Pokud by volant zaměstnával jezdce moc, pomoci může telemetrie

Formule 1 by změnou pravidel mohla ulehčit jezdcům práci v kokpitu a usnadnit jim soustředění na řízení vozu. Vrátit by se mohla obousměrná telemetrie.
Pokud by volant zaměstnával jezdce moc, pomoci může telemetrie

V letošní sezóně si budou jezdci pomáhat k rychlejšímu času a při předjíždění nastavitelným zadním křídlem a systémem na rekuperaci kinetické energie. Oba systémy budou ovládat pomocí tlačítek na volantu, a to několikrát během jednoho kola.

K tomu se přidává běžná práce, kterou jezdec vykonává s dalšími ovladači, jako je nastavení palivové směsi či například rozložení brzdné síly. Objevily se proto obavy, že by jezdci mohli být až příliš zaměstnaní ovladači v kokpitu a nevěnovat se dostatečně řízení.

Výkonný ředitel McLarenu Jonathan Neale ale připomněl, že ulehčit práci jezdcům by mohla obousměrná telemetrie. Tedy ta, která týmům umožňuje měnit nastavení vozu na dálku z garáže a která je nyní Technickými pravidly zakázaná.

"Ergonomie kokpitu je skutečně důležitá," uvedl pro oficiální stránky formule 1. "V testech neměli Lewis a Jenson žádné problémy. Loni jsme měli trochu obavy s F-průduchem. Ale musíte si uvědomit, že tito jezdci jsou ve velmi dobré formě, je jim něco přes dvacet let a jsou dobře připraveni na to, co dělají. Doposud jsme s tím problémy neměli."

"Zabýváme se ergonomií pro jezdce a tím, jaké funkce přiřadíme kterým ovladačům. Ale myslím, že pokud startovní rošt dojde k závěru, že už je toho moc, máme možnost se vrátit zpět a znovu dělat víc věcí na voze z garáže. Určitě bychom mohli takto jezdcům odebrat 50 procent úkonů, které dělají na volantu. Šlo by to s obousměrnou telemetrií, jako jsme to dělali dříve."

Cílem nastavitelného zadního křídla, které je v letošní sezóně novinkou, je usnadnit jezdcům předjíždění. Neale se domnívá, že ho splní. "Pokud se vám podaří díky křídlu navýšit maximální rychlost o 11 až 12 km/h, pak by to mělo být dobré, pokud budete mít dostatečnou přilnavost," vysvětloval. "Pokud bude okruh pokrytý kousky gumy, tak to bude jedno, protože budete omezeni přilnavostí a ne točivým momentem. Ale kousky gumy z pneumatik nejsou problémem, patří k tomu."

Diskuze (9) Další článek: Kubica se uzdravuje bez komplikací
19:37 | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
17:39 | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
14:13 | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.
23. května | Brendon Hartley je překvapen, že se mluví o jeho budoucnosti. Má prý smlouvu...
23. května | Po problémech ve Španělsku bude Ferrari v Monaku testovat starší zavěšení.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10