Jen čtyřikrát automobilovou GP Japonska hostil okruh Fuji: dvakrát v sedmdesátých letech a v sezonách 2007 a 2008. V ostatních letech tenhle závod pokaždé viděla Suzuka. A jiné to nebude ani letos.
Velká cena Japonska se totiž už podvaadvacáté
pojede na této neobyčejně zajímavé trati, která se kříží a jejíž tvar tudíž
připomíná poněkud šišatou osmičku. Okruh v těsné blízkosti zábavního parku a
jezdící se ve směru hodinových ručiček vznikl už v roce 1962 a jeho návrh má na
svědomí nizozemský designer Johannes Hugenholtz. Původním povoláním právník,
jehož dílem však byly také okruhy v Zandvoortu (tam by i ředitelem), Zolderu,
Jaramě, Hockenheimu, Nivelle a v kalifornském Ontariu, a připomínající tudíž ve
své době dnešního Hermanna Tilkeho. Ostatně současný dvorní architekt F1 na
Suzuce participoval také: úpravy po sezoně 2006 proběhly právě v režii jeho
aachenské firmy.
V současnosti je tato trať, ležící
nějakých 150 km východně od Osaky, dlouhá 5 807 a široká 10 až 14 metrů. Dá se
na ní napočítat 18 zatáček (10 pravých a osm levých), z nichž nejproslulejší je
přirozeně ta s číslem 15 (jmenuje se 130R, přičemž číslo znamená její poloměr).
A na trati, která se dá z 69 procent projet pod plným plynem a na níž jezdci
během kola (za tu dobu z palivové nádrže zmizí 2,3 kg benzinu) řadí v průměru
42krát, je nejrychlejším místem konec 800 metrů dlouhé cílové rovinky. Právě
tam také Kovalainenovi (McLaren) loni naměřili 316,4 km/h. Naopak nejpomaleji
se v Suzuce jezdí v zatáčce číslo 11 (Hairpin), která se projíždí na jedničku
či dvojku rychlostí kolem 72 km/h, přičemž
největší přetížení (kolem 4,2 g) na jezdce čeká pro změnu v zatáčkách 5,
8 a 13 (dvojitá zatáčka Spoon). Traťový rekord drží v Suzuce od roku 2005 Kimi
Räikkönen (průměr 228,372 km/h) a loňský závod tam ve voze Red Bull vyhrál
Vettel (patřilo i pole position), před Trullim (Toyota) a Hamiltonem (McLaren).
A z nejrychlejšího kola se tehdy mohl radovat Webber.
Přesto japonským statistikám – navzdory
tomu, že tamní poslední GP absolvoval v 2006 (a nikdy tedy nestartoval ve Fuji,
kde závody vyhráli Hamilton a Alonso) – vládne naprosto suverénně Michael
Schumacher. Němec už totiž v zemi vycházejícího slunce vyhrál šest závodů,
osmkrát získal pole position, čtyřikrát nejrychlejší kolo, devětkrát stál na
pódiu, získal i 81 bodů a 1 787 km strávil v čele závodů. Co se značek týče,
tam už se o žádné takové suverenitě hovořit nedá, přestože většinu statistik má
pod kontrolou McLaren. Tato stáj totiž získala osm výher, třikrát tolik pódií,
její jezdci si z Japonska odvezli 173 bodů a její monoposty se tam daly vidět 2
845 km na čele závodů. Nejvíc japonských pole position však patří Ferrari
(devět) a největší počet rychlejších kol pro změnu týmu Williams (8). Maranello
si to ale zase vynahrazuje v motorech, v nichž - s výjimkou počtu
nejrychlejších kola a bodů, kde vládne Renault – bilanci bezpečně ovládá.
Ze současného sextetu nejlepších
nenajdeme mezi vítězi v Suzuce Buttona (dosud nejlépe třetí v roce 2004 s vozem
BAR), Webbera (prozatím nejlépe čtvrtý v 2005 s Williamsem, Massu (nejlépe
druhý v 2006 s Ferrari) a dokonce ani Hamiltona. Ten už sice v zemi sakur
jednou triumfoval, ale pouze v deštivém závodě 2007, který se jel ve Fuji. A
rozhodně žádnou díru do světa prozatím v Japonsku neudělal ani v šampionátu zatím sedmý Rosberg, jedoucí
letos s vozy Mercedes, které budou mít v Japonsku svojí premiéru: ve čtyřech
tamních startech byl nejlépe loni s Williamsem, kdy byl odmávnut na místě
pátém. Takže motivací je před příští japonskou Velkou cenou opravdu habaděj...