Pokud máte lepší nápad, tak sem s ním, reaguje Brawn na kritiku výrobců

Pokud máte lepší nápad, tak sem s ním, reaguje Brawn na kritiku výrobců

FIA a FOM navrhli pohonnou jednotku pro období po roce 2020. Výrobcům se ale nelíbí.

„Současný motor je neuvěřitelným inženýrským kouskem, ale není to skvělý závodní motor,“ řekl Ross Brawn pro BBC.

„Je velmi drahý, nevytváří žádný hluk a jeho komponenty kvůli kontrole počtu použitých komponent vytváří penalizace, které dělají z F1 frašku.“

„Existují také velké rozdíly ve výkonnosti mezi konkurenty a nikdy nepřivedeme nikoho dalšího, kdo by vyráběl motory.“

V uplynulých měsících proběhla řada schůzek mezi FIA, Brawnovým týmem a výrobci. Přesto je navržený hrubý obrys nové pohonné jednotku ze strany výrobců kritizován.

Ferrari dokonce hrozí odchodem z F1. Mercedesu a Renaultu vadí, že ačkoliv motor vypadá relativně podobně tomu současnému, tak je to zcela nový koncept – což znamená nový vývoj a nové výdaje. 

Brawn přiznal, že reakcemi byl trochu šokován. „Nepředpokládali jsme, že reakce budou tak silné,“ uvedl.

„Od té doby jsme měli další schůzku. Pokud je nejvíce naštval způsob, jakým to bylo prezentováno, tak se omlouvám. Ale nezapomínejme na to, o co se snažíme.“ 

Navrhněte lepší

„Pokud výrobce ukáže, že existuje lepší způsob, jak udělat to, co bylo navrženo – levnější motor, pro fanoušky atraktivnější, přitáhne nové výrobce... tak proč ne? Nejsme svázání s konkrétním řešením. Myslíme, že díky odborným znalostem, které máme a práci, kterou jsme odvedli, jsou to řešení, které mohou fungovat.“

„Pokud někdo navrhne jiné řešení, o němž si myslí, že dosáhne stejného cíle, neříkáme ne.“

Ferrari nebo konkrétně prezidentovi Ferrari se nelíbí standardizace některých komponent. Brawn si ale nemyslí, že to bude tak horké.

„Uznávám, že je důležité zachovat identitu motoru Ferrari nebo Mercedes. Musí být schopni říct: tohle je náš motor. Nemyslím si ale, že jsme překročili tuto hranici. Teď, kdy je návrh na stole, se s těmito lidmi potřebujeme setkat a pochopit, s čím souhlasí a s čím už ne.“

Aktuální návrh

  • 1,6 l, V6 hybrid turbo
  • Zvýšení otáček o 3000 za minutu pro zlepšení zvuku.
  • Budou definovány interní konstrukční parametry kvůli snížení nákladů.
  • Odstranění MGU-H (rekuperace tepelné energie z výfuku).
  • Silnější MGU-K – jezdec bude moci s energií více pracovat. Bude ji moci několik kol šetřit a poté ji využít. Měl by to být nový taktický prvek v rukou jezdce.
  • Standardizovaná baterie a řadicí elektronika. 
  • Jedno turbo s omezenými rozměry a hmotností
  • Prozkoumají se pravidla ohledně paliv a počtu použitých paliv.
  • Plug-And-Play: vysoká úroveň vnější předepsané konstrukce. Přechod na jiné motory, šasi a převodovky bude snadnější.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud