V úvodu letošní sezóny se pneumatiky staly rozhodujícím faktorem výkonnosti jednotlivých týmů. Jejich chování inženýři zatím zcela neporozuměli, ale to se časem pravděpodobně změní.
Čtyři závody, čtyři různí vítězové a žádný jednoznačný favorit na titul - tak se dá shrnout začátek šampionátu 2012. Nemalou mírou se na tomto konstatování podílejí pneumatiky Pirelli.
S pneumatikami týmy letos obecně čelí třem hlavním problémům. Tím prvním je zahřívání na provozní teplotu. Druhým je degradace, což je ztráta přilnavosti v důsledku přehřívání, a konečně třetím je opotřebení, což je fyzický úbytek hmoty pneumatiky.
A na různých okruzích přicházejí různé problémy, například v Bahrajnu byla dominantní degradace. Inženýři zatím nedokážou předpovídat, jaké problémy by vůz mohl s obutím mít, a podle Lotusu je ani nedokáží efektivně řešit.
"Pokud vám někdo říká, že dokáže měnit teplotu pneumatik pomocí nastavení, tak kecá," řekl provozní šéfinženýr enstonského týmu Alan Permane pro Autosport. "Každý, kdo vám říká, že dokáže ovlivnit svojí degradaci, kecá."
"Všichni by to rádi uměli a lidé si myslí, že to do jisté míry dokážou. Mercedes má rychlé auto a mnoho šikovných lidí, ale podívejte se na jejich rychlost v prvních dvou závodech. Byla strašná. Kdyby to bylo snadné, udělali by to."
"My jsme se celý loňský rok snažili zastavit degradaci našich zadních pneumatik a je to opravdu velmi těžké. Můžete si hrát s geometrií zavěšení, je poměrně jednoduché navrhnout jinou, ale jak to otestujete? Během sezóny je to velmi těžké. Pro první trénink máte jednu sadu pneumatik, pro druhý dvě, takže jak budete měřit rozdíly mezi tréninky při měnících se podmínkách?"
Není ovšem pochyb o tom, že se týmy budou v práci s pneumatikami neustále zlepšovat, a omezovat tím i problémy, které s nimi mají. Navíc Pirelli si nemyslí, že by pneumatiky byly tak nepředvídatelné, že by závodní víkendy měly náhodný průběh.
"Když si vezmete městský závod v Melbourne, nemyslím, že tam byl výsledek zvláštní," hodnotil sportovní šéf italského výrobce pneumatik Paul Hembery. "Když si vezmete deštivý závod v Malajsii, tak ten byl svou podstatou těžký. V Šanghaji a Bahrajnu vyhrálo auto, které získalo pole position, takže se dá říct, že vyhrála nejlepší kombinace jezdce a vozu."
"Dokud budou všichni čelit stejné výzvě, musíte říct, že vyhrávají ti nejlepší jezdci a inženýři. Nemyslím, že to je loterie, protože vozy vpředu jsou na těch místech z nějakého důvodu - jsou velmi konkurenceschopné."
"Letos je s tak vyrovnanými vozy největší výzvou skutečnost, že se předjíždění stává výjimečnější a náročnější. A kvůli tomu je pozice na trati důležitější než loni."