Patnácté výročí jedné černé a matné vzpomínky

Šťastných patnáct let.
Patnácté výročí jedné černé a matné vzpomínky

Ačkoli o té tragické události bylo napsáno již hodně, nelze v tento den, ve který mají muži jako já jiné priority (rozuměj líbat nádherné, mladé, perspektivní ženy, jako je například moje úžasná manželka, pod rozkvetlou - letos odkvetlou - třešní), nepřipomenout ten den.

Je jím 1. květen, konkrétně roku 1994. Dnes je tomu přesně 15 let. Zemřel Ayrton Senna. Velikán formule 1, který se mohl stát větším, než byl, svou smrtí, ale jeho charisma ještě v dobách, kdy žil, bylo nepřekonatelné.

Nebudu si hrát na pamětníka či odbnorníka. V roce 1994 jsem byl prakticky ještě dítě, byť si ty obrázky pamatuji přesně. V té chvíli jsem ještě ani netušil, že formuli 1 propadnu. Fasncinovala mě, aniž bych si to uvědomoval.

Profesinálně jsem se F1 začal věnovat až pět let poté, ale milník roku 1994 nelze zapomenout. Dodnes jej mám na VHS, ačkoli již dnes nemám na čem si záznam přehrát. Kazety však stále uchovávám a jednou si je na DVD nechám převést.

Nejsem pověrčivý, ale ten víkend byl fakt černý. Rubens Barrichello, který naprosto neuvěřitelně závodí ještě dnes, v páteční kvalifikaci absolvoval hodně ošklivou havárii a jeho krajan Ayrton Senna měl o něj velké starosti. A když v sobotu nehezky boural Rakušan Roland Ratzenberger v doprovodu velmi nepěkných televizních záběrů a šasi křehkých jako skořápka vajíčka, Senna si vysloužil trest za využití (zneužití) servisního vozu, kterým se nechal dovézt na místo neštěstí. Jen pár set metrů za místem, na kterém měl za pár hodin sám zemřít.

Má drahá žena mi vždy hubuje, když uvažuji o angažování svého syna pro motorsport. Ale já ji řikám: "Podívej se na Petra Čecha. Ten měl velké štěstí, že ještě žije, a to jde jen o fotbal. Podívej se na hokejisty a jejich podřezané tepny a žíly či katastrofální selhání srdce. Ve formuli 1 (dnes) neumřel nikdo již patnáct let! A co víc, nikdo nebyl vážně zraněn."

Ano, nesmíme zapomenout na nešťastné bouračky Ralfa Schumachera v Indianapolis v letech 2004 a 2005 a pak velmi nebezpečně vypadající bouračku mezi Nickem Heidfeldem a Takumem Satóem na rakouském A1 Ringu roku 2002. Ale ještě před deseti lety by ani jeden z nich nežil, nebo by byl přinejmenším ochromen, a to nelze přehlédnout.

Vedle intenzivní snahy FIA o zpřísnění bezpečnostních opatření je nutné, možná trochu morbidně, poděkovat tragickým úmrtím Ratzenbergera a Senny 1. května 1994 za to, že od té doby se mohou piloti F1 cítit bezpečně. Právě díky nim lze bez nadměrné dávky drzosti možné prohlásit, že F1 je dnes daleko bezpěčnějším sportem, než například fotbal nebo hokej.

A to není málo.

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
10:28 | Nico Hülkenberg dnes slaví třicetiny.
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.
10. srpna | F1 2018 odkaz
10. srpna | Liberty prozradila, že Carey je placen podle toho, kolik F1 vydělá...

Nejčtenější články

Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lze zvládnout, říká Boullier

Räikkönen má v hlavě GPS a Alonsa lz…

Eric Boullier promluvil o jezdcích, se kterými během svého působení v F1 spolupracoval.

17.  8.  2017 | | 86 N/A
Ferrari podle Vettela přišlo na slabé stránky svého letošního vozu

Ferrari podle Vettela přišlo na slab…

Ferrari odhalilo slabé stránky svého letošního monopostu a ví, jak si udržet své šance v boji o letošní titul mistra světa formule 1, říká Sebastian Vettel.

13.  8.  2017 | | 89 N/A
Motokára. Stroj, na který nedají dopustit ani zkušení jezdci

Motokára. Stroj, na který nedají dop…

Motokáry jsou tradičně vnímány jako tréninkový prostředek pro budoucího hvězdy, ale ke zlepšení svých schopností jich využívá i řada předních závodníků.

13.  8.  2017 | | 11 N/A
Räikkönen: Rychlost stále mám

Räikkönen: Rychlost stále mám

Kimi Räikkönen si myslí, že má stále rychlost na to závodit na čele startovního pole formule 1.

16.  8.  2017 | | 49 N/A