Pátek ve Valencii: Ukončí Red Bull rekordní šňůru?

První volné tréninky před Grand Prix Evropy proběhly bez větších problémů, ale o rozložení sil pro osmý závod sezóny napověděly jen málo. Zdá se, že se daří Red Bullu.
Pátek ve Valencii: Ukončí Red Bull rekordní šňůru?

Mezi stabilně nejrychlejší patřil v pátek Sebastian Vettel. Pokud by si německý pilot Red Bullu přenesl takovou formu až do závodu a zvítězil, jako první by si letos připsal druhou výhru, a ukončil by tím bezprecedentní sérii sedmi různých vítězů v sedmi závodech.

Ve Valencii je horko, takže v neděli bude hrát klíčovou roli degradace zadních pneumatik. Tu doposud nejlépe zvládaly týmy Lotus a Sauber.

Red Bull Racing (Vettel 2./1. místo - Webber 3./9.)
Obhájci titulů si do Španělska přivezli upravený vůz, mimo jiné podlahu, která má před difuzorem nové otvory. "Dnes jsme na autě vyzkoušeli několik nových dílů, ale časy na kolo nám neumožnily je úplně vyhodnotit," komentoval Vettel. "Bylo důležité mít čisté tréninky a jsem spokojený s tím, čeho jsme dosáhli. Mezi týmy je to vyrovnané a zatím není zřejmé, jaká strategie bude v neděli správná, snad zítra pokročíme." Mark Webber poznamenal, že nové díly bude hodnotit až v neděli po závodě. Teď potřebuje vylepšit vyvážení vozu na měkčí směsi pneumatik.

Force India (Di Resta 6./6. - Hülkenberg -/2. - Bianchi 15./-)
Indickému týmu se v pátek dařilo nad očekávání dobře. Teď všichni s napětím čekají, jestli si udrží formu po zbytek víkendu. "Když jsem ráno usedl do vozu, základní nastavení bylo dobrým výchozím bodem a po zbytek dne jsem na něm moc nezměnil," uvedl di Resta. "Naše rychlost na jedno kolo se zdá být dobrá, stejně tak rychlost na dlouhou vzdálenost, a zdá se, že už máme dobrý cit pro pneumatiky. Vzhledem k rychlosti, kterou jsme dnes předvedli, to vypadá, že jsme konkurenceschopní, takže snad zítra dokážeme bojovat o první desítku v kvalifikaci. Hülkenberg dodal: "Dnes jsem odjel jen jeden trénink, ale šlo to velmi dobře a odpoledne jsme stihli hodně práce. V autě se cítím dobře a podařilo se nám odjet dobré jízdy na obou směsích pneumatik."

Sauber (Kobajaši 12./3. - Pérez 13./16.)
Kamuj Kobajaši měl odpoledne menší problémy s hydraulikou, takže nemohl jezdit dlouhé jízdy. A vzhledem k tomu, že dopoledne testoval nové díly, neměl moc času si ověřit chování pneumatik na delší vzdálenosti. "Navzdory tomu, že jsem neměl moc času pro nastavení, auto se chovalo dobře, když jsme mu nasadili měkké pneumatiky. Práce s pneumatikami bude klíčová, a ta záleží nejen na stylu jízdy, ale také na nastavení auta," vysvětlil.

Sergio Pérez nebyl s vyvážením svého monopostu spokojený. "Hodně jsem se trápil s malým množstvím paliva, s větším množstvím paliva to bylo lepší. Kamuj a já jsme dnes měli odlišné programy a teď máme hodně dat pro analýzu a srovnání. Myslím, že jsme dnes asi přišli na něco, co by nám mohlo zítra pomoci," řekl Mexičan.

Mercedes (Rosberg 9./10. - Schumacher 7./4.)
Oba jezdci z Brackley se celý den drželi v první desítce, ale Michael Schumacher otevřeně přiznal, že Mercedes nepatří mezi nejrychlejší. "Myslím, že jsme na tom slušně, ale ne dost dobře, abychom zvítězili," odhadl a ke kvalifikaci dddal: "Asi můžeme být dost blízko předním vozům, ale myslím, že by bylo moc optimistické nás pasovat na pole position." V druhém tréninku měl bývalý šampión opět technické problémy, potrápila ho spojka. Vzhledem k počasí ve Valencii Mercedes očekává, že znovu bude klíčová práce se zadními pneumatikami.

Williams (Maldonado 1./13. - Senna -/5. - Bottas 16./-)
"Byl to dobrý den a podařilo se nám zvládnout celý testovací program," oznámil Senna. "Bývalo by bylo užitečné odjet o pár kilometrů víc, ale i tak jsme získali hodně cenných dat. Blížíme se tomu, co potřebuji, takže jsem spokojený s tím, jak to dnes šlo." Na druhé straně garáže bylo o něco méně optimismu. "Auto bylo konzistentní, ale odpoledne jsme v kratších jízdách ztratili trochu času," řekl Maldonado. "Musíme trochu lépe porozumět nastavení vozu a anticipovat změnu podmínek, která nastane zítra (větší teplo). Auto pracuje dobře, ale potřebujeme se zlepšit."

Ferrari (Alonso 5./7. - Massa 14./15.)
Fernando Alonso zdůraznil klíčovou roli pneumatik a připomněl, že stačí změna oblačnosti, aby se teplota trati změnila o čtyři stupně, a vyvolala tak změnu chování pneumatik. "Celkově to byl pozitivní den, během kterého jsme na voze vyzkoušeli různé opravy," popisoval. "Některé fungovaly dobře, jiné potřebuji pozměnit a pak je budeme moci použít v Silverstonu." Podle Španěla nebude ani ve Valencii klíčová pole position. "Šampionát? Nejsem tady, abych dělal počty, myslím jen na jednotlivé závody. Dnes je přede mnou Hamilton, takže cílem je odjet z Valencie před Hamiltonem. V Silverstonu se pak třeba dostane do čela Vettel, takže bude cílem on."

Massa byl s nastavením vozu spokojený, ale v čase na kolo se to tolik neprojevilo, protože v prvním rychlém kole na měkčí směsi chyboval. "Ještě nás čeká hodně práce, protože očekávám, že zítra budou některé vozy velmi rychlé, ale také na delší vzdálenost. Situace není špatná, pneumatiky trochu ztrácejí výkonnost, ale časy byly celkově dobré," dodal.

Lotus (Räikkönen 10./11. - Grosjean 11./8.)
Monopost E20 je ve Valencii očekáván na předních pozicích, tedy alespoň v závodě, protože se mu daří především v dlouhých jízdách. Na lepší kvalifikační výkonnosti tým pracuje. "Auto je OK a neměli jsme žádné problémy," konstatoval Räikkönen. "V druhém tréninku jsem ve své dlouhé jízdě uvízl v provozu, takže jsem nemohl jet tak rychle, jak auto mohlo, ale po této stránce nemáme žádné problémy. Silnou stránkou E20 je podle všeho vždy závodní rychlost, ale samozřejmě se snažíme ho zrychlit pro kvalifikaci." Räikkönen i Grosjean vidí další prostor pro zlepšení, i když jsou se základním nastavením spokojení.

McLaren (Button 4./12. - Hamilton 8./14.)
Po vítězství z Kanady zavládlo u McLarenu zklamání. "S autem jsem celý den vůbec nebyl spokojený," přiznal Lewis Hamilton. "Ale nemůže se vám dařit pořád. "Letos se nám dařilo v pátečních trénincích dosahovat dobrého vyvážení, ale dnešek takový nebyl. Myslím, že víme, co je to za problém, takže jsem právě udělal změny a věřím, že přes noc napravíme ty dnešní problémy a že to zítra bude lepší."

Button začal ve Valencii s novým nastavením, ale zatím nemůže říct, že své problémy vyřešil. "Na jedno kolo to myslím není špatné. Nejsme skvělí, ale ani úplně špatní," hodnotil. "Ale dlouhé jízdy jsou zvláštní, protože se auto nechová úplně špatně, ale čas prostě není dobrý. Musíme zjistit, proč to tak je."

"Hodně jsme dnes pracovali na tom, aby se mi při brzdění neblokovala přední kola, a když tohle děláte, občas si trochu rozhodíte vyvážení, takže to bude asi ono. Vrátíme se k několika věcem, které jsme v trénincích změnili, abychom měli nastavení, o kterém víme, že mi sedělo, ale je těžké být konzistentní, když se vám blokují přední kola. Myslíme ještě na pár zajímavých věcí, které zítra zkusíme."

Caterham (Kovalainen 17./19. - Petrov 20./17.)
Kovalainen si v druhém tréninku vyzkoušel nové přední křídlo. "První dojem byl dobrý," hodnotil. "Je příliš brzy na hodnocení, jaké zrychlení přináší, ale je dobrým znamením, že to, co předpověděli v továrně, funguje na trati. V příštím závodě toho bude víc, ale zdá se, že je (křídlo) dobrým krokem." Vitalij Petrov si se závěry chce počkat. "Přivezli jsme sem několik úprav a auto se určitě chovalo lépe, ale uvidíme, až budeme mít celý balík v Silverstonu." Oba jezdci byli s nastavením vozu spokojení.

Toro Rosso (Riccardo 19./18. - Vergne 18./20.)
Podle Daniela Ricciarda schází Toro Rosso výkonnost na jedno rychlé kolo. "V delší jízdě na konci druhého tréninku to bylo s větším množstvím paliva lepší, určitě se auto chovalo lépe, takže to bylo pozitivní. Proto se musíme zlepšit s menším množstvím paliva a já si myslím, že víme, jak to dokázat," řekl. Potřebu zrychlit deklaroval i Jean-Eric Vergne.

Marussia (Glock 24./21. - Pic 21./22.)
Tima Glocka poslední dny trápí nevolnost žaludku. ""V autě jsem se cítil trochu lépe a doufám, že už se to lepší. Prošli jsme si program, auto mi fungovalo dobře, takže to je dobrý začátek." Aby tým Glockovi trochu ulevil, větší část závodních příprav nechal na Picovi. "Pro mě to bylo dobré a jsem rád, že jsem měl trochu jiný program. Nakonec se zdá, že máme dobrý směr v nastavení a díky množství odjetých kol máme hodně dat pro večerní analýzu," komentoval Francouz s tím, že by Marussia měla být schopná začít dohánět ztrátu, kterou nabrala v Kanadě.

HRT (De la Rosa 22./24. - Kartykejan 23./23.)
Pedro de la Rosa si den zkazil nehodou v druhém tréninku. Přiznal, že na trati prostě chyboval. "Můj trénink tím skončil a nemohl jsem vyzkoušet měkké pneumatiky ani mnoho dalších věcí, které jsem měl v hlavě, ale beru si z toho to pozitivní, podařilo se nám vylepšit auto." Narajn Kartykejan si měkčí směs vyzkoušel, ale nedařilo se mu ji maximálně využít pro jedno rychlé kolo, takže zítra bude pracovat především na kvalifikačním nastavení.

Další článek: V pátek odpoledne byl ve Španělsku nejrychlejší Vettel

23:36 | Marcus Ericsson vyhrál závod IndyCar v Detroitu. Pomohla mu nehoda Grosjeana. Pro Ericssona je to první vítězství od roku 2013 (GP2).
21:14 | Jedna z nejhorších věcí, které se mohou v motorsportu stát... zaseknutý plynový pedál. Felix Rosenquist je při vědomí a snad ok. odkaz
11. června | McLaren od roku 2022 vstoupí do série Extreme E.
11. června | Otec Antonia Giovinazziho Vito řekl pro La Gazzetta dello Sport, že jeho syn v minulosti dostal nabídku od Mercedesu. Měl se stát třetím jezdcem Mercedesu ve F1 a jezdit v DTM. „Ale má rudé srdce a udělal volbu, kterou považoval za správnou.“