Pátek v Monze: Hamilton plní titulky i díky své rychlosti

Před Grand Prix Itálie se nejvíce hovoří o Lewisi Hamiltonovi, a to nejen kvůli spekulacím o možném odchodu z McLarenu, ale po trénincích také díky rychlosti.
Pátek v Monze: Hamilton plní titulky i díky své rychlosti

McLaren vyhrál poslední dva závody a zdá se, že si formu přivezl i na poslední evropské klání letošní sezóny. Vpřed ho žene silný motor od Mercedesu a aerodynamický balík s nízkým odporem se zřejmě také vydařil. Wokingští jsou proto po pátku lehkými favority, ale Monza obvykle přináší velmi těsné rozdíly v časech na kolo, takže nic jisté nemají.

K atraktivnosti závodu ale možná moc nepřispějí pneumatiky, zatím se totiž zdá, že by mohla stačit jediná zastávka v boxech.

McLaren (Hamilton 6./1. místo - Button 2./2. místo)
Hamilton byl sice v pátek nejrychlejší, ale moc toho po trénincích neřekl. "Snažíme se vyladit vyvážení a najít sebemenší zrychlení. Je to extrémně těsné. Celkově to dnes bylo produktivní a vše šlo hladce. Snad nejsme ve špatné pozici, i když jsou na voze věci, které můžeme zítra ještě vylepšit."

Button si dnes vyzkoušel několik různých nastavení a teprve až si prostuduje data, rozhodne, které si nechá po zbytek víkendu. "Ve voze se cítím celkem dobře, vždy chcete víc, ale dnes jsme odvedli rozumnou práci. Při pohledu na data je tu pár týmů, které také vypadají rychle, je to velmi vyrovnané, a to udělá závod zajímavým."

Že to nebude mít McLaren jednoduché, si myslí i jeho šéf Martin Whitmarsh. "Víme, že nám konkurence šlape na paty, a je tu několik týmů, ze kterých by se zítra mohly stát favorité na vítězství."

Ferrari (Alonso 4./3. - Massa 5./4.)
Alonso touží dát v neděli Tifosi důvod k oslavám, do domácího víkendu Ferrari ale nevkročilo nejlépe. Nejprve Španělovi odešel v prvním tréninku motor, odpoledne pak převodovka. Motor byl starý, ale převodovka odešla neplánovaně. Naštěstí pro Alonsa se pátky do povinné výdrže pěti víkendů u převodovek nepočítají. "Byl to trochu zvláštní den kvůli těm poruchám," konstatoval. "Někdy některé díly tlačíme na hranice, nebo v pátek míváme experimentální věci, které potřebujete vyzkoušet za jízdy, získat zkušenosti. Takže to není vůbec žádný problém," řekl s tím, že ale využije data od Massy, protože sám kvůli poruchám jezdil méně. Co se týče konkurence a výkonnosti, dodal: "Myslím, že McLaren dnes znovu vypadal velmi silně, takže zítra budeme muset najít něco extra, pak se uvidí. Bude to zajímavý víkend. Auto potřebujeme zlepšit. Myslím, že jsme s výkonností celkem spokojení, nemusíme auto pro zítřek úplně předělat, což jsme některé pátky museli, protože jsme nebyli vůbec spokojení. Jde jen o malá vylepšení, která musíme zítra udělat. Co se týče výkonnosti, byl to pozitivní pátek."

Mercedes (Rosberg 3./5. - Schumacher 1./10.)
Německé vozy se v Itálii cítí lépe než v Belgii. "Určitě to pro nás byl lepší začátek než ve Spa," radoval se Rosberg. "Dokázali jsme dnes odjet hodně kol a zdá se, že máme dobrou rychlost s velkým i malým množstvím paliva. Jako vždy je těžké říct, jak si stojíme vůči ostatním, ale doufám, že tento víkend získáme dobré body."

Radost měl i Schumacher. "Pro Monzu máme jiný balík aerodynamiky, který podle všeho funguje dobře, takže to pro nás vypadá lépe než v předchozích závodech. Během tréninků jsme pokročili, takže jsem zvědavý na nasbíraná data, abych si udělal celkový obrázek."

Lotus (Räikkönen 7./6. - D´Ambrosio 15./12.)
"Určitě nejsme nejrychlejší," konstatoval po trénincích Räikkönen. "Ani jsme neočekávali, že budeme nejrychlejší, po minulém závodě to bylo trochu těžké. Nebyl to špatný pátek, ale bude velmi těžké být v kvalifikaci na čele. Musíme udělat maximum, myslím, že to bude vyrovnané. Není tu mnoho zatáček, takže rozdíly mezi vozy nejsou velké. Myslím, že to tu bude těsné, ale uvidíme zítra v kvalifikaci."

V druhém voze sedí tento víkend výjimečně Jérôme D’Ambrosio. "Není snadné usednout do vozu na poslední chvíli, je třeba toho hodně zvládnout a na trati s nízkým přítlakem, jako je Monza, může být náročné najít hranice, ale zvládli jsme nabitý program a odjeli hodně kol, což je dobrý začátek. Těžko říct, jak na tom jsme, ale v průběhu tréninků jsme se neustále zlepšovali a mým hlavním cílem je zítra udělat další kroky vpřed. Pak se uvidí. Zatím to jde dobře."

Force India (Di Resta -/7. - Hülkenberg 12./8. - Bianchi 16./-)
Jezdci indické stáje by rádi navázali na úspěšný víkend ze Spa. "Celkově se zdá, že jsme v rozumné formě, i když s nastavením nejsem zatím zcela spokojený," řekl Hülkenberg. "Hodně jsme naučili o pneumatikách, tvrdá i střední směs tu fungují dobře. Další velké rozhodnutí, které musíme večer udělat, je, jakou úroveň přítlaku použijeme ve zbytku víkendu." Di Resta byl poměrně spokojený už se základním nastavením, takže jen ladil a zítra bude pokračovat.

Sauber (Kobajaši 14./16. - Pérez 8./9.)
Po vynikajícím kvalifikačním výsledku z Belgie se švýcarské stáji daří v Itálii hůř. "Zatím je můj celkový dojem takový, že tu trochu zaostáváme za očekáváními," přiznal Pérez. "Ztrácíme poměrně hodně času na rovinkách, teď musíme najít dobrý kompromis v nastavení aerodynamiky. Zítra určitě budeme chtít bojovat v kvalifikaci o první desítku."

Nadšený nebyl ani Kobajaši. "Byl to těžký den. Nejezdil jsem dost, abychom rozhodli o nastavení a úrovni přítlaku. Ráno to šlo jako obvykle a také moje první jízda v druhém tréninku byla OK. Ale poté, co jsme udělali pár změn, začal vůz strašně poskakovat. Málem jsem se roztočil na rovince. Ten problém jsme sice identifikovali, ale během tréninku jsme ho nemohli vyřešit. Myslím, že nás zítra čeká hodně práce."

Red Bull Racing (Vettel 11./13. - Webber 9./11.)
Jezdci mistrovské stáje se v pátek drželi na nižších pozicích a nebylo to náhodou. "Myslím, že celkově nejsme tak rychlí, jak bychom chtěli být, takže nás asi čeká ještě práce," řekl Vettel. "Nevím, co dělal Mark a co ostatní, ale myslím, že jsme konkurenceschopnější v závodním režimu. Dnes to ale určitě nebylo moc dobré, co se čisté rychlosti týče. Myslím, že bylo vidět, že nejsme dost rychlí, takže nás čeká hodně práce." Podle německého jezdce by v neděli mohla stačit jedna zastávka v boxech.

Vettelovy dojmy potvrdil Webber. "Tvrdě pracujeme, ale ještě to není ono. Jsme trochu konkurenceschopnější s větším množstvím paliva v delších jízdách, ale musíme zapracovat na tom, když je paliva méně.  Obvykle nejsme mistři světa pátků, takže trochu zítra zapracujeme. Jak říkám, obvykle v pátek slušně pokročíme. S palivem je to dobré, musíme se podívat na krátké jízdy."

Williams (Maldonado 10./14. - Senna -/17. - Bottas 13./-)
Maldonada vyřadila z prvního tréninku závada na hydraulice. "Udělali jsme vše, co jsme měli v programu. Můžeme ještě zrychlit, takže zítra se budeme snažit dál zlepšit. Těším se, až uvidím, co dokážeme," uvedl. Senna jezdil jen odpoledne, když mu vůz vrátil Bottas. "Byl to těžký den," konstatoval Brazilec. "Poté, co jsem dopoledne nejezdil, jsem měl odpoledne hodně práce, ale vyzkoušeli jsme různé věci a myslím, že dokážeme najít správnou cestu."

Toro Rosso (Ricciardo 17./15. - Vergne 18./19.)
Daniel Ricciardo zatím neumí posoudit, jak si Toro Rosso stojí vůči konkurenci, ví ale, že má rezervy. "Potřebujeme ještě zrychlit, a i když nastavení asi nebude perfektní, věřím, že máme prostor pro zlepšení ve zbytku víkendu." Vergne byl na tom podobně, ještě potřebuje zapracovat na nastavení.

Caterham (Kovalainen 19./18. - Petrov 20./20.)
Kovalainen si pochvaloval nejlepší pátek za dlouhou dobu. "Už od zaváděcího kola se auto chovalo lépe a evidentně jsme konkurenceschopnější než kde jinde od Valencie. Těžko říct, kde se to zlepšení vzalo, auta jsou ve velmi odlišné konfiguraci než ve Spa, Maďarsku, Hockenheimu nebo Silverstonu, ale nevysvětluje změnu v chování a výkonnosti. Musíme lépe pochopit, proč jsme lepší tady, a zajistit, že to dokážeme využít k větší konkurenceschopnosti na všech typech tratí."

Petrov zlepšení zaznamenal také. "Po vzestupech a pádech, které jsme si letos prožili, nechci nic předpovídat o tom, jak skončíme v neděli, v Singapuru nebo jiném z příštích závodů, ale myslím, že jestli budeme pokračovat jako dnes, budeme na tom mnohem lépe," uvedl.

Marussia (Glock 22./21. - Pic 21./22.)
U ruské stáje proběhl v pátek rozsáhlý testovací program, který si rozdělili oba jezdci. "Provedli jsme hodně srovnání s naší specifikací z Kanady a naše nejnovější díly se zdají být jednoznačně správnou cestou, což znovu dokazuje, že jde náš vývoj správným směrem," hodnotil Glock. "Auto se celkově chová OK, v dlouhých jízdách jsme zatím neměli žádné problémy, časy byly poměrně konzistentní. Možná potřebujeme trochu ladění, ale celkově to byl dobrý začátek a uvidíme, co dokážeme dál.

HRT (De la Rosa 23./23. - Kartykejan -/24. - Ma Qing Hua 24./)
Španělé v pátek psali historii, když do vozu posadili Ma Qing Hua, který se stal prvním Číňanem, který se kdy zúčastnil závodního víkendu formule 1. "Byl to mimořádný zážitek a se svým výkonem jsem spokojený," komentoval svůj debut.

Narajnu Kartykejanovi zkrátil druhý trénink problém s výfukem. "Nejlepší ale na dnešku je, že jsem rychle našel dobrý rytmus a že vůz podal dobrý výkon." Nespokojený nebyl ani De la Rosa. "Auto můžeme zítra zlepšit pro kvalifikaci, ale pro závod máme dobrý základ," uvedl Španěl.

Další článek: V druhém tréninku byl v Itálii nejrychlejší Hamilton

22:37 | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).
16. září | Hamilton měl při restartu problém s brzdami, ze kterých se kouřilo a dokonce vyšlehl plamen. Tým uvedl, že to bylo způsobené nižším chlazením brzd kvůli profilu okruhu.

24 hodin Le Mans

Čtvrtek 17. září 2020
1. trénink 10.00–13.00
2. trénink 14.00–17.00 (ES2)
Kvalifikace 17.15–18.00 (ES2)
3. tréninik 20.00–00.00 (ES1)
Pátek 18. září 2020
4. trénink 10.00–11.00 (ES1)
Hyperpole 11.30–12.00 (ES1)
Sobota 19. září 2020
Warm-up 10.30-10:45 (ES1)
Start závodu 14.30 (ES1)