Pět nejtěsnějších dojezdů do cíle v sedmdesátileté historii formule 1

Formule 1 letos slaví 70 let od prvního ročníku mistrovství světa. Během té doby došlo v závodech k řadě událostí a piloti vítězili s většími či menšími rozestupy. Nejsuverénnější vítězství zaznamenali v letech 1969 a 1995 Jackie Stewart a Damon Hill, kteří závod vyhráli s náskokem dvou kol. Jaké byly ale ty nejmenší rozdíly v cíli?

Velká cena Itálie 1969 (0,08 sekundy mezi Stewartem a Rindtem)

Rychlý autodrom v Monze přinesl dva z pěti nejtěsnějších dojezdů. Ten na konci Velké ceny Itálie roku 1969 je na pátém místě. Ve sprintu do cíle tehdy Jackie Stewart na matře jen o osm setin sekundy porazil Jochena Rindta z Lotusu. Stewart si navíc vítězstvím zajistil svůj první z celkových tří titulů mistra světa formule 1.

Ještě těsnější souboj byl přitom o třetí místo mezi nakonec úspěšnějším Jeanem-Pierrem Beltoisem a Brucem McLarenem. Novozélanďanovi unikly stupně vítězů o pouhé dvě setiny sekundy a na vítězného Stewarta ztratili Beltoise sedmnáct a McLaren devatenáct setin sekundy.

Foto: Wikipedia, Public Domain

Pokračování 2 / 5

Velká cena Rakouska 1982 (0,05 sekundy mezi de Angelisem a Rosbergem)

Elio de Angelis a Keke Rosberg v závěru Velké ceny Rakouska v roce 1982 na Osterreichringu bojovali o vítězství. Úspěšnější nakonec byl de Angelis, který za volantem Lotusu o 0,05 sekundy oslavil své první vítězství.

Kekeho Rosberga však porážka nemusela až tolik mrzet. Finský závodník se svého prvního vítězství ve formuli 1 dočkal o 14 dní později v dalším závodě, kdy se jela Velká cena Švýcarska na francouzském okruhu Dijon-Prenois. Rosberg se nakonec stal také mistrem světa ročníku 1982.

Pokračování 3 / 5

Velká cena Španělska 1986 (0,014 s mezi Sennou a Mansellem)

Dramatický souboj o vítězství v závěru Velké ceny Španělska v roce 1986 na Jerezu svedli Nigel Mansell a Ayrton Senna. Mansell na williamsu zajel v závěru závodu do boxů pro nové pneumatiky a do posledního kola stahoval ztrátu dvaceti sekund na Sennu. Ačkoliv cílovou čárou projeli bok po boku, Senna o 0,014 sekundy udržel vedení a zvítězil.

Pokračování 4 / 5

Velká cena USA 2002 (0,011 s mezi Barrichellem a Michaelem Schumacherem)

Michael Schumacher si jel v roce 2002 za dominantním vítězstvím ve Velké ceně USA v Indianapolis. Rubens Barrichello by stvrdil dvojité vítězství Ferrari druhým místem. Schumacher ve snaze o utvoření formace pro triumfální průjezd cílem v poslední zatáčce zpomalil a nechal Barrichella najet vedle svého vozu. Barrichello byl nakonec o 11 tisícin sekundy v cíli dříve.

Podle některých Schumacher nechal Barrichella zvítězit záměrně na oplátku za závod v Rakousku ve stejném roce, kde Barrichello na příkaz týmu musel přenechat Schumacherovi první místo. Brazilec Schumachera pustil do vedení až pár metrů před cílem.

Pokračování 5 / 5

Velká cena Itálie 1971 (0,01 sekundy mezi Gethinem a Petersonem)

Nejtěsnějším finišem v historii formule 1 zůstává ten z Velké ceny Itálie v roce 1971. O vítězství na Monze ve skupině tehdy bojovalo celkem pět jezdců, kteří nikdy předtím závod formule 1 nevyhráli a bylo by to jejich první vítězství.

Peter Gethin nakonec o 0,01 sekundy porazil Ronnieho Petersona a získal tím své jediné vítězství ve formuli 1. Nejlepších pět jezdců, kteří se po výjezdu ze zatáčky Parabolica hnali za vítězstvím, nakonec dělilo pouhých 0,61 sekundy.

Je však nutné poznamenat, že v roce 1971 se čas měřil jen na setiny.

Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Doporučujeme

Články odjinud