Patrick Tambay: Alonso musí mít železné nervy

Patrick Tambay: Alonso musí mít železné nervy

Patrick Tambay, bývalý francouzský jezdec formule 1, zhodnotil pro MotorPosts uplynulou sezonu. Pilot aktivní v letech 1977-1979 a 1981-1986 v rozhovoru prozradil svých sedm NEJ letošního ročníku.

Nejlepší závod?

"Jedním z nejzářivějších momentů letošní sezony se stala Velká cena Evropy ve Valencii, kde se Fernandu Alonsovi podařilo zajet neuvěřitelné první kolo. Startoval až jedenáctý, ale v závěru závod vyhrál. Perfektně využíval KERS i DRS a v průběhu závodu dokonale pracoval s pneumatikami. Davy na tribunách radostně vítaly každé jeho předjetí na cestě za neočekávaným vítězstvím. Tenhle jezdec se nikdy nevzdává. I v Brazílii jsme si toto tvrzení znovu mohli potvrdit – boj pokračoval až do samotného konce!"

Nejlepší jezdec?

"Alonso, a to nehledě na to, že už dvakrát s Vettelem prohrál v závěru sezony, ačkoliv boj o titul trval dlouho. Tohle Fernanda zocelilo. Musí mít železné nervy. Tenhle jezdec měl vyhrát už čtyři nebo pět titulů – dva s Renaultem, jeden s McLarenem a dva s Ferrari. Měl ale smůlu, a to ať už kvůli technickým potížím, nebo chybám týmů."

Nejlepší trať?

"Tady musíme palmu vítězství udělit americké trati v texaském městě Austin. Tu doprovázel ohromný komerční úspěch, sportovní a technické zázemí bylo také na úrovni. Teď už není žádných pochyb, že návrat formule 1 do Ameriky obstál."

Nejlepší zatáčky?

"První sektor amerického autodromu Circuit of the Americas, kde za příkrým vyvýšením následuje široká první zatáčka, která umožňuje předjíždění, pak následují vysokorychlostní S zatáčky. Tento sektor, složitý co do technických poměrů, prověřuje ale i umění jezdce a možnosti vozu. V celém sektoru musí jezdec udržet maximální rychlost, a to nehledě na častou změnu směru pohybu, správně vybrat převodový stupeň a udržovat nutný stupeň otáček motoru. Auto musí generovat patřičný přítlak, a to takový, aby na jednu stranu zajišťoval pohodlné spojení s asfaltem, na druhou stranu ne tak vysoký, aby vůz neztrácel rychlost na delší rovince v zóně DRS."

Nejlepší velká cena? 

"Devatenáctý závod mistrovství světa, který se konal v Austinu. Můžeme zapomenout na GP USA z dřívějška, které se konaly ve Watkins Glen, Long Beach, Detroitu, Dallasu a v Indianapolis. Formule 1 nakonec své místo v Americe našla a budeme doufat, že na dlouho."

Nejlepší auto?

"RB8, které postavil Adrian Newey. V první polovině sezony nebylo nejlepší, Red Bull Racing pronásledovaly technické problémy, především pak s alternátory. Potom ale Adrian a jeho inženýrská skupina na voze zapracovali a dosáhli úspěchu. Proto také potřetí v řadě uchvátil hlavní trofeje šampionátu Red Bull."

Nejlepší tým?

"Red Bull Racing, i když pochvalu si zaslouží i Ferrari, McLaren a Lotus. Přeci jen Red Bull potřetí v řadě vyhrál Pohár konstruktérů. Znovu přitom dosáhl toho všeho díky vynalézavosti a vysoké úrovni technické přípravy. To se zatím jeho nejbližším soupeřům nepodařilo.

Ve Ferrari vsadili na spolehlivost, ale pokud v Marenellu chtějí v příštím roce přemoci Red Bull, potřebuje tahle stáj uplatňovat agresivnější přístup v přípravě auta a efektivněji využívat možnosti, které poskytují technické regule.

McLaren a Lotus byly však také důstojnými soupeři a i v roce 2013 můžou všechny překvapit. Pracují tam vynikající specialisté, kteří mají schopnost postavit auta umožňující bojovat o vítězství. Zdá se, že příští sezona bude zajímavá."

Doporučujeme

Články odjinud