Letos nás čeká několik změn technických pravidel. Velká část z nich má zlepšit předjíždění.
Formule 1 je nudná a předvídatelná. Chybí jí více akce, těsných soubojů a předjížděcích manévrů ... Ruku na srdce. Kdo z nás si něco takového čas od času nezamumlá?!
Zatímco skalní fanoušek ví, že ne každý závod bývá nezapomenutelný, a už se těší na další, který může být, novou generaci fanoušků taková zkušenost asi nadobro odradí.
Jelikož se vlastník komerčních práv Liberty Media snaží zaujmout právě tuto mladou cílovou skupinu, pověřil experty kolem Rosse Brawna, mezi nimiž byli například i Pat Symonds, Jason Somerville,či Nikolas Tombazis, výzkumem změn aerodynamiky monopostů s cílem usnadnit jízdu v závěsu za jiným vozem.

Výzkum se stejným záměrem jsme zde už v minulosti měli. V roce 2009 vyústil do série nejrozsáhlejších aerodynamických změn v historii sportu.
Jak se však časem ukázalo, vynalézavost aerodynamiků způsobila, že změny se minuly zamýšlenému účinku.
Tentokrát budou novinky výrazně menšího rozsahu. Vznikaly primárně s využitím modelu Manor pro rok 2017 a na jejich návrhu se podílelo i 8 týmů, které změny ověřovaly na svých vlastních aerodynamických modelech.
Ze závěrů studií vyplynulo, že hlavní příčinou zmíněných nedostatků je přední křídlo, a proto se ho také změny dotkly nejvýrazněji.
Následně se v průběhu diskusí v rámci technické pracovní skupiny k seznamu změn nabalilo několik dalších návrhů různých týmů.
V tomto článku se podíváme podrobně na všechny zásadní novinky v technických pravidlech sezóny 2019.
Změny v kostce
- větší a jednodušší křídla
- efektivnější DRS
- zákaz „foukaných matic“
- zmenšení deflektorů
- vyčištění prostoru kolem předních kol a boků šasi od aerodynamických prvků
- navýšení hmotnosti vozu o 10 kg
- o 5 kg více paliva na startu
- zlepšení bezpečnosti a to včetně pasivních prvků jako jsou zpětná zrcátka a vnější osvětlení vozu
Jednotlivé změny pravidel najdete přehledně v následujících kapitolách.
Foto: autor, Getty Images