Podrobněji o diskvalifikaci Grosjeana z GP Itálie 2018

Romain Grosjean byl diskvalifikován z Velké ceny Itálie. Haas tím přišel o body za šesté místo.

Dramatický příběh letošní Velké ceny Itálie pokračoval ještě několik hodin po průjezdu cílem. Výsledné pořadí se změnilo pozdě večer, kdy byl Romain Grosjean, který původně dojel na šestém místě, vyloučen ze závodu.

V tomto článku se podíváme  podrobněji na důvod jeho diskvalifikace.

Klepněte pro větší obrázek

Naše pozornost se bude upírat na zdánlivě nepatrný detail v přední části podlahy, která bývá obvykle zakrytá stínem nebo jinými částmi karosérie.

Klepněte pro větší obrázek

Celá tato kontroverze začala už v Kanadě, kde Haas nasadil kromě jiných novinek i výrazně propracované deflektory, které se staly trnem v oku rivalů z Renaultu.

Na obrázku výše vidíme předchozí verzi deflektorů. Žlutou barvou je vyznačen roh přední části podlahy a také spodní roh deflektoru, který se k přední části podlahy připojuje.

Na obrázku níže už máme zmíněnou vylepšenou verzi z Kanady. Určitě si všimněte několika rozdílů oproti původní verzi, ale nás teď bude zajímat zejména spodní roh deflektoru zvýrazněný žlutou barvou.

Vidíme, že byl oproti původní verzi natažený dopředu tak, že nyní prakticky zastíní celý roh podlahy.

Klepněte pro větší obrázek

Článek 3.7.1 d) Technických pravidel říká, že při pohledu zespodu musí mít přední rohy spodní části podlahy poloměr zakřivení 50 milimetrů (+/- 2 mm). Názorně toto pravidlo ilustruje obrázek níže.

Klepněte pro větší obrázek

Problém Haasu nespočívá ani tak v tom, že by nedodržel předepsaný poloměr zakřivení rohů přední části podlahy, ale právě v tom, že nové deflektory zakrývají rohy podlahy tak, že při pohledu zespodu není předepsáný rádius viditelný.

Haas vs. Renault

Původně:

  • Haas: 84 bodů
  • Renault: 84 bodů 

Po diskvalifikaci:

  • Renault: 86 bodů
  • Haas: 76 bodů

Haas nebyl jediným týmem, který s takovým řešením přišel. Zmíněné pravidlo si vyložilo několik týmů různými způsoby, a proto FIA dne 25. července vydala technickou normu TD/033-18, která dala týmům jasný výklad daného pravidla a zároveň jim poskytla čas na to, aby do Velké ceny Itálie své monoposty podle něj upravily.

Technické normy bohužel zůstávají neveřejné a tak o jejím obsahu nemáme žádné informace.

Víme však, že Haas navrhl úpravu sporné části svých aut a seznámil o ní vedoucího technických záležitostí monopostů FIA Nicholase Tombazise, přičemž zároveň žádal o shovívavost, protože nestíhal nové díly vyrobit včas.

Tombazis ve své odpovědi varoval vedoucího oddělení aerodynamiky týmu Haas Bena Agathangeloua, že i když rozumí jejich problémům s výrobou dílů, pokud do závodů v Monze auta neupraví, mohou se stát terčem protestů jiných týmů.

Protest skutečně přišel, když Renault využil šanci vzít body hlavnímu rivalovi v boji o čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

Stewardi dali Renaultu za pravdu a Grosjeana diskvalifikovali. Haas vzápětí potvrdil záměr odvolat se proti rozhodnutí. Pokud bude ve lhůtě tří dnů od rozhodnutí odvolání podané, tento příběh ještě může mít další pokračování.

Foto: Getty Images / Mark Thompson, Haas, FIA

Další článek: Video: MiniDrivers a GP Itálie 2018

Témata článku: , , ,