Podle FIA nová pravidla v oblasti podlahy zpomalí letošní vozy asi o půl vteřiny na kolo | Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Podle FIA nová pravidla v oblasti podlahy zpomalí letošní vozy asi o půl vteřiny na kolo

Jak je již delší dobu známo, FIA pro nadcházející sezonu zavedla nová pravidla, která se týkají podlahy. Vozy by kvůli tomu měly ztratit asi půl vteřiny na jedno kolo.

Poté, co před loňskou sezonou vzešla v platnost nová technická pravidla, která přinesla i návrat tzv. přísavného efektu, se jezdci F1 začali potýkat s novým nepříjemným problémem – poskakováním vozů ve vyšších rychlostech.

Jev, který je v angličtině znám jako porpoising, se brzy stal velkým tématem a rovněž předmětem zákulisních her. Některé týmy měly s poskakováním vozu velké problémy, takže se FIA ocitla pod tlakem, jak situaci řešit. 

Týmy, které porpoising tolik netrápil, přirozeně žádný zásah ze strany FIA nechtěly (např. Red Bull), jiné naopak argumentovaly, že poskakování může být pro jezdce nebezpečné (např. Mercedes).

FIA nakonec reagovala tím, že před Velkou cenou Kanady vydala novou technickou směrnici, která stanovila limity pro přijatelnou úroveň oscilace monopostů.

I když postupem času problémů s porposingem ubylo, byla pro letošní sezonu přijata nová pravidla v oblasti podlahy.

Novinky v oblasti podlahy

  • Okraje podlahy budou zvýšeny o 15 mm.
  • Výška hrdla difuzoru bude zvýšena, přičemž bylo dbáno na to, aby se zamezilo jakémukoli dopadu na návrhy mechanických součástí týmů.
  • Tuhost hrany difuzoru bude zvýšena.
  • Pro účinnější sledování tohoto jevu bude nařízeno přidání dalšího senzoru.

„Jsme přesvědčeni, že jsme udělali správnou věc," řekl v rozhovoru pro Autosport technický ředitel FIA Nikolas Tombazis.

„Snažili jsme se najít pragmatické, krátkodobé a střednědobé řešení. Nemusí to nutně vést k úplnému odstranění porpoisingu, ale bude to krok ke zlepšení,“ je přesvědčen Tombazis, podle kterého vozy kvůli tomu nepřijdou o mnoho přítlaku.

„Řekl bych, že ztratí asi 15 až 20 bodů přítlaku, což odpovídá přibližně půl vteřině na jedno kolo,“ dodal.

Doporučujeme

Články odjinud