Podle Nicka Frye bude jen velice těžké odolávat velkým týmům

Snižování nákladů by jim ale mělo stahování ztráty na Brawn GP znesnadnit.

Šílenství kolem týmu Brawn GP o posledním závodním víkendu nabyla svého vrcholu. Nyní všichni fanoušci formule 1 čekají, zda si bývalá Honda udrží oslnivou formu z Melbourne i v další závodech. Média jsou v posledních dnech plná vyjádření představitelů týmu z Brackley. Většina z nich napovídá, že i v Sepangu uvidíme vozy Brawn GP na čele. K formě týmu Rosse Brawna se vyjádřil i Nick Fry.

Můžete sám uvěřit tomu, co se stalo v Grand Prix Austrálie?

Nick Fry: "Pomalu se to vstřebává. Je to zvláštní pocit, věděli jsme sice, že auto na to má, ale po těch letech plných problémů je těžké uvěřit, že se vám zase může dařit. Někdo se na nás asi v Austrálii usmíval. Rubens si druhé místo zasloužil, byť tomu bylo potřeba trochu pomoci. Celý tým odvedl výbornou práci a potvrdil, že když zůstanete pevně semknutí a vzájemně loajální, dokážete velké věci. Každý na tom má svůj díl."

Tým před víkendem svou formu zpochybňoval. Vaši rychlost jsme ale v Austrálii viděli. Byl jste optimistou, věřil jste, že to bude takhle probíhat?

NF: "Myslím, že všichni jsme tajně byli optimisty. Nikdo ale raději nechtěl nic říkat, aby to nezakřikl. V podobných situacích člověk bývá trochu pověrčivý. Všichni jsme ale uvnitř cítili, že máme dobré auto. Dostalo se nám obrovské podpory od ostatních. Jejich pomoc se možná ještě teprve v příštích letech projeví. Luca di Montezemolo nám pořád nabízel motory Ferrari, Ron Dennis dělal to samé s pohonnými jednotkami Mercedes. Navíc dělal vše pro to, aby motor našemu vozu sedl. Svou roli hrála i britská vláda a velvyslanec v Tokiu. Pomohl přesvědčit Hondu, aby nám co nejvíce pomohla. Svou roli v tom všem hrálo velké množství lidí."

V době, kdy se Honda rozhodla stáhnout z formule 1, jste už jistě věděl, že máte postavené dobré auto. Pomohlo vám to v udržení motivace?

NF: "Máte docela pravdu. Kdyby se tým kompletně zrušil, nejvíce zklamaní bychom byli z toho, že by se nikdo nedozvěděl, jak dobré máme auto. Lidé by přišli o práci, přineslo by to i další problémy. Nikdy bychom se nezbavili té pochybné myšlenky ´co by, kdyby´."

Co si myslíte o lidech, kteří tvrdí, že váš úspěch tkví pouze v používání speciálních difuzorů?

NF: "Myslím, že i naši soupeři v Austrálii odvedli skvělou práci. Nebylo to jednoduché. Robert mohl na konci Jensona klidně dojet, jel totiž na tvrdších pneumatikách. Red Bull je očividně velice rychlý, budeme si na něj muset dávat pozor. Jsme teď o něco vpředu, takže doufáme, že v nejbližších závodech dokážeme zajet dobré výsledky. Potřebujeme totiž, abychom si vybudovali náskok na Ferrari a McLaren dříve, než se dají do kupy. Jsem si jistý, že v Evropě nám budou hodně šlapat na paty."

Myslíte si, že vůz Brawn GP ještě nepředvedl svůj plný potenciál?

NF: "Vyzkoušíme pár novinek. Nemůžu říct, že jsme v Austrálii nejeli naplno. Opravdu jsme se snažili. Mohli jsme jednoduše prohrát. Pokud ale k závodu v Malajsii přistoupíme chytřeji, možná budeme mít opravdu velký náskok, kdo ví?"

Můžete bojovat o titul?

NF: "Mně i Rossovi přes zimu v hlavě běžela myšlenka, že budeme pokračovat pouze v případě, že budeme mít šanci vyhrát. Je to práce stejně těžká jako se pohybovat v zadní části pole. Máme ale skvělé technické zázemí a prvotřídní lidi, proto tu nechceme být jen do počtu. Myslím, že je příliš brzy na povídání o boji o titul. První závod jsme vyhráli a doufáme, že se i v několika příštích podíváme na stupně vítězů. Nikdo z nás si ale nedělá iluze, že bude snadné automobilky udržet za sebou, zvláště poté, co bohužel budeme muset snížit počet lidí v týmu na 450. Více si totiž nebudeme dovolit. Budeme outsideři."

Dává tedy smysl vložit nejvíce energie do úvodu sezony?

NF: "Myslím, že všichni vědí, jak to ve formuli 1 chodí. Když do sezony vstoupíte se silným vozem, pak dobrý zůstane. Když je ale vaše auto na začátku špatné, všechno se tím velice zkomplikuje. Myslím, že jsme začali s dobrým vozem. Určitě se ho budeme snažit dále vylepšovat. Troufám si ale tvrdit, že i kdybychom na něm teď nepracovali, bylo by v úvodních závodech hodně silné."

Usnadní vám držení kroku s velkými týmy snižování nákladů a zákazy testování?

NF: "Před rokem jsme nemohli vědět, co se stane. Pravdou je, že FIA a FOTA nám to usnadnili, náklady se momentálně snižují poměrně radikálně, proto pro ostatní nebude úplně snadné nás dohnat. Díky Hondě ale máme skvělé technické zázemí. Bude chvíli trvat, než do něho bude třeba investovat nové peníze.

Vypadá to, že se v paddocku těšíte velké podpoře. Nemyslíte si, že se to po vašich úspěších změní?

NF: "Myslím, že lidé mají krátkou paměť, je ale hezké, že oceňují to, co se nám povedlo. Lidé z tohoto sportu a našeho týmu viděli, čím jsme prošli a kolik práce to stálo. Pomoc některých lidí je ohromná. Ron Dennis nám poskytl nejen motory, ale i morální podporu, často nám volal a ptal se, jestli vše jde tak, jak má. Jody Scheckter nám hodně fandil, Jackie Stewart nám radil, jak dát tým dohromady. Stejně tak Luca di Montezemolo. Podporovalo nás vážně hodně lidí. Bernie Ecclestone nebyl výjimkou. Hned po odchodu Hondy z formule 1 prohlásil, že se do Melbourne dostaneme. Byly chvíle, kdy jsem tomu sám nevěřil. On ale pořád opakoval, že to zvládneme. Vypadá to, že se to podařilo, tak doufám, že z toho má radost."

S Jensonem Buttonem jste prošel i zlými časy. Jak se dívá na nynější situaci?

NF: "Jenson nám byl za všech okolností věrný, ať už to bylo v době, kdy se vyplatil z Williamsu, aby mohl zůstat u nás, nebo poslední zimu, kdy dostával mnoho nabídek od různých týmů a on se nad nimi ani nepozastavil. I v médiích proběhla zpráva, že si nechal výrazně snížit plat jen proto, aby mohl řídit tento vůz."

Jaké to je mezi Jensonem a Rubensem?

NF: "Myslím, že to oběma pomáhá. Oba jsou velice rychlí, neustále mezi sebou soupeří a posouvají se vpřed. Kvalifikaci jsem si opravdu užil. Jednou byl nejrychlejší jeden, vzápětí ho druhý překonal. Spolupracují opravdu velice dobře."

Váš vůz je stále převážně bílý. V příštích týdnech se Richard Branson rozhodne o tom, jak velký vliv ve vašem týmu bude mít. Jak je na tom stáj po komerční stránce?

NF: "Naprosto uspokojivě. Pro tento rok máme finance zajištěné, s příští sezonou to už také vypadá dobře. Richardova iniciativa je hodně pozitivní. Lidé jsou rádi spojováni s úspěchem. Myslím, že Virgin je hodně atraktivní značka, která by mohla přilákat i další velká jména. V současnosti jsem velice optimistický."

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. prosince | Pro @charouzracing budou v příštím roce závodit Louis Delétraz a Antonio Fuoco z Jezdecké akademie Ferrari.
13. prosince | Podle ruské zpravodajské agentury TASS potvrdí Williams v pátek Sergeje Sirotkina.
11. prosince | Podle odkaz je nyní favoritem na sedačku u Williamsu Sergej Sirotkin.