Piloti by rádi omezili kolize s jezdci chladícími pneumatiky

Jezdci formule 1 budou diskutovat ohledně obav z velkých rozdílů v rychlostech mezi jezdci v ostrém a zahřívacím či zchlazovacím kole. Důvodem je incident mezi Magnussenem a Oconem.
Foto: Getty Images / Bryn Lennon
Piloti by rádi omezili kolize s jezdci chladícími pneumatiky  | Foto: Getty Images / Bryn Lennon

V posledním tréninku na GP Španělska Esteban Ocon narazil do zdi. Stalo se tak poté, co se snažil vyhnout pomalu jedoucímu Magnussenovi mezi třetí a čtvrtou zatáčkou.

Magnussen jel pomalu, aby zchladil pneumatiky, zatímco Ocon se snažil po výjezdu z boxů naopak gumy zahřát. I proto byl rozdíl v rychlostech mezi oběma jezdci v okamžiku nárazu výrazný.

Srážku řešili komisaři, ale nakonec žádný trest neudělili. K podobným situacím navíc téměř došlo také v kvalifikaci. Jezdci chvílemi jezdili velice pomalu, načež začali výrazně zrychlovat.

„Není úplně akceptovatelné mít na trati vláček pomalých aut. Jakmile se k nim začne přibližovat někdo jedoucí naplno, může to být nebezpečné. Stává se z toho takový nemilý trend. Když je horko, jste v pomalých kolech, kdy chladíte gumy, i o minutu pomalejší. Formule pak jedou jako šneci.

Na jedno kolo by měl být stanoven nějaký časový limit. Před mým posledním kolem jsem měl zmáčklou spojku a prakticky jsem zastavil. Skoro jsem vůbec nejel. Je to fakt extrém,“ přiznává Ocon.

Také ředitel asociace jezdců Romain Grosjean se nechal slyšet, že jde o vážný problém, který se bude na příštím brífinku řešit.

„Mluvilo se o tom už na Silverstonu. Myslím, že se k tomuto tématu vrátíme. Můžeme jet v přípravném kole rychleji, ale pak už není možné zajet další měřené kolo. Jde o bezpečnost. Řeknu vám, že není moc příjemné jet tak pomalu, když se kolem vás prohánějí vozy v plné rychlosti.

V některých sekcích okruhu zpětná zrcátka úplně nedostačují. Musíme se spoléhat na rádio a doufat, že to dobře dopadne.

Pokud je standard na kolo minuta a 15 sekund, a v pomalém kole to trvá o 45 sekund déle, je to opravdu velký rozdíl,“ přiznal Grosjean.

Francouzsko-švýcarský jezdec připomíná, že za vším vězí fluktuace v teplotách pneumatik Pirelli. Před měřeným kolem proto jezdci výrazně zpomalují, aby obutí nebylo přehřáté.

„V průběhu jednoho kola je třeba pneu ochladit o 30 stupňů. Aby se vám to povedlo, musíte jet co nejpomaleji a pneumatiky nijak nezatěžovat. Už několikrát jsme řekli, že se jednou něco stane. Ve Španělsku to bylo ještě se štěstím, ale nebyl to hezký pohled,“ připomíná Grosjean. 

Další článek: Briatore chválí Verstappena, Leclerca a Norrise. Hamilton podle něj už léta není pod tlakem

22:04 | Tak Norrisův druhý trénink neukončilo předčasně poškození podlahy (i když to měl také), ale problém s pohonnou jednotkou.
17:28 | Klíčové výsledky kvalifikace F2: Cunoda: 1. Mazepin: 2. Shwartzman: 4. Ilott: 9. Schumacher: 18.
17:25 | Schumacher a Nissany kolidovali v kvalifikaci formule 2.
16:58 | Podle Seidla se Sainz testu s Ferrari po Abú Dhabí nemůže zúčastnit. Test je určen pro mladé jezdce. Nakonec sice nastoupí Alonso a zřejmě Buemi a Kubica, ale i tak nebude umožněn start jezdcům, kteří letos závodili.

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink Russell (54.546)
2. trénink Russell (54.713)
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10