Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019

Letos nás čeká několik změn technických pravidel. Velká část z nich má zlepšit předjíždění.
Podrobně o změnách technických pravidel v sezoně 2019
Seznam kapitol
  1. Úvod
  2. Přední křídlo
  3. Zadní křídlo
  4. Deflektory
  5. Brzdové kanálky
  6. Hmotnost vozu a jezdce, množství paliva na startu
  7. Zpětná zrcátka

Zadní křídlo

Také nová zadní křídla mohou přispět k vzrušujícím soubojům na trati. Zatímco změny v přední části auta mají udržet špinavý vzduch blíže ke středu vozu, zadní křídlo by ho mělo zachytit a vymrštit vysoko nahoru, díky čemuž prakticky přeskočí auto jedoucí vzadu.

Klepněte pro větší obrázek

Na obrázku výše vidíme, co se děje s prouděním vzduchu zhruba 15 až 20 metrů za vozem (barevná škála je stejná jako na předchozím obrázku u předních křídel).

Monopost prostupující si cestu vzduchem za sebou zanechává jakýsi „hřib“ plný špinavého vzduchu. Mohou za to zejména dva silné rohové víry, které vznikají na rozích zadního křídla.

Od nových pravidel se očekává, že zadní křídlo jednak zachytí více špinavého vzduchu a jeho silnější rohové víry více špinavého vzduchu vytáhnou ze země do „hřibu“ a při zemi tak zůstane čistější vzduch pro soupeřovo přední křídlo.

Klepněte pro větší obrázek

Co se týče samotných změn, prostřednictvím kterých má být dosažen zmíněný záměr, v první řadě půjde o zvětšení vnějších rozměrů křídla.

Křídlové profily budou rozšířeny o 100 mm z původních 950 na 1050 mm. Spolu s nimi se rozšíří i bočnice křídla, ale jen v části sahající více než 500 mm nad referenční rovinu (RP).

Křídlo bude položené výše o 70 mm, takže místo původních 800 mm bude sahat až do výšky 870 mm.

Důvodem této změny je snaha zlepšit výhled za vůz přes zpětná zrcátka. Vedle toho se zároveň zvýší prostor pro křídlové profily o 20 mm, jak je vidět na obrázku níže.

Křídlové profily díky tomu mohou být větší a mohou generovat více přítlaku. Ve výsledku by to však z hlediska aerodynamiky nemělo znamenat žádnou výraznou změnu, protože tím, že je křídlo dál od difuzoru, oslabí se jejich vzájemná interakce. Takže dodatečný přítlak vygenerovaný silnějším zadním křídlem jen dorovná ztrátu, kterou utrpí zadní část jako celek.

DRS

V případě, že nejste fanouškem DRS, další změna pravidel vás pravděpodobně nepotěší.

Pravidla nejenže nadále počítají s tímto systémem jako s prostředkem k zatraktivnění závodů, ale ještě navíc zvyšují jeho účinek. Otvor mezi DRS klapkou a hlavním profilem křídla po aktivaci DRS se nově zvětší o 20 mm ze 65 na 85 mm.

Znamená to větší redukci aerodynamického odporu a vyšší nárůst maximální rychlosti i na kratších rovinkách. V místech, kde by byl účinek DRS nepřiměřeně vysoký, bude nutné DRS zóny zkrátit.

Klepněte pro větší obrázek

Poměrně výrazně se prodlouží i bočnice křídla – až o celých 100 mm ze 710 na 810 mm. Má to souvislost s další novinkou v oblasti koncových částí křídla. Na návrh Ferrari z nich kvůli zvýšení hodnoty reklamní plochy zmizí štěrbiny v horní části.

Pro srovnání, na obrázcích zadní části Red Bullu jsou vlevo bočnice bez štěrbin a vpravo se štěrbinami.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud se ptáte na účel těchto štěrbin, vězte, že rohy zadního křídla jsou místem, kde se setkávají tři proudy vzduchu s velmi odlišným tlakem (vysoký nad křídlem, nízký pod křídlem, atmosférický vedle křídla) a dohromady tvoří velmi silné víry, kterou jsou dobře viditelné, když je vlhkost vzduchu vysoká. Tyto viry jsou hojným zdrojem nežádoucího aerodynamického odporu.

Téměř 15 let praxe týmy naučilo, že tento odpor lze zredukovat, když se část vzduchu proudícího nad křídlem nechá protéci kolem vnější strany bočnice. Od té doby se do bočnic přidávají zářezy, které tlak nad křídlem uvolňují.

Čím více je křídlo zatížené, tím více jsou štěrbiny zapotřebí. Odteď si tak týmy budou muset poradit s rohovými viry jiným způsobem.

Nová světla

Klepněte pro větší obrázek

Poslední novinkou v oblasti zadního křídla je přidání zadních světel ve stylu prototypů Le Mans.

Měla by se tím o něco zlepšit viditelnost vozů za velmi špatných povětrnostních podmínek. Stávající světlo na konci zadní nárazové struktury doplní dvojice LED pásů s rozměry 120 mm x 30 mm x 5 mm. V praxi to bude vypadat téměř stejně, jak to ukázal Mercedes loni v Barceloně (na obrázku výše).

Předchozí kapitola Následující kapitola

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web
12. srpna | Týmy formule 1 musí během léta na dva týdny uzavřít továrny. Většina týmů si zřejmě vybírá přestávku ode dneška.