Pátek v USA: Obě směsi pneumatik v Austinu vydrží dlouho

Pátek v USA: Obě směsi pneumatik v Austinu vydrží dlouho

V trénincích na Velkou cenu USA v Austinu kraloval Red Bull před Mercedesem. Řada jezdců si pochvalovala vysokou životnost tvrdé i střední směsi a zlepšenou přilnavost oproti loňskému ročníku.

Red Bull (Vettel 18./1. - Webber 8./2.)
Již jistý mistr světa Sebastian Vettel byl s vozem spokojen, ale prostor na zlepšení je podle něho vždy. "Myslím, že jsme zvládli náš program, otestovali jsme nějaké díly, z nichž některé byly dobré, jiné ne tak dobré, ale uvidíme," uvedl a dodal, že podmínky na trati, která byla v pátek kluzká, se ještě zlepší.

Mark Webber označil jako hlavní faktor práci s pneumatikami a zvykání si na ně. "Je pěkné řídit auto na čerstvých gumách. Pracovali jsme na dlouhých i krátkých výjezdech. Auto ještě pořád není mega, ale přes noc na něm zapracujeme," slíbil.

Mercedes (Rosberg 5./3. - Hamilton 6./4.)
Rosberg byl odpoledne velmi spokojen s vyvážením. "Auto se chovalo, jako by bylo na kolejích," liboval si. Zároveň ale upozornil, že je těžké zvolit správnou strategii pneumatik. "Trať je velmi kluzká a směsi jsou velmi tvrdé. Proto pneumatiky dlouho vydrží a řada jezdců se na neděli pokusí naplánovat jen jednu zastávku."

Hamilton vyjádřil nadšení z prostředí Velké ceny USA v Austinu, chválil trať i fanoušky. Startuje s novým šasi, které se podle jeho slov lépe řídí a chová se konzistentně při dlouhých výjezdech. "Střední pneumatiky dobře fungují při dlouhých stintech, což nám může otevřít další možnosti volby závodní strategie. Byl to pro nás přímočarý den, ale pořád nás čeká práce na nastavení, protože to ještě není ono," přiznal Angličan.

Lotus (Kovalainen 13./5. - Grosjean 11./8.)
Oba jezdci zvolili šasi s delším rozvorem. Heikki Kovalainen se sice letos šestkrát svezl ve volných trénincích s caterhamem, ale do závodní sedačky se vrací téměř po roce. "Neměli jsme větší problémy. Ráno jsme ztratili trochu času, ale vyvážení bylo slušné. Dokázal jsem si rychle zvyknout a mohl jsem hned pracovat na nastavení a pneumatikách," vysvětlil a dodal, že je z předchozích let na motor Renault zvyklý. Dobře zná i prostředí týmu z Enstone, kde v roce 2007 závodil, tehdy ještě stáj nesla název Renault.

Romain Grosjean dopoledne za chladného počasí především hledal přilnavost, odpoledne se trochu trápil s brzdami. "Pokud to vyřešíme, měli bychom se v sobotu dobře umístit. Při dlouhých jízdách auto vypadá dobře," pochvaloval si.

Sauber (Gutiérrez 4./6. - Hülkenberg 9./7.)
Esteban Gutiérrez má za sebou produktivní den a cítí dobrou formu. "Teď se musíme soustředit, abychom ji udrželi i v kvalifikaci," upozornil. Spokojen byl i Nico Hülkenberg, ale vidí také prostory pro zlepšení. "Nejsem spokojen s vyvážením při jízdě na středních pneumatikách," přiznal.

McLaren (Button 2./9. - Pérez 12./13.)
Jenson Button si vysloužil penalizaci tří míst na startovním roštu za předjíždění při červených vlajkách. Trest uznal, i když je přesvědčen, že nikoho neohrozil ani tím nic nezískal. Jinak tréninky hodnotí pozitivně. "Auto tu působí slušně, myslím, že tu můžeme udělat pokrok. Potřebujeme jen v kvalifikaci z vozu vytěžit maximum. Škoda, že mám penalizaci, ale vydám ze sebe vše," slíbil.

Sergio Pérez měl potíže se zahříváním pneumatik, potkal ho i mechanický problém, který ovlivnil vyvážení vozu. "Proto jsme toho moc neodjeli s plnou nádrží. Tím jsou samozřejmě věci těžší, ale vzhledem ke změnám, které přes noc chystáme, si jsem jistý, že se zlepšíme," doufá.

Ferrari (Alonso 1./10. - Massa 7./12.)
Maranellský tým se kvůli zkrácenému prvnímu tréninku dopoledne zaměřil jen na aerodynamiku, ve druhém pak zkoušel dlouhé výjezdy s různým nastavením. Fernando Alonso se po bolestech zad z Velké ceny Abú Zabí cítí dobře, pochvaloval si zlepšenou přilnavost oproti předchozímu roku. "Podle očekávání bylo opotřebení pneumatik velmi malé. Nenastala velká překvapení, musíme počkat, jak věci půjdou v sobotu a v neděli," řekl neurčitě.

Také Felipe Massa nechtěl pátek moc hodnotit. "Ráno jsme měli dobrý začátek a zdálo se, že trať sedí vlastnostem našeho vozu, ale odpoledne se to změnilo a nebyli jsme schopni zajíždět konkurenceschopné časy. Je důležité pochopit, proč se auto mezi tréninky tak změnilo. Nemyslím, že by to bylo jen nárůstem teploty, možná nepomohl vítr. Teď máme před sebou dost práce," uznal Brazilec.

Force India (Sutil 14./11. - di Resta 15./15.)
Adrian Sutil v Austinu závodí poprvé. "Jsou tu pěkné zatáčky, některé jsou obtížné a můžete v nich udělat drobné chyby. Není jednoduché se trať naučit, vysokorychlostní úseky jsou výzva," zhodnotil Němec, který pracoval především na vyvážení. "Co se týče pneumatik, není velký rozdíl mezi tvrdou a střední směsí, na obou jsme dokázali absolvovat dlouhé výjezdy, takže bychom měli být na víkend dobře připraveni."

Paul di Resta je přesvědčen, že jeho výsledek z druhého tréninku nevypovídá o jeho konkurenceschopnosti. "Při svém nejlepším kole jsem uvázl v provozu, myslím, že Adrianova pozice je reprezentativnější. Dlouhé výjezdy jsou slibné. Přes noc se zaměříme na pneumatiky, budeme se jim snažit víc porozumět," slíbil.

Toro Rosso (Ricciardo 16./14. - Kvjat 17./- - Vergne -/17.)
Každý z jezdců testoval trochu jiné nastavení. Daniel Ricciardo nebyl spokojen s vyvážením a upozornil, že pneumatiky byly na páteční podmínky příliš tvrdé, proto se pomalu zahřívaly. "Máme před sebou dost práce, abychom pochopili jak zlepšit auto, doufejme, že přijdeme s dobrými řešeními," přeje si.

V prvním tréninku se v barvách týmu poprvé v rámci závodních víkendů svezl Rus Daniil Kvjat, který bude v týmu příští rok závodit. "Užíval jsem si každý okamžik na trati, i když nastalo zpoždění kvůli mlze i červená vlajka. Samozřejmě jsme neodjeli celý program, protože trénink byl zkrácený, ale pořád jsme absolvovali dvacet kol, která jsou pro mě důležitým milníkem. Také jsme udělali několik aerodynamických měření," rozplýval se. Ve zbývajících dnech víkendu bude Rus sbírat zkušenosti při brífincích s inženýry.

Vergne se musel vyrovnat s tím, že se může zúčastnit pouze jednoho tréninku. "Samozřejmě nemám problém s tím, že Daniil dopoledne řídil mé auto, je to dobrá zkušenost pro celý tým do příštího roku, ale když jedete jen v jednom tréninku, je to trochu obtížnější. S autem jsme se trápili, nebyl jsem spokojen s nastavením, ale dlouhé výjezdy byly vzhledem k vyvážení auta dobré," zhodnotil Francouz.

Williams (Bottas 3./16. - Maldonado 10./18.)
Navzdory obecně lepší přilnavosti oproti předchozímu roku měli oba piloti potíže se zahříváním pneumatik. Dopoledne jezdil Valtteri Bottas s vylepšenou podlahou. "Testy aerodynamiky s novými díly mohou přinést určité zisky. Dopoledne byla trať kluzká, což našemu autu sedělo, odpoledne jsem se trápili s vyvážením. Výkon v prvním tréninku ukázal náš potenciál," věří Fin. Pastor Maldonado dopoledne testoval aerodynamiku, odpoledne zkoušel jinou konfiguraci výfuků a nastavení zadního křídla, ale trápil se s přilnavostí. "Auto se chová, jako by nespolupracoval předek a zadek," zhodnotil. Pro sobotu tým vybral nastavení, se kterým v pátek odpoledne jezdil Bottas.

Caterham (Pic 21./19. - Rossi 19./- - van der Garde -/20.)
Charles Pic měl dopoledne problémy s nedotáčivostí způsobenou malou přilnavostí přední části vozu. "Odpoledne jsme začali s tvrdšími pneumatikami, potom přešli na střední. Zvýšený přítlak na předním křídle pomohl zlepšit přilnavost v zatáčkách projížděných nízkou a střední rychlostí, ale ne v těch rychlých. I tak to bylo zlepšení," myslí si.

Alexander Rossi si podruhé v sezoně vyzkoušel volný trénink a stal se prvním americkým jezdcem, který na okruhu Amerik v Austinu startuje v rámci závodního víkendu F1. Za svou příležitost byl náležitě vděčný. "Vyvážení bylo od začátku dobré, v prvních dvou výjezdech jsme měli problémy se zahříváním pneumatik. Musel jsem se vyrovnat s nedotáčivostí. Jsem si jistý, že kdybychom měli víc času, byli bychom schopni se s tím vyrovnat," věří.

Giedo van der Garde startuje v Austinu poprvé, navíc dostal prostor až ve druhém volném tréninku. S tratí se sžil rychle a se ztrátou na Pica byl spokojen. Také on se musel vyrovnávat s nedotáčivostí. "Přidali jsme přítlak na předním křídle, což pomohlo, ale při druhém výjezdu se vůz choval podivně. Nemohl jsem zvyšovat rychlost v zatáčkách. Jsem si jistý, že na sobotu to vyřešíme," věří.

Marussia (Chilton 20./21. - González 22./- - Bianchi -/22.)
Maxe Chiltona odpoledne přibrzdil problém s brzdovým kotoučem, jinak šlo z jeho pohledu vše pozitivním směrem. Rezervní jezdec Rodolfo González se svezl v dopoledním tréninku, ale zastavily ho problémy s motorem. "Měl jsem velmi specifický program pomoci týmu upravit problémy z předchozích závodů. Je dobré, že jsme získali užitečná data," pochvaloval si. Jules Bianchi se musel aklimatizovat v jediném volném tréninku, když dopoledne musel půjčit vůz Gonzálezovi. Situaci mu ztěžovalo nekonzistentní vyvážení vozu.

Doporučujeme

Články odjinud