Pokud by volant zaměstnával jezdce moc, pomoci může telemetrie

Formule 1 by změnou pravidel mohla ulehčit jezdcům práci v kokpitu a usnadnit jim soustředění na řízení vozu. Vrátit by se mohla obousměrná telemetrie.
Pokud by volant zaměstnával jezdce moc, pomoci může telemetrie

V letošní sezóně si budou jezdci pomáhat k rychlejšímu času a při předjíždění nastavitelným zadním křídlem a systémem na rekuperaci kinetické energie. Oba systémy budou ovládat pomocí tlačítek na volantu, a to několikrát během jednoho kola.

K tomu se přidává běžná práce, kterou jezdec vykonává s dalšími ovladači, jako je nastavení palivové směsi či například rozložení brzdné síly. Objevily se proto obavy, že by jezdci mohli být až příliš zaměstnaní ovladači v kokpitu a nevěnovat se dostatečně řízení.

Výkonný ředitel McLarenu Jonathan Neale ale připomněl, že ulehčit práci jezdcům by mohla obousměrná telemetrie. Tedy ta, která týmům umožňuje měnit nastavení vozu na dálku z garáže a která je nyní Technickými pravidly zakázaná.

"Ergonomie kokpitu je skutečně důležitá," uvedl pro oficiální stránky formule 1. "V testech neměli Lewis a Jenson žádné problémy. Loni jsme měli trochu obavy s F-průduchem. Ale musíte si uvědomit, že tito jezdci jsou ve velmi dobré formě, je jim něco přes dvacet let a jsou dobře připraveni na to, co dělají. Doposud jsme s tím problémy neměli."

"Zabýváme se ergonomií pro jezdce a tím, jaké funkce přiřadíme kterým ovladačům. Ale myslím, že pokud startovní rošt dojde k závěru, že už je toho moc, máme možnost se vrátit zpět a znovu dělat víc věcí na voze z garáže. Určitě bychom mohli takto jezdcům odebrat 50 procent úkonů, které dělají na volantu. Šlo by to s obousměrnou telemetrií, jako jsme to dělali dříve."

Cílem nastavitelného zadního křídla, které je v letošní sezóně novinkou, je usnadnit jezdcům předjíždění. Neale se domnívá, že ho splní. "Pokud se vám podaří díky křídlu navýšit maximální rychlost o 11 až 12 km/h, pak by to mělo být dobré, pokud budete mít dostatečnou přilnavost," vysvětloval. "Pokud bude okruh pokrytý kousky gumy, tak to bude jedno, protože budete omezeni přilnavostí a ne točivým momentem. Ale kousky gumy z pneumatik nejsou problémem, patří k tomu."

Diskuze (9) Další článek: Kubica se uzdravuje bez komplikací
16:32 | Zdá se, že Ticktum má smůlu. Účastní se zimní asijské F3, ale body za super licenci podle Autosportu nedostane. FIA totiž požaduje, aby měla série alespoň 5 závodů a tato má jen 3.
10:49 | Kuan-jü Čou bude vedle závodění ve F2 pracovat jako vývojový jezdec Renaultu. Čínský závodním prošel Jezdeckou akademií Ferrari.
21. ledna | HWA bude spolupracovat ve F2 s týmem Arden. Šance pro juniory Mercedesu...
20. ledna | Objevují se spekulace, že manažerem Micka Schumachera bude N. Todt.