Pneumatiky jsou v současnosti méně důležité než aerodynamika

Povídání s Pascalem Vasselonem o druhém nejdůležitějším faktortu výkonnosti.
Pascal Vasselon pracoval dlouhá léta u francouzského výrobce pneumatik Michelin, v současnosti je zaměstnán u týmu Toyota jako manažer pro šasi. Francouz v následujícím rozhovoru odpovídal na otázky o pneumatikách ve formuli 1.

Můžete vysvětlit, proč mají pneumatiky takové dopady na výkonnost vozu?
Pascal Vasselon: "Pneumatiky mají obrovské dopady na výkonnost vozu prostě proto, že zajišťují jediný kontakt se zemí. Aby byl vůz rychlý, musí akcelerovat a tyto síly procházejí pneumatikami. Na voze můžete mít co chcete, ale pokud nejsou pneumatiky schopné generovat ten správný koeficient tření, nikam se nedostanete. Ve skutečnosti představují jeden ze dvou hlavních výkonnostních faktorů ve formuli 1."

Jak se tato výzva liší s jedním dodavatelem pneumatik od doby, kdy existovala válka pneumatikářů?
PV: "V nedávné minulosti, když mezi sebou soutěžily různé společnosti, se pneumatiky staly nejdůležitějším faktorem výkonnosti, následovala je aerodynamika. V současnosti je Bridgestone jediný dodavatel, takže pneumatiky již nevyvíjíme. Jen je třeba je správně používat. Neřekl bych, že je to snadné, ale je to o jeden stupeň méně těžší, než je vyvíjet. V současnosti je v oblasti výkonnosti nejdůležitější aerodynamika, zatímco chování pneumatik je na druhém místě."

"Vše je jednodušší, protože jsou pneumatiky konzistentní a máte čas, abyste se je naučili používat. Nemusíte se neustále hodně učit, jako když pneumatiky vyvíjíte. Se standardizovanými pneumatikami, jako máme nyní, je stále důležité poznat chování pneumatik, ale je snazší to zvládnout."

Jaké vlastnosti musí mít vůz, aby pneumatiky využíval nejlépe?
PV: "Je třeba pneumatiky udržet v určeném teplotním okně, aby mohly poskytnout přilnavost a nepřehřívaly se při tom. Pak je také můžete zatěžovat jen v určitém rozmezí, nesmíte je přetížit do stavu, kdy se začne směs ničit. Takže neustále upravujete nastavení vozu, abyste pneumatiky udrželi v těchto výkonnostních oknech, abyste z nich získali maximální výkon."

Je letos těžší správně využít pneumatiky?
PV: "Letos je správné využití pneumatik náročnější než v minulé sezóně, jednoduše proto, že jsou pneumatiky nové a my se znovu učíme. V každém závodě se naučíme nové věci o chování těchto směsí. Například v Sepangu jsme měli novou specifikaci tvrdé směsi, s kterou jsme z testů neměli zkušenosti. Měli jsme jen tréninky na to, abychom jí poznali."

"Během zimy jsme testovali s ostatními třemi směsmi, takže ty jsme znali lépe, ale neměli jsme žádná data ze závodů z minulých sezón, jako tomu bylo loni. Kvůli tomu je to o něco náročnější. Také jsme přešli z drážkovaných pneumatik na hladké a ty se nechovají stejně co se drolení a měnících teplot týče. Celkově je to náročné, ale zároveň velmi zajímavé."

Je volba strategie v závodech těžší kvůli větším rozdílům mezi směsmi?
PV: "Letos Bridgestone vozí na každý závod velmi odlišné směsi co se tvrdosti a teplotního využití týče. Loni jsme například v Malajsii měli medium a tvrdou směs, ale letos měkkou a tvrdou. Je to z toho důvodu, aby bylo obtížnější řídit využití pneumatik a určitě to tak může být. Hlavně v Melbourne jsme viděli, že si musíme dávat velký pozor na chování pneumatik. V Melbourne to bylo velmi zřetelné."

Proč to bylo tak zřetelné v Melbourne a v Malajsii ne?
PV: "V Melbourne nastala situace, kdy ani jedna ze směsí nebyla vhodná pro tuto trať a podmínky. V Melbourne jsme byli v situaci, kdy byla super měkká směs příliš měkká, ale medium pneumatika byla příliš tvrdá, takže bylo těžké dostat pneumatiky do jejich funkčního okna. V Sepangu to bylo zcela jiné, protože obě směsi fungovaly ve správných oknech, takže využití pneumatik bylo mnohem snazší."
Další článek: Stáhněte si nové číslo magazínu F1sports

0:37 | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00