Piloti mají nová tlačítka nejen pro KERS a přední křídlo.
S příchodem nových pravidel do formule 1 se rozšířil i počet činností, které musí piloti během jízdy zvládat. Zvláštní pozornost jezdců si letos vyžádají systémy na rekuperaci kinetické energie a nastavitelná přední přítlačná křídla. Nové funkce přibyly i pro výjezd Safety caru. Pojďme se tedy podívat, jak se tyto změny projevily na volantu vozu formule 1.
Volanty svých jezdců nám ukázal tým BMW Sauber. Nick Heidfeld a Robert Kubica usedají do monopostu F1.09, jejich volanty však nejsou identické. Na obrázcích jsou zachyceny ve verzích, které jezdci použili při testech v Jerezu. Nejzajímavější je zřejmě tlačítko KERS (č. 7), které má Heidfeld na obou stranách volantu ve spodní části, zatímco Robert Kubica má jen jedno vlevo nahoře.
Robert Kubica (černý volant) Displeje 1) Informace od FIA/vedení závodu 2) Kontrolky pro řazení rychlostních stupňů 3) Víceúčelový displej (např. zařazená rychlost) |
Nick Heidfeld (modrý volant) Displeje 1) Informace od FIA/vedení závodu 2) Kontrolky pro řazení rychlostních stupňů 3) Víceúčelový displej (např. zařazená rychlost) |
Tlačítka 4) N = neutrál 5) W = aktivace předního křídla 6) Víceúčelové tlačítko 7) Aktivace KERS 8) - = posun v předvolbách dolů 9) + = posun v předvolbách nahoru 10) Ack = tlačítko pro potvrzení 11) PL = omezovač rychlosti pro boxovou uličku 12) Volné tlačítko (náhradní) 13) Vysílačka 14) Box = zastávka v boxech 15) BP = spojka 16) SC = mód pro výjezd Safety caru
|
Tlačítka 4) N = neutrál 5) W = aktivace předního křídla 6) Víceúčelové tlačítko 7) Aktivace KERS 8) - = posun v předvolbách dolů 9) + = posun v předvolbách nahoru 10) Ack = tlačítko pro potvrzení 11) PL = Omezovač rychlosti pro boxovou uličku 12) BB = rozložení brzdné síly 13) Vysílačka 14) Box = zastávka v boxech 15) SC = mód pro výjezd Safety caru 16) D = přísun nápoje 17) Pr = vyznačení problému v zaznamenávaných datech |
Přepínače 17 až 19) Nastavení diferenciálu 20) Tempomat pro testy 21) Přepínač (např. mezi KERS, předním křídlem, otáčkami motoru) 22) Přizpůsobení vozu pneumatikám 23) Nastavení předního křídla 24) Nastavení pedálů 25) Nastavení palivové směsi
|
Přepínače 18 až 20) Nastavení diferenciálu 21) Informace pro mechaniky v boxech 22) Přepínač (např. mezi KERS, předním křídlem, otáčkami motoru) 23) Přizpůsobení vozu pneumatikám 24) Nastavení předního křídla 25) Nastavení pedálů 26) Nastavení palivové směsi |
Pákové ovladače 26) Řazení rychlostí nahoru 27) Řazení rychlostí dolů 28) Spojka |
Pákové ovladače 27) Řazení rychlostí nahoru 28) Řazení rychlostí dolů 29) Spojka |
Pro účely srovnání poslouží volant Nicka Heidfelda z února 2008 (vůz F1.08)
Displej
1) Informace od FIA/vedení závodu
Tlačítka
2) N = neutrál
3) D = přísun nápoje
4) Pr = vyznačení problému v zaznamenávaných datech
5) Diag X = deaktivace senzorů
6) BB = rozložení brzdné síly
7) Ack = tlačítko pro potvrzení
8) Box = zastávka v boxech
9) BP = nastavení záběru spojky
10) Diag Y = deaktivace senzorů
11) R = vysílačka
12) BO = boost - zvýšení výkonu
13) PL = omezovač rychlosti pro boxovou uličku
Přepínače
14 až 16) Nastavení diferenciálu
17) Tempomat pro testy
18) RPM = otáčky motoru
19) Přizpůsobení vozu pneumatikám
20) Spojka
21) Nastavení palivové směsi
22) Nastavení pedálů
Pákové ovladače
23) Řazení rychlostí dolů
24) Řazení rychlostí nahoru
25) Spojka