Pátek ve Valencii: Nejrychlejší bylo Ferrari, favoritem zůstává Red Bull

Fernando Alonso zajel nejlepší čas pátečních jízd před GP Evropy, přesto se domnívá, že navrch má stále Red Bull. Debut nových pneumatik proběhl bez větších problémů.
Pátek ve Valencii: Nejrychlejší bylo Ferrari, favoritem zůstává Red Bull

Páteční tréninky před GP Evropy mnoho nenapověděly a do jisté míry ani nemohly, protože největší změna tohoto víkendu se projeví až v sobotu odpoledne. Týmy totiž už nesmí měnit nastavení motoru mezi kvalifikací a závodem, což dopady mít bude, ale není možné je odhadnout v pátek.

Pirelli přivezlo do Španělska měkkou a střední směs, ta druhá měla svoji premiéru. Jen několik jezdců mělo problémy s jejím zahříváním, ale většinou pilotům vyhovovala.

Ferrari
Trať ve Valencii podle očekávání Ferrari sedí, ale navzdory nejlepšímu času pátečních tréninků se Maranellští neradují. Fernando Alonso byl nejrychlejší, ale připomněl, že Ferrari letos často ztratilo na své soupeře z pátku na sobotu. "Vůz se tu chová dobře, proto můžeme nastoupit do kvalifikace se sebedůvěrou a vědomím, že čelíme velmi silným rivalům," řekl. "Red Bull nevyhrál prvních sedm kvalifikací letošního roku náhodou a evidentně jsou stále favority. Předjíždění tu bude snazší než v Monaku, ale umístění na startovním roštu bude přesto důležité."

Dobré dojmy z vozu a pneumatik potvrdil Felipe Massa, i když nastavení nemá ideální, protože se mu při brzdění často blokují přední kola. "Podle těchto tří hodin tréninků je auto konkurenceschopné a neočekávám, že by se situace ve srovnání s Kanadou před dvěma týdny změnila. Je pravda, že je to jen pátek, ale je to pozitivní začátek," dodal.

McLaren
Oba jezdci McLarenu se potýkali s novou střední směsí pneumatik, nedařilo se jim ji zahřát na optimální provozní teplotu. "Vůz můžeme ještě hodně vylepšit," konstatoval Lewis Hamilton. "Musíme pracovat na vyvážení, nejsme úplně mimo, ale mohlo by být lepší. Večer změníme pár věcí, aby bylo stabilnější. Vpředu to vypadá velmi vyrovnaně, ale my jsme určitě součástí boje, což je důležité. Myslím, že pro zbytek víkendu máme v rychlosti jisté rezervy." Button věří, že našel správný směr pro doladění nastavení pro obě směsi pneumatik.

Red Bull Racing
Sebastian Vettel prozradil, že měl dopoledne zcela odlišný program, proto byl tak vzadu. Odpoledne se vrátil dopředu, byl třetí nejrychlejší. "Časy jsou velmi vyrovnané, ale ve voze mám dobrý pocit. Odpoledne to bylo mnohem lepší, takže uvidíme, co dokážeme zítra."

Mercedes
Michael Schumacher zajel ve druhém tréninku čtvrtý nejlepší čas, a i když je s vozem spokojený, žádný průlom neočekává. "Všichni víme, že za normálních okolností nebudeme dost silní na boj o pódium, pravděpodobně budeme startovat někde kolem čtvrté řady," odhadl. Rosberg měl větší potíže s hledáním správného nastavení. I když se odpoledne zlepšil, v sobotu ho čeká ještě hodně práce. "Tento víkend se musíme přizpůsobit mnoha věcem, jako je nové pravidlo o nastavení motoru, kvůli tomu je to trochu náročnější," připomněl.

Renault
Vitalij Petrov překvapil druhým místem v prvním tréninku, odpoledne se pak oba piloti Renaultu seřadili na konci první desítky, což je podle ruského pilota důvod k optimismu. Heidfeld si pochvaloval dlouhou jízdu, která se mu podařila v druhém tréninku. "Myslím, že časy z konce druhého tréninku vypovídají o naší rychlosti ve vztahu ke konkurenci," prozradil.

Force India
Zatímco Adrian Sutil měl bezproblémový den, přesně opačně může páteční tréninky hodnotit Paul di Resta. Nico Hülkenberg mu v prvním tréninku rozbil vůz. "Kluci odvedli skvělou práci, aby vše co nejrychleji opravili a dostali mě na trať na posledních pár minut tréninku, ale stihl jsem odjet jen tři měřená kola. To znamená, že zítra mě čeká hodně práce v posledním tréninku, abych ztracený čas dohnal," konstatoval Skot. Hülkenberg se svému kolegovi za poškození vozu omluvil.

Williams
Tým z Grove testoval v pátek různá přední křídla, nové zadní křídlo a nový difuzor. "Na nových dílech potřebujeme ještě pracovat, takže si prostudujeme informace, které jsme dnes získali," uvedl Rubens Barrichello. Maldonadovi zkrátil druhý trénink defekt pneumatiky.

Toro Rosso
Problémy s motorem Ferrari zastavily Jaimeho Alguersuariho před druhým tréninkem, Španěl tak jezdil jen dopoledne. Naštvaný ale nebyl. "Celkově vzato bych řekl, že se auto zlepšilo. Jsem si jistý, že problém s autem vyřešíme včas, abych vše dohnal v zítřejším tréninku." Buemi ráno půjčil vůz Ricciardovi. "Před kvalifikací a závodem můžeme auto ještě vylepšit," hodnotil Švýcar.

Sauber
Pro švýcarský tým bylo v pátek největší otázkou, jestli je Sergio Pérez zcela v pořádku po nehodě z Monaka, aby mohl závodit. "Jsem hlavně rád, že jsem zpět ve voze. Všechno bylo v pořádku, cítím se dobře a v posledních týdnech jsem odvedl hodně práce, abych se dostal až sem. Rychle jsem se dostal do tempa a to je dobře," potvrdil Mexičan, že de la Rosovi tentokrát auto nepřenechá. "Celkově se zdá, že tu trochu ztrácíme." Kamuje Kobajašiho zdržely v prvním tréninku problémy s plynovým pedálem. Odpoledne měl z vozu dobrý pocit, ale probrzdil na nových pneumatikách, takže nemohl zajet rychlé kolo. Myslím, že zítra to bude lepší, než to vypadalo dnes," dodal Japonec.

Lotus
"Bylo to dobré odpoledne díky práci, kterou odvedl tým," prohlásil Jarno Trulli. "Pracovali jsme na pár variantách nastavení posilovače řízení a jsem potěšen tím, co jsme objevili s druhou možností. Odjeli jsme slušný počet kol, a i když jsme neměli moc času pracovat na nastavení, myslím, že jdeme správným směrem, takže bude zajímavé sledovat, kam se zítra posuneme."

Virgin Racing
Oba jezdci Virginu hlásili bezproblémový den. "Celkově se zdá, že jsme na tom o trochu lépe než v Kanadě, možná spíš jako v Monaku, takže jsme pro zbytek víkendu optimisté," komentoval šéf stáje John Booth.

HRT
Narajna Kartykejana potrápila v druhém tréninku převodovka, takže nestihl dokončit naplánovaný program. "Pořád se okruh učím, je tak trochu stop-and-go," dodal Ind. Liuzzi měl potíže se zadními pneumatikami. "Myslím, že jsme na tom rychlostně vůči předním vozům stejně, ale musíme se hodně zlepšit," řekl. "Přes noc musíme tvrdě pracovat a vyřešit potíže s vyvážením vozu, a dál se snažit, abychom se dostali před nejbližší soupeře."

Další článek: Dvojité difuzory a F-průduchy byly zákazány až po sezóně, připomněl Horner