Pátek v Suzuce: McLaren je rychlý, ale Red Bull zřejmě neodhalil karty

Pátek v Suzuce: McLaren je rychlý, ale Red Bull zřejmě neodhalil karty

McLaren ovládl páteční volné tréninky před Grand Prix Japonska, ale zatím není možné ho pasovat do role jednoznačného favorita, protože Red Bull má vždy něco v rukávu.

Button je jediný jezdec, který zůstal s Vettelem ve hře o titul. Oddálit oslavy Red Bullu může ale jedině v případě, že zvítězí a Vettel zůstane bez bodu. To první by se mu možná mohlo podařit, to druhé nebude chtít německý pilot dopustit. Rychlost vozů z Milton Keynes byla velmi dobrá především na dlouhé vzdálenosti.

Suzuka je mezi jezdci velmi oblíbená trať, ale zároveň je velmi náročná, což se projevilo větším množstvím jezdeckých chyb. Nejvíce se nechali nachytat Sebastian Vettel a Rubens Barrichello. Jezdci experimentovali s DRS, zadní křídlo otevírali co nejčastěji, aby mohli být v kvalifikaci co nejrychlejší. Zatáčka 130R s otevřeným zadním křídlem vyžaduje odvahu a někdy ani ta nestačí, jak ukázal Kamuj Kobajaši, když v ní dostal smyk.

McLaren
Navzdory svým nejlepším časům se Jenson Button nedomnívá, že McLaren dokáže v Suzuce porazit Red Bull. "Je to jen pátek, ale auto se tu chová dobře," řekl. "Jsem s dneškem spokojený, ale musíme se o hodně zlepšit, abychom si mohli věřit, že skutečně dokážeme bojovat s red bully." Vozy rakouské stáje měly v dlouhých jízdách výhodu až jedné sekundy na kolo. "Jsou extrémně rychlí," potvrdil Button. "Ale nemyslím, že my bychom byli tak pomalí. Nikdy nevíte, kdo má kolik paliva. Ferrari možná jezdí s větším množstvím paliva než obvykle, protože v Singapuru měli šokující závod."

V tak velký rozdíl mezi McLarenem a Red Bullem nevěří ani Lewis Hamilton. "Když se podívám na časy, myslím, že má Red Bull jako obvykle méně paliva v pátečních dlouhých jízdách, tak to letos častokrát bylo a my jsme jim v závodech často byli blíž. Myslím, že naše rychlost v dlouhých jízdách vypadá dobře, hlavně u Jensonova vozu. Máme šanci být velmi konkurenceschopní. Naše rychlost na jedno kolo vypadá také velmi dobře."

Ferrari
Fernando Alonso dokázal být v druhém tréninku druhý nejrychlejší, ale velký význam svému času nepřikládal. "Ve skutečnosti si myslím, že situace není moc jiná než před dvěma týdny, hlavně protože se naše auta téměř nezměnila," připomněl. "Doufáme, že dokážeme bojovat s McLarenem a Red Bullem, ale víme, že to nebude snadné. Můžeme říct, že pocit z dneška je trochu více povzbuzující než v předchozích závodech." Španěl očekává, že Ferrari bude bojovat maximálně o stupně vítězů.

Stejný dojem měl z prvních dvou tréninků Felipe Massa. "Celkově to byl dobrý den. Ve srovnání o letošními ostatními pátky jsou první dojmy lepší," řekl. "Auto se chovalo celkem dobře, ale je také pravda, že jak si stojíme vůči ostatním, nebudeme vědět do zítřejšího odpoledne. Možná dokážeme bojovat o stupně vítězů, je to realistický cíl. Jistě, vždy chci bojovat o vítězství a je pravda, že Red Bull má významný náskok, ale musíme si i nadále věřit, protože v závodech se může stát cokoliv."

Red Bull
Sebastian Vettel boural v prvním tréninku v 9. zatáčce. "Nebyla to velká chyba, ale v tu chvíli jsem nebyl stoprocentně soustředěný a tady můžou být chyby hodně drahé. Vyjel jsem mimo a snažil se auto zpomalit, ale lehce jsem narazil do zdi," popisoval. "Nebyl to velký náraz, ale auto trochu poškodil, takže to nebylo moc dobré. Trochu to ovlivnilo náš plán, ale odpoledne bylo dobré."

Mercedes
Jezdci stáje z Brackley zajeli v pátek dobré časy, ale Michael Schumacher optimismem nehýřil. "Pracovali jsme na nastavení a dosáhli jsme toho, co jsme chtěli, ale víme, že vlastnosti našeho vozu a této trati si moc nesedí. Pořád máme na čem pracovat," přiznal. "Na základě toho, co jsem viděl, odhaduji, že se kvalifikujeme podobně jako v posledních závodech, ale samozřejmě se budeme maximálně snažit, abychom se zlepšili."

Renault
Bruno Senna přehnal svoji snahu a ocitl se mimo trať. "Máme problém hlavně s přetáčivostí, především v první zatáčce, což mělo za následek rychlý smyk, ale podařilo se mi vrátit na trať s pomocí výtečných traťových maršálů a bez úhony, mohl jsem pokračovat v programu," vysvětlil. Vitalij Petrov patřil mezi deset nejrychlejších a přes drobné problémy s posilovačem řízení je optimista. "Pokud budeme zítra pokračovat tímto způsobem, v neděli bychom na tom měli být dobře," odhadl.

Toro Rosso
Italská stáj se v Suzuce představila ve slibné formě a oba jezdci neskrývali optimismus. "Naše auto se určitě chová lépe na tomto typu tratě než na okruzích, kde je třeba vysoký přítlak, jako v Singapuru. Zrychlili jsme a ještě se zlepšíme, takže to v tuto chvíli vypadá slibně," uvedl Jaime Alguersuari. Sébastien Buemi si pochvaloval bezproblémový průběh tréninku. "Je trochu brzy hovořit o výkonnosti vozu, ale když srovnáte dnešek se Singapurem, kde jsme byli na chvostu naší skupiny, dnes se zdá, že jsme před nimi, kromě Petrova," dodal.

Force India
Jezdci indického týmu sice zatím zůstali za branami první desítky, ale oba věří, že ještě dokáží zrychlit. V prvním tréninku si znovu zajezdil Nico Hülkenberg. "Každé auto mělo odlišný program, a když se podívám na zpětnou vazbu, tak se zdá, že cesta zvolená u Adrianova vozu je asi lepší cestou vpřed pro zbytek víkendu," zhodnotil Paul di Resta, jenž v Suzuce jede poprvé.

Sauber
Švýcaři nasadili v Suzuce značně přepracovaný vůz, který má nová křídla, přívody vzduchu k brzdám, deflektory a upravenou podlahu. "Byl to den těžké práce," hodnotil technický ředitel James Key. "Měli jsme mnoho nových dílů, které jsme museli metodicky testovat, ale celkově fungují podle očekávání. Sergio Pérez jede v Suzuce poprvé, takže se trať učil. Kamuj Kobajaši několikrát chyboval. "Můj čas samozřejmě nevypadá dobře, protože jsem dostal smyk v rychlé zatáčce, když jsem měl nové pneumatiky," vysvětlil domácí jezdec. "Myslím, že celkově můžeme vyvážení auta vylepšit, naši rychlost také, až teď začneme hledat nejlepší řešení na základě toho, co jsme dnes zjistili."

Lotus
V barvách Lotusu se na trať vrátil Karun Čandhok. "Auto se zdá určitě rychlejší, než když jsem s ním závodil v Německu," konstatoval. "Úpravy, které jsme nasadili v Singapuru, nám určitě pomohly udělat krok vpřed, a skončili jsme blízko Williamsu, takže si myslím, že v závodě dokážeme bojovat a snad i předvést stejně dobrý výkon jako loni." Ind jezdil v prvním tréninku ve voze Heikkiho Kovalainena. Fin odpoledne našel velmi rychle dobré nastavení.

Jarno Trulli se musel v Suzuce vrátit ke starému posilovači řízení, který mu dělal problémy, protože mu nedával dobrou zpětnou vazbu. Nový systém by totiž nevydržel zátěž Suzuky. Starý systém ale inženýři trochu vylepšili. Itala v pátek zdržely problémy s převodovkou a elektronikou. "Jsem na konci výsledkové listiny, protože jsem nepoužil nové pneumatiky a nemohl jsem dokončit naplánovaný program," vysvětlil.

Williams
Jezdci týmu z Grove měli smolný den. "Dnes jsem jezdil málo, což je nešťastné. Dopoledne mi trénink zkrátil defekt pneumatiky a odpoledne jsem skončil dřív kvůli výletu mimo trať. Auto se před tou nehodou chovalo neklidně, takže máme teď co řešit," řekl Rubens Barrichello. O moc lepší náladu neměl po pátku Pastor Maldonado. "Kvůli problému s motorem jsem musel skončit v druhém tréninku předčasně. Jsem poprvé v Suzuce, takže potřebuji odjet víc kol."

Virgin
Tima Glocka zdržel v prvním tréninku únik chladící kapaliny, takže odpoledne musel dohánět ztracený čas. "Myslím, že jdeme rozumným směrem, i když auto musíme ještě vylepšit," řekl. Jerome D´Ambrosio také nepovažuje nastavení svého vozu za ideální.

HRT
U HRT mají smíšené pocity. Na jedné straně se Daniel Ricciardo rychle naučil Suzuku a byl hned rychlý, na straně druhé si Tonio Liuzzi téměř vůbec nezajezdil. Dopoledne půjčil auto Narajnu Kartykejanovi, odpoledne pak měl technické problémy. "Bohužel dnešek byl moc krátký na jakékoliv zjištění o vozu," lamentoval. "Po třech kolech jsme měli problém s únikem chladící kapaliny, takže jsme museli zastavit na trati. Dvě kola nejsou dost na hodnocení vozu, ale dobré je, že jsme v těch kolech měli dobré tempo."

Doporučujeme

Články odjinud