Piastri v Džiddě plně využil novou podobu směrnic. Jak je to teď se souboji „v apexu“? | Foto: Getty Images / Alex Pantling

Foto: Getty Images / Alex Pantling

Piastri v Džiddě plně využil novou podobu směrnic. Jak je to teď se souboji „v apexu“?

Velkým tématem Grand Prix Saúdské Arábie byl souboj v prvních dvou zatáčkách. Max Verstappen si zkrátil trať a dostal penalizaci 5 sekund za získání trvalé výhody. Oscar Piastri tak měl při zastávkách v boxech snadnou práci a dostal se před jezdce Red Bullu. Sportovní komisaři se přitom odvolali na neveřejné směrnice... 

Pokud je jezdec v apexu (vrcholu zatáčky) vpředu, je to jeho zatáčka. Pravidlo bylo hojně probíráno už vloni – zejména po soubojích mezi Verstappenem a Norrisem v USA a v Mexiku. 

Tvrzení sice platí, ale je až příliš zjednodušující. Sportovní komisaři si při těchto soubojích pomáhají směrnicemi (Driving Standards Guidelines), které měly být pro letošní rok upraveny. 

Jedná se o neveřejný dokument – podobně jako třeba technické směrnice. Sportovní komisaři se na ně odvolávají ve svých rozhodnutích, ale detaily neuvádí... 

Rozhodnutí sportovních komisařů v Džiddě 

Sportovní komisaři v zápise uvedli, že si prohlédli záběry z kamer, telemetrii a další data a „zjistili, že vůz 81 (Piastri) měl přední nápravu minimálně vedle zrcátka vozu 1 před a na vrcholu zatáčky 1, když se snažil předjet vůz 1 z vnitřní strany. Ve skutečnosti byl vůz 81 na vrcholu zatáčky vedle vozu 1,“ uvedli sportovní komisaři.

Podrobnosti ale nyní uveřejnil web The Race. Vloni platilo, že aby měl jezdec při předjíždění zevnitř právo na prostor (byla to jeho zatáčka), musel:

  • Mít přední nápravu vedle zrcátka druhého vozu nejpozději v apexu.
  • Jet bezpečně a kontrolovaně po celou dobu manévru (po celou zatáčku od vjezdu po výjezd ze zatáčky).
  • Jet bez úmyslného vytlačení druhého vozu z tratě na výjezdu. To zahrnuje ponechání přiměřené a přijatelné šířky pro předjížděný vůz od apexu po výjezd ze zatáčky.
  • Být schopen projet zatáčku v rámci traťových limitů.

Pravidla nějakou dobu fungovala, ale pak se objevily problémy s jezdci, kteří poslali svůj vůz do zatáčky tak, aby měli v apexu vůz v požadované pozici.

Jezdci se také obávali toho, že sice mohou zatáčku získat čistým způsobem, ale předjížděný vůz se pak může na vnějšku dostat mimo trať a oni tak mohou dostat trest.

„Mnoho jezdců se shoduje na tom, že pokud předjíždíte zevnitř, pravidlo číslo jedna zní, že musíte být schopni zůstat na trati,“ řekl k tomu tehdy šéf GPDA George Russell. „Pokud se dokážete udržet na trati, máte právo vytlačit soupeře do šířky, tak jak to platí pro nás všechny už od dob motokár.“

Po těchto loňských diskusích tak byl odstraněn požadavek, aby předjíždějící vůz nechal soupeři na výjezdu ze zatáčky místo

Nové pokyny platné od letošní sezóny jsou jiné. Jezdec, který předjíždí, musí:

  • Mít přední nápravu alespoň vedle zrcátka druhého vozu před a v apexu zatáčky.
  • Jet zcela kontrolovaně, zejména od nájezdu do apexu a neměl by do zatáčky „vletět“.
  • Podle hodnocení stewardů zaujmout přiměřenou závodní stopu a být schopen dokončit manévr tak, aby zůstat v rámci traťových limitů.

Součástí pokynů je i důležitá věta, která říká, že „když má předjíždějící jezdec přednost, je odpovědností bránícího se jezdce zabránit kolizi nebo vytlačení předjíždějícího jezdce mimo trať.“

Piastri měl před a v apexu svou přední nápravu vedle zrcátek Verstappena, takže zatáčka byla jeho a Verstappen byl v pozici bránícího se jezdce. Verstappen se tak měl zařadit za jezdce McLarenu. Piastri mu podle nového znění směrnic nemusel nechat prostor.

To vyplývá také z dokumentu, který stewardi podle webu The Race zaslali týmům před začátkem sezóny. V něm se uvádí, že „při předjíždění zevnitř již není nutné nechávat předjížděnému vozu prostor od apexu až po výjezd, za předpokladu, že máte kontrolou a v rámci limitů trati.“

V nezměněné formulaci týkající se toho, jak stewardi postupují v případě, že jezdec musí vrátit trvalou výhodu, se v pokynech uvádí: „Pokud vůz při obhajobě pozice vyjede z trati (nebo si zkrátí šikanu) a znovu se vrátí na stejnou pozici, budou to stewardi obecně považovat za získání trvalé výhody, a proto by měl obecně pozici vrátit, jak je předepsáno v pravidlech.“

Doporučujeme

Články odjinud