Podrobněji o předních křídlech

Aféra kolem předních přítlačných křídel Red Bullu a Ferrari nekončí. Tedy, ne že by zatím nějaká vůbec nastartovala.

Podle našich informací se ale během víkendu FIA začala této problematice věnovat. Autosport o chvíli později upřesnil, že na základě podnětů McLarenu a Mercedesu. Tyto týmy žádají vyjasnění toho, zda je tento koncept legální, takže na něm mohou začít pracovat.

Hlavním předmětem sporu je velký průhyb krajních částí předního křídla u vozů Red Bullu a Ferrari při větších rychlostech: klikněte na obrázek. Nová poloha těchto dílů (žlutě) tak vytváří větší přítlak, který se ve středně rychlých až rychlých zatáčkách velmi hodí.

Kontroloři FIA na kraje křídel posadí závaží 50 kg a zatížené části se nesmí prohnut o více než 10 milimetrů. Jak ale v detailu prozradily televizní záběry z Velké ceny Maďarska, tyto prohyby jsou daleko větší. Konce spojlerů sahají až skoro k zemi.

Bez závaží dosáhnou tyto konce křídel během jízdy zatížení 50 kg (500 N) při rychlosti přibližně 80 až 90 km/h, tedy v extrémně pomalých zatáčkách okruhů F1. Testy FIA jsou tak, bez nadsázky a urážky, téměř směšné. Při rychlostech typických pro F1 je zatížení těchto částí vozu několikanásobně větší: řádově až stovky kilogramů.

Určitě lze vymyslet takovou charakteristiku průhybu, která má pomalý začátek při malých rychlostech tak, aby byl průhyb v limitu FIA, a dosahuje velkých průhybů při větších rychlostech.

Mezinárodní automobilové federaci ale stačí, když vůz projde jejími testy - takové auto je v souladu s pravidly. Při analýze fotografií FIA usoudila, že nejsou dost průkazné na to, aby bylo zřejmé, že na malé vzdálenosti mezi povrchem vozovky a krajními částmi křídla nemají vliv jiné faktory než jen aerodynamická zátěž, jako například světlá výška nebo tlak v pneumatikách. Televizní záběry o týden později jsou ale příčinou vrásek na čele.

Vůz formule 1 nemůže být dokonale "tuhý", jak žádají pravidla. Některé komponenty se budou pod vlivem aerodynamických sil hýbat a deformovat. Zdá se ale, že testy FIA vůbec nejsou v souladu s realitou.

Otázkou zůstává, zda se k tomu FIA postaví čelem.

Doporučujeme

Články odjinud