Pneumatiky letos hrají klíčovou roli. Mercedes je pochopil nejlépe

Pneumatiky letos hrají klíčovou roli. Mercedes je pochopil nejlépe

Chtěli jste nepředvídatelnou F1? Tak letos ji máte. První příčky sice rekordním způsobem okupuje Mercedes, ale za ním je to hodně nepředvídatelná džungle.

Výkony pohonných jednotek se nám postupně sbližují. Nová aerodynamická pravidla také nehrají tak zásadní roli (ne přímo). Alfou a omegou letošní sezóny jsou pneumatiky.

Na startovním roštu máme 10 týmů. Jen dva z nich jsou ve stabilní pozici – Mercedes a Williams. Ten první proto, že zatím nejlépe ze všech týmů rozumí letošním pneumatikám. Williams sice nechápe nic, ale má tak špatné auto, že i kdyby pneumatiky pochopil, tak mu to nepomůže.

Podle Auto Motor und Sport si mnoho týmů stěžuje: „Máme dobré auto, ale nemůžeme to ukázat.“ Příkladem je Haas. V průběhu testů to vypadalo, že bude černým koněm sezóny a tím nenarážíme na jeho zbarvení. Tým má opravdu dobré auto, ale nedokáže pracovat s pneumatikami.

Déjà vu loňského Španělska

Co se letos změnilo? Roli hrají nová aerodynamická pravidla a jejich vliv na pneumatiky a také pneumatiky jako takové. Vloni přivezlo Pirelli na tři závody upravené pneumatiky, které měly o 0,4 mm tenčí běhoun. Důvodem byla obava z tvorby puchýřů na okruzích s novým povrchem. Ve Španělsku a Francii ovládl závody Hamilton. Ferrari tam ztrácelo okolo půl minuty. Ve Velké Británii sice vyhrál Vettel, ale závod ovlivnil incident v prvním kole, při kterém se Hamilton roztočil.

Možná si pamatujete na diskuse, které se objevily zejména po Španělsku. Objevily se spekulace, že nové pneumatiky sedí zejména Mercedesu. Sebastian Vettel po testech na katalánském okruhu uznal, že pokud by Pirelli pneumatiky neupravilo, byly by problémy s puchýři ještě větší. 

Letos jsou tyto pneumatiky s tenčím běhounem po celou sezónu. Problémy s puchýři sice prakticky zmizely, ale týmům se s pneumatikami špatně pracuje.

Kromě toho se od letošního roku zadní pneumatiky předehřívají jen na 80 místo dřívějších 100 °C.

V úplně nové situaci

Velkou výzvou pro inženýry bylo v posledních letech zabránit tomu, aby se pneumatiky přehřívaly.

Letos je situace opačná. Týmy mají problém dostat pneumatiky do správného teplotního okna. Když už je tam dostanou, tak je nedokáží v tomto okně udržet.

workingranges-823784.jpg
Teplotní okna jednotlivých směsí. 

Mercedesu se to daří ze všech týmů nejlépe. Krásně to bylo vidět v Baku, kde měly stříbrné šípy v prvním stintu po startu asi nejmenší problémy s měkkými pneumatikami. Ostatní museli do boxů mnohem dříve, než předpovídaly i ty nejpesimističtější odhady Pirelli.

Pokud nejsou pneumatiky v pracovním okně, dojde k dominovému efektu. Vůz začne klouzat, povrch pneumatiky se tím ještě více zahřeje, ale její plášť zůstává studený. 

V konečném důsledku to má vliv na rychlost v zatáčkách. Většinou to začíná u předních pneumatik a nedotáčivostí. Tím se sníží rychlost v zatáčkách, což ovlivňuje množství energie jdoucí do zadních pneumatik a tím se celý problém přenese na trakci. Vůz má pak horší výjezd ze zatáčky. Pamatujete, jak se psalo, že má Ferrari problémy v pomalých zatáčkách? Náhoda to nebude.

Red Bull věnoval práci s pneumatikami celé testy v Bahrajnu a v Baku se objevilo zlepšení. Ferrari zase v Baku pracovalo s brzdami. Chce přivést více tepla z brzd do ráfků. Také u rudých se už objevují náznaky zlepšení.

Naopak Haas zatím tápe. Pokud mu nebude vůz fungovat ani v Barceloně, tak už bude zoufalost v americkém týmu na maximu.

„Pracovní okno pneumatik je mnohem menší,“ řekl technický šéf Racing Pointu Andy Green. „Je těžké udržet teplotu v plášti předních i zadních pneumatik. Bohužel se to mění trať od trati, asfalt od asfaltu. Musíte se to naučit pokaždé znovu.“

Podle Cyrila Abiteboula hraje důležitou roli také jízda na čerstvém vzduchu. Proto má výhodu jezdec startující z pole position, nebo nejlepší ze středu pole. 

Foto: Pirelli 

Doporučujeme

Články odjinud