Formule 1 se letos hodně změní díky příchodu nového dodavatele pneumatik. Pirelli mají výrazně jiné vlastnosti než pneumatiky Bridgestone, což se projeví ve všech fázích závodního víkendu.
Pirelli nabídne stejně jako Bridgestone čtyři suché směsi. Jsou ale mezi nimi mnohem větší rozdíly, tu nejměkčí dělí od té nejtvrdší asi 2,5 sekundy na kolo. To bude mít dopady nejen na závody, ale zřejmě i na kvalifikace.
V platnosti totiž zůstává pravidlo, podle kterého musí prvních deset jezdců na roštu nastoupit do závodu s pneumatikami, s kterými zajeli svá nejrychlejší kvalifikační kola. Vzhledem ke skutečnosti, že Pirelli relativně rychle ztrácejí výkonnost, můžou se v závodě přední jezdci na ojetých měkčích pneumatikách rychle dostat pod tlak soupeřů od 11. místa dále, kteří můžou nasadit nové obutí tvrdší směsi. Je tedy možné, že se někteří jezdci v poslední části kvalifikace dobrovolně zřeknou výhod měkčí směsi.
Nejkratší životnost má pochopitelně super měkká směs. Ta v Barceloně vydržela během testů asi jen 10 kol. V prvních třech závodech si ji ale jezdci určitě nevyzkouší, k dispozici budou mít měkké a tvrdé pneumatiky.
Další důležitou vlastností produktů Pirelli je způsob jejich degradace. Za jízdy se od pneumatik oddělují kousky gumy, ale v mnohem větší míře než u Bridgestonů. Paradoxně se ale guma neusazuje na povrchu trati, k tak zvanému pogumování dochází minimálně, takže evoluce trati je s postupem času méně výrazná než v minulosti.
Kousky gumy, které se od pneumatik oddělují a zůstávají ležet na trati, představují podle Sebastiana Vettela jistý problém při předjíždění. Na tuto možnost už upozornil ředitel McLarenu Jonathan Neale zde. "V polovině závodů bude na trati tolik kousků gumy, že vám nastavitelné zadní křídlo nepomůže. Je to kvůli tomu, že když jste mimo ideální stopu, musíte brzdit mnohem dříve," vysvětlil Vettel pro Auto Motor und Sport.
Na celý závodní víkend pak bude mít dopady kombinace omezeného počtu pneumatik a jejich rychlého opotřebení. Na sobotu a neděli má každý jezdec 8 sad pneumatik a vzhledem k tomu, že hlavně ty měkčí podávají maximální výkon jen v několika málo prvních kolech, bude důležitější než kdy dřív si dobře naplánovat jejich použití. Nečekané události, jako je přerušení kvalifikace, pak můžou strategie týmů úplně zbořit.
Nutno dodat, že tyto poznatky vycházejí ze zkušeností z testů, které se odehrávají za nižších teplot, než panují během závodních víkendů. Navíc Pirelli může své pneumatiky ještě upravit.