Pirelli bylo nakázáno vyrobit pneumatiky, které mohou zabíjet

Tato italská firma se po skandálním nedělním závodě stává terčem drtivé kritiky, ale musím se přiznat, že s ní do velké míry soucítím.
Pirelli bylo nakázáno vyrobit pneumatiky, které mohou zabíjet

Pirelli dostalo za úkol vyrobit pneumatiky, které se budou rychle opotřebovávat. Mělo to zajistit alespoň dvě zastávky v boxech v závodě. Cílem bylo závody zdramatizovat a podnítit větší množství soubojů na trati. Pirelli svou práci odvedlo dobře. Snad až příliš dobře. 

V posledních letech jsme byli odměněni velkými cenami, kterým napětí rozhodně nescházelo. Závody z konce devadesátých let a let po roce 2000 proti tomu byly nudným procesím.

Včerejší závod byl skutečně napěchovaný incidenty. Co jsem ale měl možnost vidět, bylo to, jak se diváci ohromně baví. Bohužel se ale nacházíme v situaci, kdy jsou pneumatiky velmi náchylné na horko a namáhání materiálu. Když přejedou přes obrubník nebo úlomek jiného vozu, velice často dojde k defektům, a to je zkrátka a dobře velmi nebezpečné.

Pirelli by nemělo být hlavním obětním beránkem. Rádo by situaci vyřešilo a zbavilo se současných problémů, nicméně situaci mu ztěžuje zákaz testování v průběhu sezony a také paranoidní týmy, které zarytě odmítají sebemenší změny kvůli strachu z toho, že by jejich soupeři mohli získat výhodu.

Vyrobit pneumatiky, které by netrápila degradace a které by dokázaly bez problémů odjet celý závod, by byla hračka. Je možné, že zrovna to se stane, neboť Pirelli je v současnosti předmětem negativní publicity, což je to poslední, co by chtělo. 

Ať už se ale Pirelli zachová jakkoliv, musí tak učinit rychle. V průběhu komentování závodu jsem se musel několikrát hlídat, abych neřekl, že defektní pneumatiky jsou zabijáci. Nemáte kvůli nim žádnou šanci udržet vůz pod kontrolou a nemůžete trefit správný brzdný bod, protože nemáte všechny čtyři potřebné styčné plochy s vozovkou. Poruchy motorů zabijáci nejsou, to spíše selhání brzd, pneumatik a zasekávání plynového pedálu. To jsou kritické problémy, na které je potřeba dávat si pozor. 

Co tedy bude dál? Nedivím se, že jezdci hrozí bojkotem, ale myslím si, že ho neuskuteční. Jezdci do závodu nastoupí vždycky. Vzpomínám si, jak jsem chtěl nastoupit v Indianapolisu v roce 2005, kdy došlo k nechvalně známé aféře, shodou okolností také kvůli pneumatikám.

Možná budu za cynika, ale podle mě se stane to, že týmy se budou snažit přesvědčit jezdce, aby lobbovali za změny, které by pomohly právě jen jejich konkrétnímu zaměstnavateli. Stáje se snaží každé situace využít ke svému prospěchu. Ve formuli 1 to tak bylo vždycky. 

Už teď se objevují hlasy McLarenu, který by se chtěl vrátit k loňským verzím pneumatik. Další týmy se také pokusí prosadit věci, které by jim poskytly výhodu. 

Je nicméně potřeba, aby všechny stáje na chvíli zapomněly na své soupeření a ještě před Velkou cenou Německa společně vymyslely řešení. Něco se musí udělat, jelikož jen díky závodním bohům ještě nedošlo k vážné nehodě.

Další článek: Obrubníky za defekty pneumatik určitě nemůžou, hájí se Silverstone

18:07 | Podle dřívějších spekulací ohledně kalendáře 2022 bychom v příštím roce už Imolu v kalendáři vidět neměli. Nicméně starosta tvrdí, že brzy potvrdí smlouvu do roku 2025. Podle italského formulapassion by se mělo jet v termínu GP Francie (že by konec Paul Ricardu?).
17:34 | W Series mění plány. Místo finále v Mexiku budou dva závody v Austinu.
15:03 | První závod v Miami se pojede 8. května 2021. Potvrdili to organizátoři.
22. září | Ferrari potvrdilo, že Charles Leclerc dostane v Soči novou pohonnou jednotku. Čeká ho tak start z konce pole. Kdy novou a vylepšenou pohonnou jednotku nasadí Sainz se rozhodne později.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00