Podvaadvacáté do Suzuky

Jen čtyřikrát automobilovou GP Japonska hostil okruh Fuji: dvakrát v sedmdesátých letech a v sezonách 2007 a 2008. V ostatních letech tenhle závod pokaždé viděla Suzuka. A jiné to nebude ani letos.
Podvaadvacáté do Suzuky

Velká cena Japonska se totiž už podvaadvacáté pojede na této neobyčejně zajímavé trati, která se kříží a jejíž tvar tudíž připomíná poněkud šišatou osmičku. Okruh v těsné blízkosti zábavního parku a jezdící se ve směru hodinových ručiček vznikl už v roce 1962 a jeho návrh má na svědomí nizozemský designer Johannes Hugenholtz. Původním povoláním právník, jehož dílem však byly také okruhy v Zandvoortu (tam by i ředitelem), Zolderu, Jaramě, Hockenheimu, Nivelle a v kalifornském Ontariu, a připomínající tudíž ve své době dnešního Hermanna Tilkeho. Ostatně současný dvorní architekt F1 na Suzuce participoval také: úpravy po sezoně 2006 proběhly právě v režii jeho aachenské firmy.

V současnosti je tato trať, ležící nějakých 150 km východně od Osaky, dlouhá 5 807 a široká 10 až 14 metrů. Dá se na ní napočítat 18 zatáček (10 pravých a osm levých), z nichž nejproslulejší je přirozeně ta s číslem 15 (jmenuje se 130R, přičemž číslo znamená její poloměr). A na trati, která se dá z 69 procent projet pod plným plynem a na níž jezdci během kola (za tu dobu z palivové nádrže zmizí 2,3 kg benzinu) řadí v průměru 42krát, je nejrychlejším místem konec 800 metrů dlouhé cílové rovinky. Právě tam také Kovalainenovi (McLaren) loni naměřili 316,4 km/h. Naopak nejpomaleji se v Suzuce jezdí v zatáčce číslo 11 (Hairpin), která se projíždí na jedničku či dvojku rychlostí kolem 72 km/h, přičemž  největší přetížení (kolem 4,2 g) na jezdce čeká pro změnu v zatáčkách 5, 8 a 13 (dvojitá zatáčka Spoon). Traťový rekord drží v Suzuce od roku 2005 Kimi Räikkönen (průměr 228,372 km/h) a loňský závod tam ve voze Red Bull vyhrál Vettel (patřilo i pole position), před Trullim (Toyota) a Hamiltonem (McLaren). A z nejrychlejšího kola se tehdy mohl radovat Webber.

Klepněte pro větší obrázek

Přesto japonským statistikám – navzdory tomu, že tamní poslední GP absolvoval v 2006 (a nikdy tedy nestartoval ve Fuji, kde závody vyhráli Hamilton a Alonso) – vládne naprosto suverénně Michael Schumacher. Němec už totiž v zemi vycházejícího slunce vyhrál šest závodů, osmkrát získal pole position, čtyřikrát nejrychlejší kolo, devětkrát stál na pódiu, získal i 81 bodů a 1 787 km strávil v čele závodů. Co se značek týče, tam už se o žádné takové suverenitě hovořit nedá, přestože většinu statistik má pod kontrolou McLaren. Tato stáj totiž získala osm výher, třikrát tolik pódií, její jezdci si z Japonska odvezli 173 bodů a její monoposty se tam daly vidět 2 845 km na čele závodů. Nejvíc japonských pole position však patří Ferrari (devět) a největší počet rychlejších kol pro změnu týmu Williams (8). Maranello si to ale zase vynahrazuje v motorech, v nichž - s výjimkou počtu nejrychlejších kola a bodů, kde vládne Renault – bilanci bezpečně ovládá.

Ze současného sextetu nejlepších nenajdeme mezi vítězi v Suzuce Buttona (dosud nejlépe třetí v roce 2004 s vozem BAR), Webbera (prozatím nejlépe čtvrtý v 2005 s Williamsem, Massu (nejlépe druhý v 2006 s Ferrari) a dokonce ani Hamiltona. Ten už sice v zemi sakur jednou triumfoval, ale pouze v deštivém závodě 2007, který se jel ve Fuji. A rozhodně žádnou díru do světa prozatím v Japonsku neudělal  ani v šampionátu zatím sedmý Rosberg, jedoucí letos s vozy Mercedes, které budou mít v Japonsku svojí premiéru: ve čtyřech tamních startech byl nejlépe loni s Williamsem, kdy byl odmávnut na místě pátém. Takže motivací je před příští japonskou Velkou cenou opravdu habaděj...

 

Další článek: Räikkönen: Pro Renault v příští sezóně závodit určitě nebudu

17:05 | Matteo Nannini to letos zkoušel ve F3 i F2 současně. V Monaku a Baku ho ale ve voze HWA nahradí testovací jezdec Williamsu Jack Aitken.
11:45 | Turecko zpět ve hře? Místní věří, že by mohli mít šanci po Monze místo Singapuru nebo Japonska. Úplně nereálné to není. Singapur zrušil Světové ekonomické fórum plánované na srpen. Novinář Joe Saward píše, že místní moc nevěří, že se tam letos pojede závod F1.
17. května | Kvůli změnám v kalendáři F1 se start sezóny W Series přesouvá z Francie do Rakouska (Grand Prix Štýrska).
15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00