Pirelli dodržel slovo, pneumatiky mají kratší životnost

Pirelli dodržel slovo, pneumatiky mají kratší životnost

Týmy poprvé testují s letošními vozy a pneumatikami, takže jezdci přicházejí s prvním reálným hodnocením nového obutí. Italské gumy vydrží méně než produkty Bridgestonu, což se nesetkává vždy s nadšením.

Když Pirelli vyhrál výběrové řízení na dodavatele pneumatik formule 1, slíbil, že vyrobí takové směsi, které budou nutit jezdce v závodech zastavit u mechaniků více než jednou. Zdá se, že se mu v tomto ohledu daří.

"Nebylo snadné udržet pneumatiky konzistentní. Dochází k určitým ztrátám, když jsou nové," popisoval své zkušenosti Fernando Alonso pro Autosport. "První kolo je dobré a pak ztratíte dvě nebo tři sekundy na kolo. Pak už jsou víceméně konzistentní, ale pomalé."

Jezdci se snaží ve spolupráci se svými inženýry zajistit konzistentní chování pneumatik prostřednictvím nastavení vozu. Dlouhé jízdy jsou v tomto ohledu klíčové a Alonso byl s odvedenou prací ve středu spokojený.

Vlastnosti pneumatik je ovšem těžké hodnotit, protože na evropských okruzích panují mnohem chladnější podmínky, než které můžou jezdci očekávat během závodních víkendů. Nepřímé srovnání se ale nabízí se zimními testy z minulých let.

Podle Roberta Kubici trpí Pirelli až příliš rychlým opotřebením. "Ano, je moc velké," řekl. "Tedy pokud chcete mít závod s pěti nebo šesti zastávkami, tak je to OK, ale pak budeme potřebovat víc pneumatik! Dělám si srandu. Bude to záležet na jednotlivých směsích, na té tvrdší je to lepší. Není to problém s drolením, jde o opotřebení. Pneumatiky najednou odcházejí."

"Je třeba to sledovat, protože v závodech míváte tendenci zůstat na trati déle a my si musíme dávat pozor na bezpečnost. Protože pokud by měla pneumatika prasknout... To je to poslední, co byste chtěli vidět."

Jediný zimní test v teplých podmínkách bude ten poslední v Bahrajnu. Na Šakiru pak týmy zůstanou pro první Grand Prix sezóny. Kubica přiznal, že až tam se ukáže, jaké pneumatiky skutečně jsou.

Kratší životnost pneumatik má přinést zajímavější závody. Podle Nica Rosberga by se tak skutečně mělo stát, proto proti Pirelli neprotestuje. "Nemám obavy," uvedl. "Závody budou více vzrušující. V minulosti jsme viděli, že ty nejlepší závody byly, když pneumatiky rychle odcházely, jako loni v Montrealu, takže tohle problém není."

Podle německého pilota Mercedesu ale pneumatiky Pirelli nevykazují takové problémy, jako Bridgestony loni v Montrealu. Japonské obutí se tehdy velmi drolilo.

Nové pneumatiky na loňském voze si vyzkoušel Lewis Hamilton, takže je může snadno hodnotit. "Zdá se, že je velký rozdíl mezi jednotlivými směsmi," vysvětloval. "Tedy alespoň pro některé jezdce. Co se nás týče, tak nevím, jestli jsou rozdíly moc velké."

"Loni jsme mívali jednu zastávku v boxech a teď je opotřebení pneumatik obrovské, takže někteří budou muset na dvě nebo tři zastávky, což je podle mě dobré. Dělat jen jednu zastávku se mi loni nelíbilo, podle mě to nebylo tak vzrušující jako dřív, když jsme měli dvě nebo tři. Doufám, že jich letos budeme muset dělat víc, protože to přidává na vzrušení."

Doporučujeme

Články odjinud