Pátek v Japonsku: Red Bull znovu dominuje, ale o slovo se hlásí počasí

Adrianem Neweym vypilovaná aerodynamika vozu RB6 si s tratí v Suzuce velmi dobře rozumí a Fernando Alonso konstatoval, že Red Bull vypadá neporazitelně. Ale zdání může klamat.
Pátek v Japonsku: Red Bull znovu dominuje, ale o slovo se hlásí počasí

Tématem číslo jedna je v pátek v Suzuce počasí, protože v sobotu má v kvalifikaci silně pršet, což vzhledem k náročnosti trati může startovním roštem výrazně zamíchat. Ostatně déšť se ukázal už po druhém tréninku, takže předpověď zřejmě vyjde.

Dominance Red Bullu byla v pátek v Japonsku zřejmá v obou trénincích. O výsledku závodního víkendu ale zdaleka není rozhodnuto, nejen díky počasí, ale také díky samotnému okruhu, který velmi tvrdě trestá téměř každou chybu, o čemž se dopoledne přesvědčil Lewis Hamilton, když při havárii vážně poškodil vůz.

FOTOGALERIE

Red Bull Racing
Na suché trati Sebastian Vettel a Mark Webber předvedli, že Suzuka je okruh jako stvořený pro Red Bull RB6. "Vůz byl spolehlivý a měl jsem dobrý pocit, rychlost se také zdá být OK," hodnotil Vettel. "Předpověď hovoří o dešti, ale není důvod, proč bychom neměli být konkurenceschopní také na mokru."

Ke stejnému závěru jako týmový kolega dospěl Mark Webber. "Vyvážení auta je dobré, i když je to okruh s mnoha různými typy zatáček, takže nemůžete mít vše, musíte pracovat na prioritách ve vztahu k času na kolo," řekl. "Nejsme si jistí, jaké bude zítra počasí, vypadá to, že bude trochu mokro, ale nasbírali jsme dost informací, takže jsme připraveni na vše."

Renault
Roli druhého nejlepšího týmu v Suzuce překvapivě zaujal Renault. Robert Kubica byl třetí nejrychlejší, ale spokojil se s konstatováním, že šlo jen o tréninky. "Musíme si počkat, co nám zítra přinese počasí, a odvést maximum v jakýchkoli podmínkách," dodal. Vitalij Petrov se Suzuku učil a o rychlejší časy se snažil až odpoledne. "Hodně jsme auto změnili a teď se chová mnohem lépe, takže tým odvedl dobrou práci," uvedl.

Ferrari
Jezdci Scuderie v prvním tréninku zapadli do druhé desítky, ale v tom druhém se posunuli za Roberta Kubicu na čtvrté a páté místo. Ovšem časová ztráta na vozy z Milton Keynes byla velká. "Myslel jsem si, že Red Bull bude velmi silný a byl asi ještě silnější, než jsem očekával," přiznal Felipe Massa. Brazilec se domnívá, že Ferrari může pomoci mokrá kvalifikace.

Podle Fernanda Alonsa ještě není nic ztraceno. "Teoreticky Red Bull vypadá neporazitelně, stejně jako pořád, kromě Monzy," uvedl. "Ale byly tu také různé závody, v kterých byli v neděli poraženi, takže to je důvod si počkat, než budeme dělat závěry. Dnes jsme nezajeli ani jedno perfektní kolo, takže je tu prostor pro zlepšení." Španěl se chce kvalifikovat mezi prvními pěti.

McLaren
"Říká se, že špatné věci chodí po třech, takže doufám, že po Monze, Singapuru a dnešku moje smůla skončila," konstatoval po svého nehodě v prvním tréninku Lewis Hamilton. "Byl jsem teprve ve svém druhém kole a asi jsem na to tlačil moc brzy. Nevyjel jsem moc mimo, ale štěrk v tom místě hodně klouzal. Několik dalších jezdců tam mělo problémy a vyvázli bez následků. Ale takový je život." Brit zničil při nehodě novou verzi zadního křídla a McLaren nemá v Japonsku náhradní, proto si ji narychlo nechal poslat z Wokingu. Hamilton doufá, že nové křídlo bude znovu mít pro kvalifikaci.

McLaren má kromě nového zadního křídla v Japonsku také upravenou verzi předního křídla a několik dalších menších změn na aerodynamice. Podle Buttona se proto musí soustředit na maximální využití nového kompletu. "Nemyslím, že jsme z našich nových dílů dostali maximum, ale pokročili jsme," konstatoval úřadující mistr světa.

Mercedes GP
Michael Schumacher patřil v obou trénincích mezi deset nejrychlejších jezdců na trati. "S dneškem jsem spokojený, protože to s vozem vypadá lépe, než jsem očekával, a neobjevil jsem žádné skutečné problémy. Takže teď doufáme v čistou kvalifikaci, abychom dosáhli na co nejlepší výsledek," komentoval. Nica Rosberga zdržela v prvním tréninku stávkující převodovka, ale ani po nezbytných opravách nebyl s vozem spokojený, stěžoval si na nedotáčivost, jejíž příčiny tým nebyl doposud schopný odhalit.

Force India
Blíže nespecifikované technické problémy obraly o čas na trati Adriana Sutila. "Vůz se celý den choval dobře, takže jsme nemuseli dělat moc změn," konstatoval německý pilot. Tonio Liuzzi si stěžoval na nedostatek přilnavosti a špatné vyvážení vozu.

Williams
Pátek zkazily stáji z Grove technické problémy. Nico Hülkenberg měl potíže s elektronikou, zatímco Rubens Barrichello jezdil méně kvůli neposlušnému motoru. "To bylo zklamání, ale vůz se zdá být dobře vyvážený a měl by nás zítra dostat do třetí části kvalifikace," dodal optimisticky Brazilec. Nico Hülkenberg nadšeně prohlásil, že si Suzuku okamžitě zamiloval. Nové díly fungovaly podle technického ředitele Sama Michaela dobře, takže na voze zůstanou i pro kvalifikaci.

BMW Sauber
Kamuj Kobajaši se těšil, že po sedmi letech bude znovu závodit na domácí půdě, ale úvod víkendu mu nevyšel. "Byl to pro mě těžký den," přiznal. "Nebyl jsem spokojený s vyvážením vozu, protože je hodně nedotáčivý. Těžké mi to přišlo na obou směsích pneumatik, protože velmi rychle ztrácely výkonnost." Nicka Heidfelda taktéž překvapilo obutí, hlavně měkčí směs, která výrazně změnila chování vozu, ale čas na kolo zůstal stejný.

Toro Rosso
"Dostal jsem působivý smyk v rychlé zatáčce, ale jinak jsme žádné technické problémy neměli," řekl v pátek Sébastien Buemi. "Nevypadá to, že bychom byli stejně konkurenceschopní jako v Singapuru a Monze. Těžko přesně říct proč." Jaime Alguersuari dopoledne testoval nové díly a vůz se přitom podle něj nechoval dobře. Odpoledne už byl spokojenější.

Lotus
Malajsijská stáj si stále drží pozici nejlepšího nováčka, i když je v ohrožení, protože letošní vůz už nevyvíjí. "Téměř veškeré úsilí v továrně věnujeme příštímu roku, takže je dobře, že se dokážeme udržet před Timem a Lucasem," řekl Heikki Kovalainen. "Myslím, že po zbytek víkendu to mezi námi bude skutečně vyrovnaný souboj." Mike Gascoyne vzpomněl na zesnulého Petera Warra, jenž dlouhou dobu šéfoval původnímu týmu Lotus.

Virgin Racing
Timo Glock měl stejně jako Nick Heidfeld u Sauberu potíže zrychlit na měkčí směsi pneumatik, což ho zarazilo. "Podle mě zítra přijde déšť, takže uvidíme, co takové podmínky vozu přinesou," dodal. "Lucas di Grassi jede v Suzuce poprvé a hned ji označil za nejtěžší trať kalendáře. "Pořád jsme daleko od toho, jak bychom na tom chtěli být, ale vůz i já se v následujících dvou dnech můžeme zlepšit," hodnotil Brazilec.

HRT
Jamamoto je ve startovním poli druhým domácím jezdcem a díky počasí by mohl předvést svým fanouškům dobrý výsledek. "Bude vzrušující tu jet na mokru, mám to opravdu rád," uvedl. Bruno Senna byl s pátkem spokojený. "Doufáme, že zítra odvedeme dobrou práci. Uvidíme, jak to dopadne," dodal.

Další článek: Také druhý trénink v Japonsku se odehrál v režii jezdců Red Bullu

17:05 | Matteo Nannini to letos zkoušel ve F3 i F2 současně. V Monaku a Baku ho ale ve voze HWA nahradí testovací jezdec Williamsu Jack Aitken.
11:45 | Turecko zpět ve hře? Místní věří, že by mohli mít šanci po Monze místo Singapuru nebo Japonska. Úplně nereálné to není. Singapur zrušil Světové ekonomické fórum plánované na srpen. Novinář Joe Saward píše, že místní moc nevěří, že se tam letos pojede závod F1.
17. května | Kvůli změnám v kalendáři F1 se start sezóny W Series přesouvá z Francie do Rakouska (Grand Prix Štýrska).
15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00