Po 11 závodech do Red Bullu. Jak si Lawson vedl v přímém porovnání s Cunodou? | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Po 11 závodech do Red Bullu. Jak si Lawson vedl v přímém porovnání s Cunodou?

Časy se mění a ani ty největší týmy F1 se nebojí do svého monopostu posadit nezkušeného jezdce. Důkazem toho je i angažování Liama Lawsona Red Bullem.

Mládí vpřed, říká se často. Pro současnou formuli 1 to pak platí dvojnásob. Vždyť na startu Velké ceny Austrálie 2025 bychom měli vidět hned šest mladíků, kteří budou na začátku své první kompletní sezony v F1.

Hned dva z nich přitom budou sedět ve vozech velkých týmů. Půjde o Andreu Kimiho Antonelliho v barvách Mercedesu a Liama Lawsona, jenž se dočkal angažmá u Red Bullu.

Zatímco Antonelli neměl v juniorce Mercedesu příliš velkou konkurenci, Lawson si musel místo vybojovat na úkor Júkiho Cunody, po jehož boku odjel v letech 2023 a 2024 celkem 11 závodních víkendů.

A jak tento interní duel vypadal?

2023: Velké ceny Nizozemska, Itálie, Singapuru, Japonska a Kataru

Závodu v Nizozmesku se původně Lawson neměl ani zúčastnit, ale nakonec se do akce dostal po nehodě Daniela Ricciarda, jenž si v tréninku zranil ruku.

Lawson tak coby náhradník ve stáji AlphaTauri (jak zněl název dnešního RB) prožil velmi náročný debut v F1, když měl k dispozici pouze jeden volný trénink. 

Novozélanďan však nezklamal, kvalifikoval se sice na posledním místě (na Cunodu ztratil asi 1,5 sekundy), ale v deštěm ovlivněném závodě si počínal velmi dobře a nakonec bral třinácté místo. Lawson dokonce porazil i Cunodu, který doplatil na 5sekundovou penalizaci.

V Itálii měl Lawson mnohem více času na přípravu, což potvrdil už v kvalifikaci, ve které skončil na 12. příčce, tedy těsně za kolegou Cundou. V závodě pak Novozélanďan obsadil 11. pozici, zatímco Japonec kvůli problémům s motorem do velké ceny ani neodstartoval.

V Singapuru se Lawson dočkal prvního hvězdnějšího momentu, když se v kvalifikaci dokázal dostat do první desítky (dokonce na úkor Maxe Verstappena), a totéž se mu díky devátému místu podařilo i v závodě.

Zato Cunoda prožil víkend, na který by nejraději zapomněl. V první části kvalifikace byl sice nejrychlejší, ale ve druhém segmentu po chybě nezajel ani jeden měřený čas. V závodě pak jeho snahy skončily velmi brzy, když kvůli kolizi s Pérezem odstoupil v prvním kole.

V Japonsku to byl opět Cunoda, kdo byl v kvalifikaci rychlejší, když si zajistil devátou příčku na startu. V závodě však projel cílem dřív Lawson, který vytěžil i z povedeného startu. Na body mu to ale tentokrát nestačilo, jelikož bral 11. místo.

V Kataru čekala na Lawsona výzva v podobě sprintového víkendu. V hlavní kvalifikaci Novozélanďan na Cunodu nestačil poté, co vypadl hned v její první části, kdežto Cunoda byl jedenáctý. V rozstřelu pro sprint se situace opět otočila.

Samotné závody nicméně Lawsonovi (výpadek ve sprintu, 17. místo v závodě), ani Cunodovi (11. místo ve sprintu, 15. místo v závodě) lepší výsledek nepřinesly.

VC Kataru byla pro Lawsona v roce 2023 jeho posledním vystoupením, protože se po zbytek sezony do kokpitu vrátil Ricciardo.

2024: Velké ceny USA, Mexika, Sao Paula, Las Vegas, Kataru a Abú Zabí

Na další šanci v F1 si Lawson musel počkat až do letošní VC USA, kdy opět nahradil Ricciarda.

Obnovený debut Lawson prožil v Austinu, kde se jel i sprint. Na úvod víkendu sice Novozélanďan nezazářil, když ve sprintu dojel na 16. místě, ale chuť si spravil v závodě.

Do něj sice kvůli penalizaci startoval až z 19. pozice, ale díky bezchybné jízdě a dobře fungující strategii si dojel pro body za devátou pozici. Cunoda oproti tomu prožil úplně jiný příběh, když po startu z desáté příčky dojel mimo body 12. V Austinu mu nicméně nepomohla ani nevhodná strategie a doplatil i na penalizaci za souboj s Albonem.

V Mexiku došlo mezi Cundou a Lawsonem k těsnému kvalifikačnímu souboji, ze kterého o několik tisícin vyšel lépe Japonec. Ten se však v závodě moc nesvezl, když hned po startu kolidoval s Albonem. Úspěchu se nedočkal ani Lawson, který na sebe sice upozornil soubojem s Pérezem, který opepřil i vulgárním gestem vůči Mexičanovi, ale na lepší než 16. místo mu jeho výkon nestačil.

São Paulu byly vozy RB nadprůměrně rychlé, což ukázal Lawson již v rozstřelu před sprintem, v němž skončil osmý. Cunoda toho nicméně nevyužil a vypadl již v první části zmíněného rozstřelu.

Japonec však vrátil úder v hlavní kvalifikaci, v níž skončil senzačně třetí, zatímco Lawson pátý.

V hlavním závodě se sice monoposty RB propadly, ale i tak dokázali oba jezdci italské stáje bodovat: Cunoda bral sedmé místo, Lawson deváté.

V Las Vegas Cunoda Lawsona hodně zastínil. A to jak v kvalifikaci, ve které zapsal sedmou příčku (Lawson byl 15.), tak i v závodě, v němž bodoval devátým místem a cílem projel o téměř 30 sekund dřív než jeho týmový kolega. 

Kataru měl Lawson navrch ve sprintové části víkendu, zatímco Cunoda v té hlavní. V rozstřelu před sprintem bral Lawson desátou příčku, ale v body ji přetavit nedokázal, když v krátkém závodě dojel až 16., byť těsně před Cunodou.

V další části víkendu se rozložení sil otočilo, když Cunoda nejprve, na rozdíl od svého kolegy, postoupil v hlavní kvalifikaci do Q2 a o něco lépe se mu dařilo i v závodě, v němž obsadil 12. pozici.

Finále sezony v Abú Zabí vyšlo lépe Cunodovi. Japonec byl nejprve o něco úspěšnější v kvalifikaci, a následně i v závodě (obsadil 12. místo), v němž však Novozélanďana trápily brzdy, kvůli kterým musel své snažení vzdát ještě před koncem velké ceny.

Cunoda vs. Lawson řečí čísel

Společně odjeté velké ceny: 11 (5 v roce 2023, 6 v roce 2024)
Kvalifikace: 10:1 (bez sprintů)
Závody: 5:4 (bez sprintů)
Získané body: 8:6

Doporučujeme

Články odjinud