Pirelli letos dodalo 8016 sad pneumatik. Třetina nebyla nikdy použita  | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pirelli letos dodalo 8016 sad pneumatik. Třetina nebyla nikdy použita

Pirelli zveřejnilo tradiční statistický přehled sezóny. Jezdci ujeli vzdálenost, která téměř odpovídá vzdálenosti Měsíce od Země.

Letošní sezóna byla rekordně dlouhá, což se projevilo také ve vzdálenosti, kterou jezdci na pneumatikách odjeli. Od prvního tréninku v Bahrajnu po šachovnicovou vlajku v Abú Dhabí odjeli 65 534 kol a 334 942,175 km, což téměř odpovídá vzdálenosti Měsíce od Země – Měsíc se pohybuje po trochu protáhlé dráze a nejbližší bod jeho dráhy (přízemí) se nachází 356 tisíc km od Země.

Reálně toho ale jezdci odjeli více, protože do statistik nejsou započítány kola na prototypech pro příští rok a testy.

Drtivá většina kol byla odjeta na hladkých (slicky) pneumatikách. Na přechodných bylo odjeto 5,84 %, což je více než vloni (5,67 %). Na nepříliš oblíbených pneumatikách do mokra odjeli jezdci 0,57 % vzdálenosti.

Ze slicků byla nejčastěji v akci C3, protože tato směs byla vybrána pro každý závod. Jezdci na ní odjeli 32,06 %. Na druhém místě byla C4 (23,47 %) a třetí C5 (16,84 %). Na nejtvrdší směsi C1 odjeli jen 5,56 %. 

Nejdelší stint odjel Pierre Gasly. V Baku odjel na C3 stint o 50 kolech a 300,150 km.

Přes 8000 sad

Pirelli dodalo 8016 sad pneumatik. Z toho 2718 sad nebylo nikdy použito, což je třetina. V případě pneumatik do přechodných podmínek a do mokra se uplatňuje pravidlo, kdy pneumatiky, které nebyly použity, nemusí být zlikvidovány a mohou být znovu použity. V roce 2024 to znamenalo, že bylo třeba vyrobit přibližně o 3500 pneumatik méně.

935 sad slicků (15,4 % z dodaných slicků) se nikdy nedostalo na trať. Kromě toho dalších 948 sad (15,5 %) absolvovalo jedno až tři kola – z velké části se jedná o sady použité v kvalifikaci nebo pro simulaci kvalifikace.

unnamed.jpg
Dodané sady pneumatik
Foto: Pirelli

Ze všech závodů v roce 2024 se nejvíce pneumatik vyměnilo při Velké ceně Japonska: v Suzuce se uskutečnilo 46 zastávek v boxech.

Nejméně zastávek bylo teoreticky v Džiddě, kde jezdi zastavili v součtu jen 19krát. Proč teoreticky? V Monaku se přezouvalo hromadně pod červenou vlajkou. Reálných zastávek bylo jen sedm.

Nejvyšší teplota vzduchu byla v Brazílii (35,6 °C). Nejnižší v Silverstonu, kde bylo 10,9 °C a během závodu se teplota zvýšila na 13,9 °C.

Pneumatikáře ale více zajímá teplota tratě. Nejvyšší byla na Hungaroringu – 58,6 °C. Nejchladnější trať byla v Silverstonu – 12,8 °C. Nejchladnější závod byl v Las Vegas – 16,8 °C. 

tavola4-16x9.jpgtavola2-16x9.jpg

Doporučujeme

Články odjinud