Peugeot potvrdil vstup do WEC a Le Mans, ByKolles staví vlastní hypervůz | Foto: Peugeot

Foto: Peugeot

Peugeot potvrdil vstup do WEC a Le Mans, ByKolles staví vlastní hypervůz

Pátek v Le Mans tradičně patřil tiskovým konferencím a velkým oznámením. Francouzský gigant Peugeot definitivně potvrdil, že se v roce 2022 vrátí na scénu vytrvalostních závodů s novým hypervozem.

Od příští sezony světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC, jehož součástí je i čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, budou platit nová pravidla pro vrcholnou třídu sportovních vozů Le Mans Hypercar. Nové technické regule nahradí současnou třídu LMP 1.

Podle nových technických pravidle postaví závodní hypervůz automobilka Peugeot, která se tak v roce 2022 po 11 letech postaví na start v Le Mans. Nový závodní speciál francouzské značky dostane hybridní pohonné ústrojí, přičemž z elektromotoru by měl získávat výkon o síle 200 kW.

Bližší technické informace zatím nejsou k dispozici, závodní oddělení Peugeot Sport je v současné době ve fázi výběru konečného designu pro budoucí závodní speciál. Na vývoji pohonné jednotky Peugeot blízce spolupracuje s petrochemickou a energetickou společností Total.

Kromě vítězství v Le Mans Peugeot cílí také na mistrovský titul ve FIA WEC, francouzský tovární tým by se měl celé sezony 2022 zúčastnit se dvěma vozy.

„Návrh architektury motoru je hotový. Provedli jsme rovněž výběr hybridního systému. Před naším příchodem do vytrvalostních závodů v roce 2022 nás ale stále čeká mnoho práce,“ uvedl šéf programu Peugeot Sport pro WEC Olivier Jansonnie v oficiálním prohlášení.

S novými hypervozy budou už příští rok závodit tři stáje, konkrétně Toyota, americký Glickenhaus a také rakouský tým ByKolles.

Tým Rumuna Colina Kollese v pátek představil první oficiální obrázky plánovaného hypervozu. Celý projekt rakouské stáje nese označení PMC Project LMH a jeho cílem je vývoj hned tří různých vozů.

Závodní hypervůz bude mít pod kapotou osmiválcový atmosférický motor o výkonu 700 koní a jeho hmotnost bude 1040 kg.

ByKolles postaví také „polozávodní“ verzi s označením „trackday“. Ta bude vážit 950 kg a osmiválec jí bude dodávat výkon o síle 650 koní.

Vznikne i třetí verze způsobilá pro běžný silniční provoz. Ta bude mít jako jediná hybridní pohonné ústrojí a na hmotnost 1000 kg připadne výkon 1000 koní. Do nádrže budou moci zákazníci tankovat i biopaliva a výroba limitovaného počtu kusů odstartuje v prvním čtvrtletí příštího roku. Pokud byste měli zájem, tak ByKolles přijímá objednávky už nyní...

LMDh spíš až v roce 2023

Na společné tiskové konferenci organizací ACO a IMSA nebyla v pátek řeč jen o nových hypervozech, ale také o další nové plánované kategorii prototypů LMDh. Tyto vozy by v roce 2022 měly nahradit současné prototypy DPi v zámořském šampionátu IMSA WeatherTech SportsCar Championship, jejich využití ale bude globální.

Týmy a automobilky, které vstoupí do LMDh, budou moci se shodným vozem startovat jak v IMSA WSC, tak ve FIA WEC a Le Mans. Jeden a ten samý vůz tak bude moci startovat v kompletní trojkoruně vytrvalostního motorsportu, tedy kromě Le Mans i v Daytoně a na Sebringu.

Zájemci o stavbu vozu LMDh budou vybírat jedno ze čtyř schválených šasi od oficiálních výrobců Oreca, Ligier, Multimatic a Dallara. Na vybraném šasi poté postaví karoserii s charakteristickým designem typickým pro danou automobilku.

U LMDh se počítá s využitím hybridních pohonných jednotek. V zájmu udržení finančních nákladů v rozumné výši budou všechny týmy odebírat jednotný hybridní systém. Elektromotory bude vyrábět firma Bosch, Williams Advanced Engineering vyvine baterie a převodovky bude dodávat značka XTrac.

Celý hybridní systém má stanovený cenový strop na 300 000 eur, za jedno šasi týmy zaplatí 345 000 eur, cena kompletního vozu bez spalovacího motoru by měla být 1 000 000 eur.

Několik značek v současnosti projevuje zájem o vstup do LMDh, bezprostředně po odhalení detailů chystaných pravidel přišla pozitivní reakce ze strany Porsche. Německá značka naposledy závodila se sportovním prototypem v roce 2017.

„Jsme rádi, že FIA, ACO a IMSA publikovaly poslední detaily k budoucím pravidlům LMDh. Představenstvo nyní může dokončit konceptuální studii,“ řekl k možnému návratu německé značky na scénu sportovních prototypů Fritz Enzinger, viceprezident Porsche Motorsport.

Podle původních plánů měly vozy LMDh nahradit prototypy DPi v IMSA WSC v roce 2022, vinou zhoršené ekonomické situace během světové pandemie koronaviru však možná dojde k odsunutí nástupu nových regulí na rok 2023.

Nový kalendář FIA WEC

Na tiskové konferenci autoklubu ACO, který je organizátorem WEC a 24 hodin Le Mans, byla také představena provizorní verze kalendáře světového vytrvalostního šampionátu na rok 2021.

Po koronavirem ovlivněné sezoně 2019/2020 je v kalendáři na příští rok pouze 6 závodů, sezona by měla odstartovat testy a následným tisícimílovým závodem na floridském Sebringu, v případě omezených možností cestování z Evropy do USA by tento podnik mohl být nahrazen šestihodinový závodem na některém z evropských okruhů.

Novinkou je šestihodinový podnik na italské Monze, díky čemuž by byla obnovena tradice dříve pravidelného závodu na 1000 kilometrů.

Doporučujeme

Články odjinud