskvalifikaci v 2006, byl pátý, osmý a loni třináctý). Ovšem mezi dosavadními 14 vítězi GP Maďarska mají absenci třeba i Vettel (zatím v Maďarsku nejlépe 16.), Webber (nejlépe loni třetí) či Massa (nejlépe sedmý v letech 2002 a 2006). Letos tedy mohou vyniknout a statistiky výrazně vylepšit. Nebude-li ovšem proti třeba vedení Ferrari...

 

Doporučujeme

Články odjinud