Piloti formule 1 se otevřeně opřeli do FIA kvůli poplatkům

Je pro ně nepřijatelné, aby tyto poplatky zajišťovaly finance pro chod FIA.

Piloti formule 1 zaútočili proti FIA v reakci na výrazné dvojí zdražování poplatků za superlicence, které jim umožňují startovat ve velkých cenách formule 1. [O prvním zdražení jsme psali zde].

Poplatky za superlicenci nejsou pouze jednorázové, odvíjejí se také v závislosti na počtu získaných bodů v jednotlivých závodech. Navzdory vysokým platům některých jezdců ale nejsou ani ti ochotni tiše tolerovat nárůsty těchto poplatků.

Doposavad byli závodníci zdrženliví, doufali totiž, že jim týmy ve sdružení FOTA pomohou. FOTA ale dala jezdcům najevo, že je to záležitost, do které nemají týmy co mluvit. Závodníci tak vůbec poprvé prostřednictvím své asociace GPDA dali najevo své rozhořčení.

Kritizují, že loni v lednu FIA bez varování zvedla pořizovací poplatek více než pětkrát na 10 000 € a za každý bod tři a půlkrát na 2 000 €. Jezdci se o zvýšení navíc dozvěděli až z faktur, které FIA poslala příslušným týmům, a z médií.

Prezident FIA Max Mosley negativní přístup jezdců ke zvýšení poplatků kritizoval s tím, že je nesmysl odmítat poplatek ve výši zhruba 1 % (vztaženo k nejlépe placeným jezdcům - poznámka redakce) za to, že se mohou závoděním ve formuli 1 živit. Mosley proto po společném jednání s jezdci při loňské Velké ceně Itálie závodníky vyzval, aby zveřejnili své hrubé příjmy.

Ti to však v prosinci loňského roku odmítli s tím, že objem příjmů je irelevantní ve vztahu k poplatkům za účast v závodech. Zejména z toho důvodu, že na jedné straně jsou závodníci, kteří berou několik milionů eur ročně, zatímco jiní si za své místo v týmu dokonce platí prostřednictvím svých osobních sponzorů. Platy závodníků jsou navíc předmětem obchodního tajemství.

Závodníci neprotestují proti poplatkům, které mají pokrýt náklady na vydávání a řízení superlicencí, ale nesouhlasí s tak dramatickým navýšením, nýbrž pouze s navýšením na úrovní meziroční inflace. Jezdci podle vlastních slov navíc nabídli možnosti, jak pokrýt finančí ztráty FIA ve výši 1,7 mil. € (resp. takto FIA kvantifikuje objem příjmů FIA pouze od jezdců) a další 3 mil. €, které FIA chybí pro letošní rok.

Tím, že jezdci zveřejnili tuto skutečnost, odhalili, že FIA se nedostává financí na provoz organizace. Piloti formule 1 ale nesouhlasí, aby byly tyto ztráty pokryty poplatky za superlicence. Místo toho by si měla FIA hledat příjmy uplatněním svých komerčních práv. Jezdci tak odmítají hradit výkon povinností FIA.

Závodníci taktéž zaútočili na své vlastní týmy a promotéry velkých cen. Podle nich je zodpovědností týmů nasadit do závodů bezpečné vozy (bezpečnostní standardy jsou v zodpovědnosti FIA a FIA ve vztahu k formuli 1 jedná s účastníky, kterými jsou výhradně týmy), je v zodpovědnosti promotérů zajistit bezpečné okruhy (FIA uděluje licenci Grade 1 okruhům, na kterých může F1 startovat) a je v zodpovědnosti výrobců zajistiti bezpečné prvky, jako jsou helmy či kombinézy.

"Superlicence pro závodníky zaručuje, že ti jsou oprávněni závodit na úrovni požadované FIA," píše se ve společném prohlášení jezdců.

Superlicence ve formuli 1 jsou nejdražšími v motorsportu. V americké sérii NASCAR platí pilot 4 000 $ na sezonu. Lewis Hamilton musí díky svému titulu v roce 2008 zaplatit přes čtvrt milionu eur (přesně 270 000 €).

V současné době není žádný jezdec vybaven superlicencí pro rok 2009. Max Mosley dokonce očekává, že se jednání protáhnou až do pátečních tréninků Velké ceny Austrálie.

"Pátek v Melbourne by mohl být tichý," řekl Mosley doslova.

Doporučujeme

Články odjinud