Podívejte se, jak se kvůli novým pravidlům změnily volanty

Piloti mají nová tlačítka nejen pro KERS a přední křídlo.

S příchodem nových pravidel do formule 1 se rozšířil i počet činností, které musí piloti během jízdy zvládat. Zvláštní pozornost jezdců si letos vyžádají systémy na rekuperaci kinetické energie a nastavitelná přední přítlačná křídla. Nové funkce přibyly i pro výjezd Safety caru. Pojďme se tedy podívat, jak se tyto změny projevily na volantu vozu formule 1.

Volanty svých jezdců nám ukázal tým BMW Sauber. Nick Heidfeld a Robert Kubica usedají do monopostu F1.09, jejich volanty však nejsou identické. Na obrázcích jsou zachyceny ve verzích, které jezdci použili při testech v Jerezu. Nejzajímavější je zřejmě tlačítko KERS (č. 7), které má Heidfeld na obou stranách volantu ve spodní části, zatímco Robert Kubica má jen jedno vlevo nahoře.

Robert Kubica (černý volant)
Displeje

1) Informace od FIA/vedení závodu
2) Kontrolky pro řazení rychlostních stupňů
3) Víceúčelový displej (např. zařazená rychlost)
Nick Heidfeld (modrý volant)
Displeje

1) Informace od FIA/vedení závodu
2) Kontrolky pro řazení rychlostních stupňů
3) Víceúčelový displej (např. zařazená rychlost)
Tlačítka
4) N = neutrál
5) W = aktivace předního křídla
6) Víceúčelové tlačítko
7) Aktivace KERS
8) - = posun v předvolbách dolů
9) + = posun v předvolbách nahoru
10) Ack = tlačítko pro potvrzení
11) PL = omezovač rychlosti pro boxovou uličku
12) Volné tlačítko (náhradní)
13) Vysílačka
14) Box = zastávka v boxech
15) BP = spojka
16) SC = mód pro výjezd Safety caru

Tlačítka
4) N = neutrál
5) W = aktivace předního křídla
6) Víceúčelové tlačítko
7) Aktivace KERS
8) - = posun v předvolbách dolů
9) + = posun v předvolbách nahoru
10) Ack = tlačítko pro potvrzení
11) PL = Omezovač rychlosti pro boxovou uličku
12) BB = rozložení brzdné síly
13) Vysílačka
14) Box = zastávka v boxech
15) SC = mód pro výjezd Safety caru
16) D = přísun nápoje
17) Pr = vyznačení problému v zaznamenávaných datech

Přepínače
17 až 19) Nastavení diferenciálu
20) Tempomat pro testy
21) Přepínač (např. mezi KERS, předním křídlem, otáčkami motoru)
22) Přizpůsobení vozu pneumatikám
23) Nastavení předního křídla
24) Nastavení pedálů
25) Nastavení palivové směsi
Přepínače
18 až 20) Nastavení diferenciálu
21) Informace pro mechaniky v boxech
22) Přepínač (např. mezi KERS, předním křídlem, otáčkami motoru)
23) Přizpůsobení vozu pneumatikám
24) Nastavení předního křídla
25) Nastavení pedálů
26) Nastavení palivové směsi
Pákové ovladače
26) Řazení rychlostí nahoru
27) Řazení rychlostí dolů
28) Spojka
Pákové ovladače
27) Řazení rychlostí nahoru
28) Řazení rychlostí dolů
29) Spojka

Pro účely srovnání poslouží volant Nicka Heidfelda z února 2008 (vůz F1.08)

Displej
1) Informace od FIA/vedení závodu

Tlačítka
2) N = neutrál
3) D = přísun nápoje
4) Pr = vyznačení problému v zaznamenávaných datech
5) Diag X = deaktivace senzorů
6) BB = rozložení brzdné síly
7) Ack = tlačítko pro potvrzení
8) Box = zastávka v boxech
9) BP = nastavení záběru spojky
10) Diag Y = deaktivace senzorů
11) R = vysílačka
12) BO = boost - zvýšení výkonu
13) PL = omezovač rychlosti pro boxovou uličku

Přepínače
14 až 16) Nastavení diferenciálu
17) Tempomat pro testy
18) RPM = otáčky motoru
19) Přizpůsobení vozu pneumatikám
20) Spojka
21) Nastavení palivové směsi
22) Nastavení pedálů

Pákové ovladače
23) Řazení rychlostí dolů
24) Řazení rychlostí nahoru
25) Spojka

Doporučujeme

Články odjinud