Španěl připomíná, že v případě nutnosti záskoku nemají rezervní jezdci možnost trénovat a do závodního kokpitu jsou nuceni naskočit bez řádné přípravy.
Současná pravidla umožňují týmům
formule 1 testovat pouze před začátkem sezony, po zbytek roku je až na jisté
výjimky testování zakázáno. To samozřejmě nijak neulehčuje práci záložním
pilotům, kteří se do monopostu F1 dostanou jen zřídka.
"Je to paradox, že po Velké ceně
Abú Zabí týmy zorganizovaly třídenní test pro 'mladé jezdce'. Nedává mi smysl,
že za 'mladého jezdce' je považován někdo, kdo ve své celé sportovní kariéře
neodjel více než dvě velké ceny. Například Alguersuarimu je pouze dvaadvacet
let a už není považován za mladého jezdce a v Abú Zabí nemohl testovat,"
píše de la Rosa ve svém sloupku pro Formulasantander.
"Co je podle mě ale ještě horší,
je, že rezervní jezdci v rozličných letech jako já cestují s týmy celý
rok po celém světě a není nám dovoleno testovat mizerné tři dny s 'mladými
jezdci', abychom se dostali do formy a byli připraveni v případě, že
bychom byli zapotřebí jako záloha."
Španěl souhlasí s redukcí nákladů,
ke které se stáje zavázaly, nicméně podotýká, že nastalá situace zašla až
příliš daleko. "Omezit a kontrolovat testy, aby se zabránilo zvyšování nákladů,
mi dává dokonalý smysl. Omezit je ale na tři dny za sezonu výhradně pro 'mladé
jezdce' vypadá přehnaně na sport, který by měl být nejlepším příkladem
konkurenceschopnosti a inovace ve světě motoristického závodění."
Podle de la Rosy by měly týmy
přijít co nejdříve s nějakým konstruktivním řešením, v opačném případě
by to mohlo ohrozit budoucnost celého sportu.
"Týmy musí naléhavě zřídit a mezi
sebou odsouhlasit omezený harmonogram testování v soukromé skupině.
Například, proč není, proboha, limit ne více než osmi testů (každý
třídenní) zaveden na celou sezonu a období před ní, na které by si mohly týmy
vybrat, kohokoliv chtějí, mladé, staré, rezervní nebo záložní jezdce? Možná je
to příliš jednoduché, a proto se lidé bojí tuto změnu provést... Ale věřte mi,
pro zdraví F1 je to naléhavé," uzavřel de la Rosa.