Piloti by rádi omezili kolize s jezdci chladícími pneumatiky

Jezdci formule 1 budou diskutovat ohledně obav z velkých rozdílů v rychlostech mezi jezdci v ostrém a zahřívacím či zchlazovacím kole. Důvodem je incident mezi Magnussenem a Oconem.
Foto: Getty Images / Bryn Lennon
Piloti by rádi omezili kolize s jezdci chladícími pneumatiky  | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

V posledním tréninku na GP Španělska Esteban Ocon narazil do zdi. Stalo se tak poté, co se snažil vyhnout pomalu jedoucímu Magnussenovi mezi třetí a čtvrtou zatáčkou.

Magnussen jel pomalu, aby zchladil pneumatiky, zatímco Ocon se snažil po výjezdu z boxů naopak gumy zahřát. I proto byl rozdíl v rychlostech mezi oběma jezdci v okamžiku nárazu výrazný.

Srážku řešili komisaři, ale nakonec žádný trest neudělili. K podobným situacím navíc téměř došlo také v kvalifikaci. Jezdci chvílemi jezdili velice pomalu, načež začali výrazně zrychlovat.

„Není úplně akceptovatelné mít na trati vláček pomalých aut. Jakmile se k nim začne přibližovat někdo jedoucí naplno, může to být nebezpečné. Stává se z toho takový nemilý trend. Když je horko, jste v pomalých kolech, kdy chladíte gumy, i o minutu pomalejší. Formule pak jedou jako šneci.

Na jedno kolo by měl být stanoven nějaký časový limit. Před mým posledním kolem jsem měl zmáčklou spojku a prakticky jsem zastavil. Skoro jsem vůbec nejel. Je to fakt extrém,“ přiznává Ocon.

Také ředitel asociace jezdců Romain Grosjean se nechal slyšet, že jde o vážný problém, který se bude na příštím brífinku řešit.

„Mluvilo se o tom už na Silverstonu. Myslím, že se k tomuto tématu vrátíme. Můžeme jet v přípravném kole rychleji, ale pak už není možné zajet další měřené kolo. Jde o bezpečnost. Řeknu vám, že není moc příjemné jet tak pomalu, když se kolem vás prohánějí vozy v plné rychlosti.

V některých sekcích okruhu zpětná zrcátka úplně nedostačují. Musíme se spoléhat na rádio a doufat, že to dobře dopadne.

Pokud je standard na kolo minuta a 15 sekund, a v pomalém kole to trvá o 45 sekund déle, je to opravdu velký rozdíl,“ přiznal Grosjean.

Francouzsko-švýcarský jezdec připomíná, že za vším vězí fluktuace v teplotách pneumatik Pirelli. Před měřeným kolem proto jezdci výrazně zpomalují, aby obutí nebylo přehřáté.

„V průběhu jednoho kola je třeba pneu ochladit o 30 stupňů. Aby se vám to povedlo, musíte jet co nejpomaleji a pneumatiky nijak nezatěžovat. Už několikrát jsme řekli, že se jednou něco stane. Ve Španělsku to bylo ještě se štěstím, ale nebyl to hezký pohled,“ připomíná Grosjean. 

Další článek: Briatore chválí Verstappena, Leclerca a Norrise. Hamilton podle něj už léta není pod tlakem

12:46 | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
11:48 | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.
19. září | F1 má tento víkend volno, ale večer ve 21:00 se jede závod IndyCar na slavném okruhu Laguna Seca. Sledovat ho můžete prostřednictvím služby DAZN (stojí 39 Kč měsíčně).
17. září | Vůz Alfy Romeo z roku 2018 se přesouvá. Nyní je k vidění v Brně u čerpací stanice Benzina Bystrcká 1276/36b. Bude tam do 23. září. Pak zamíří do Ostravy.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00