Pátek v Sepangu: O slovo se přihlásily pneumatiky

Druhý závodní víkend připomněl loňský rok. Kvůli vlastnostem tratě a vysokým teplotám sehrají klíčovou roli pneumatiky, počet zastávek v boxech bude vysoký.
Pátek v Sepangu: O slovo se přihlásily pneumatiky

Loni v Austrálii si Sergio Pérez vystačil s jednou zastávkou v boxech a Kimi Räikkönen odhadl, že něco takového bylo možné i letos. V Malajsii ale čeká týmy úplně jiný scénář a výdrž obutí na jednotlivých vozech může výrazně promluvit do konečného pořadí.

McLaren
Lewis Hamilton byl v pátek v Malajsii jednoznačně nejrychlejší. "Byl to pro mě dobrý den," komentoval. "Od posledního závodu jsme trochu změnili vyvážení auta a jsem mnohem spokojenější. Ale pořád děláme změny, abychom zlepšili rychlost na dlouhé vzdálenosti, ta může být vždy lepší. Maximálně se snažím, abych měl co nejlepší nastavení pro kvalifikaci a závod, a myslím, že musíme lépe porozumět chování vozu s velkým množstvím paliva. V dlouhé jízdě v druhém tréninku jsem byl párkrát moc široký, a šetřit pneumatiky v závodě bude těžké, takže jde o nalezení správné rovnováhy."

Button měl v prvním tréninku problémy s únikem oleje, ale moc času neztratil. "Odpoledne jsem odjel dobré jízdy na obou směsích pneumatik, myslím, že pneumatikám dobře rozumíme. Ale bude to tu na obou směsích těžké kvůli tomu horku a vlhkosti," odhadl. "Myslím, že závod bude těžký pro nás všechny. Pokud se trať výrazně nezlepší, v neděli bude hodně zastávek v boxech!"

Mercedes
Jezdci německé stáje patřili v pátek mezi nejrychlejší, optimismus ale raději krotili. "Pracovali jsme hlavně na závodě," uvedl Rosberg. "Byl to zajímavý den, hlavně díky pneumatikám. Je takové vedro, že se pneumatiky přehřívají. V kvalifikaci by to mělo být OK, myslím, že budeme někde blízko špičce. To nám starosti nedělá, jde hlavně o závod. Ano problémy jsme vyřešili. Budeme mít potíže (s opotřebením), ale to tady budou mít všichni. Důležité je, že jsme se trochu zlepšili, ale nevím, jak si stojíme vůči ostatním."

Schumacher pro kvalifikaci odhadl, že Mercedes nebude bojovat o pole position, výkonnost vozu tipuje na páté místo. "Odjeli jsme poměrně konzistentní dlouhé jízdy, což je v těchto podmínkách důležité. Ale dobře víme, že bychom kvůli dnešním výsledkům neměli být příliš optimističtí," dodal.

Toro Rosso
"Většina dnešní práce se zaměřila na přizpůsobení vozu odlišnostem tratě ve srovnání s Melbourne," vysvětloval Daniel Ricciardo. "Největším rozdílem je samozřejmě teplota. Pneumatiky musí v těchto podmínkách pracovat tvrději, takže je klíčové získat dobře vyvážený vůz." Australan byl odpoledne čtvrtý nejrychlejší, což povzbudilo i jeho týmového kolegu. "Celkově nám to dnes šlo myslím dobře, odpoledne mi to dobře jelo v dlouhé jízdě, zatímco Danielův čas ukazuje, že máme dobré auto," řekl Vergne. "Věřím si a jsem spokojený s tím, jak to jde."

Ferrari
Felipe Massa dostal v Malajsii nové šasi a zaznamenal změnu. "Ráno jsem začal s úplně jiným vozem a choval se dobře," popisoval. "Auto je normálnější, takže tu můžu být Alonsovi blíž. Odpoledne jsme zkoušeli různé díly. Také ty, které jsme zkoušeli v Austrálii, což přineslo zhoršení. Je pozitivní, že jsme tohle pochopili. Auto bylo ráno úplně jiné, což je dobré proto, abychom zjistili, které věci dělaly problémy v Austrálii. Zítra se může auto hodně zlepšit a být v čase na kolo konkurenceschopnější než dnes." K ideálu má ale F2012 pořád daleko. "Trápí nás nestabilita zádě, hlavně v pomalých zatáčkách," přiznal. "Mnoha věcem jsme nerozuměli a teď je začínáme chápat. Nemáme moc konkurenceschopné auto, ale doufám, že dokážeme bojovat o hodně bodů."

Fernando Alonso vysvětloval program Ferrari: "Dopoledne jsme hodně pracovali na srovnání různých konfigurací aerodynamiky, což bylo jako dávat dohromady skládačku, snažili jsme se najít nejlepší kombinaci. Odpoledne jsme dělali práci obvyklejší pro pátek: pneumatiky a jízdy s různým množstvím paliva. Na toto téma bych řekl, že se střední i tvrdé pneumatiky chovají celkem dobře, jak při výkonu na jedno kolo, tak i při opotřebení v dlouhých jízdách."

Red Bull Racing
"Dnes odpoledne bych raději byl výš, ale celkově nám to dnes jezdilo poměrně slušně, i když nás ještě čeká práce," řekl Sebastian Vettel. "Pneumatiky tu odcházejí celkem rychle, což je pro všechny jezdce stejné, ale nám to myslím trochu klouže a já bych chtěl, aby bylo auto stabilnější. Dnes jsme se zlepšili, potenciál tu je, ale musíme ho využít. Uvidíme, co se nám podaří zítra."

Lotus
"Den byl OK, ale ještě nás čeká práce na nastavení," hodnotil Kimi Räikkönen. "Nové řízení přineslo menší zlepšení, ale pořád v této oblasti pracujeme. V horku se ve voze cítím v pohodě a závod bude v pozdější denní dobu, takže neočekávám, že by to měl být problém. Doufáme, že zítra pokročíme, protože auto je rychlejší, než jsme ukázali. Odpoledne jsem měl problémy s KERS, což je frustrující, ale jsem si jistý, že zítra budou vyřešené. Trať je přesně taková, jakou jsem si ji pamatoval, a opravdu doufám v lepší kvalifikaci, než jsme měli v Austrálii."

Zlepšit nastavení svého vozu potřebuje také Romain Grosjean. "Dopoledne nebylo něco úplně v pořádku se zadní částí auta (špatně utažená matice kola), odpoledne jsem si pak někde nařízl pneumatiku. Ale nic z toho nebyl větší problém," popisoval. Technický ředitel týmu James Allison dodal: "Máme dobré základní nastavení pro oba vozy. S pneumatikami to vypadá OK navzdory horku. Rychlost vozu s velkým množstvím paliva vypadá slibně."

Williams
"Měli jsme velmi konstruktivní den, všichni tři jezdci podávali v horku a vlhkých podmínkách dobré výkony," hodnotil provozní šéfinženýr týmu Mark Gillan. Podle Pastora Maldonada se FW34 chová v Sepangu konzistentně. "Postoupit do třetí části kvalifikace bude náročné, ale udělám pro to maximum," řekl Venezuelan. Bruno Senna našel v nastavení dobrý směr, ale potřebuje se zítra zlepšit.

Force India
Nico Hülkenberg označil pátek v Sepangu za zcela normální. Paul di Resta měl dopoledne problémy s jedním brzdovým diskem, ale žádné drama to podle něj nebylo. "Je vždy těžké v pátek hodnotit výkonnost, ale očekával bych, že to tento víkend bude ve středu pole znovu velmi vyrovnané," dodal.

Sauber
Po velmi slibném výkonu z Austrálie přišla pro Sauber horká sprcha. "Bylo to poprvé, co jsme pneumatiky 2012 používali za tak vysokých teplot, a jejich degradace je významná. To asi taky mělo vliv, ale my jsme v každém případě dnes měli velké potíže s vyvážením vozu," přiznal Kamuj Kobajaši. "Pro kvalifikaci a závod se budeme muset zlepšit, ale jsem si jistý, že to dokážeme. Je škoda, že jsem ztratil tolik času kvůli problémům s převodovkou (v druhém tréninku), ale to se stává." Nutnost zlepšit se potvrdil také Sergio Pérez.

Caterham
Kovalainen našel dobré nastavení až odpoledne. "Myslím, že dnešek potvrdil předpoklad, že zvládnutí opotřebení pneumatik bude pro výkonnost v neděli klíčové," konstatoval. Vitalij Petrov taktéž zaznamenal zlepšení odpoledne, přisuzuje ho lepší přilnavosti tratě. "Máme pár věcí, na které se musíme večer soustředit, hlavně potřebujeme zlepšit trakci, ale jsem celkem spokojený s tím, jak to dnes dopadlo," uvedl ruský jezdec.

Marussia
"Ještě nás čeká dlouhá cesta, auto v žádném případě není perfektní," komentoval tréninky Timo Glock. "Ale hodně jsme pokročili, takže v tom musíme pokračovat zítra. Zdá se, že na závodní vzdálenost to bude s pneumatikami těžké, takže by z toho mohla být ruleta." Německý závodník testoval v pátek novou verzi zadní části podlahy, Charles Pic si ji vyzkouší zítra. Podle šéfa týmu Johna Bootha se zdá, že je nový díl přínosný.

HRT
Španělé mají i nadále problémy se spolehlivostí. Odpoledne sice oba vozy jezdily zdánlivě bez problémů, ale Kartykejana pořád zlobila převodovka. "Ale důležité je, že jsme se vešli do limitu 107 procent a nadále se zlepšujeme," řekl. Cílem samozřejmě je se v sobotu kvalifikovat do závodu. Pedro de la Rosa dodal: "Poprvé jsme mohli na voze zkoušet různá řešení. DRS funguje, posilovač řízení je ve srovnání s Austrálií lepší, i když ne takový, jaký chceme, ale hodně jsme se zlepšili."

Další článek: Hamilton byl nejrychlejší i v druhém tréninku před GP Malajsie

9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
10:10 | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.
18. listopadu | Roman Staněk je aktivní na Instagramu (odkaz) a nově také na Youtube: odkaz

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10