Pátek v Istanbulu: Týmy přivítal zaprášený Otodrom

Proměnlivé podmínky komplikovaly jezdcům práci po všech stránkách.
Formule 1 se z uliček Monte Carla přesunula na typický závodní okruh do Istanbul Parku. Trať ovšem jezdcům nepřipravila vlídné přivítání, byla velmi špinavá, což na jedné straně působilo komplikace při samotné jízdě, na straně druhé jezdci měli potíže i s vyhodnocením změn v nastavení.

Na nejrychlejší McLaren Heikkiho Kovalainena v druhém tréninku nejvíce dorážel Fernando Alonso s Renaultem. Ten se však vzhledem k podmínkám na trati ani nesnažil pilovat nastavení svého vozu.

"Jezdit první den v Istanbul Parku není nikdy snadné, protože jsou podmínky na trati opravdu špatné a v průběhu víkendu se mění. Takže jsme se s vozem snažili jen jezdit a vyhodnotit některé díly, místo toho, abychom hodně pracovali na nastavení, protože jsme se nechtěli nechat zmást neustále se měnící tratí," řekl Španěl. Na nastavení bude Renault pracovat až zítra dopoledne.

Opačný přístup zvolili u BMW Sauberu a nastavení se věnovali již dnes. K tomu potřebovali řádně vyhodnotit dvojitý difuzor. "Uskutečnili jsme několik různých testů, abychom pochopili, jak funguje a jaké má dopady na vyvážení vozu. Je příliš brzy na to, abychom mohli říct, jestli funguje dobře, protože rozdíl mezi Monakem a Istanbulem je příliš velký," komentoval nový difuzor Robert Kubica, který skončil v druhém tréninku třetí.

Nick Heidfeld s vyvážením svého vozu spokojený nebyl, ale povzbudil ho čas, který zajel polský týmový kolega. Podle technického ředitele týmu Willyho Rampfa představuje dvojitý difuzor krok vpřed. Závodní rychlost vozu F1.09 je podle něj slibná.

Nico Rosberg si v pátek dopoledne připsal s Williamsem další prvenství, odpoledne už byl ale rychlejší Kazuki Nakadžima. Stáj z Grove má na svém voze několik nových dílů a podle technického ředitele Sama Michaela všechny fungují dobře. V pátek se tým zaměřil na testování pneumatik.

"Myslím, že nové díly aerodynamiky, které jsme sem přivezli, fungují podle očekávání, což je dobré. Nicméně, úroveň pokroku se vždy počítá ve vztahu k ostatním a nikdy si nejsme jistí, jak na tom jsou, hlavně v pátek," dodal Rosberg.

Sebastian Vettel chtěl v Istanbulu znovu zaútočit na pozice Brawnu GP, ale víkend pro něj začal špatně. V odpoledním tréninku odjel jen čtyři kola, pak se objevily problémy. "Cítil jsem v druhém tréninku vibrace, tak jsem s vozem zastavil, protože to nevypadalo dobře. Nevěděli jsme přesně, co je to za problém, ale když se nám vůz vrátil, ukázalo se, že je to motor," vysvětlil.

Německý pilot tak bude muset spoléhat na data, která dnes nasbíral Mark Webber s druhým vozem Red Bullu Racing.

Návrat na přední pozice si od závodního víkendu v Turecku slibuje také Toyota, která na vůz nasadila několik nových dílů, včetně upraveného předního přítlačného křídla. Tým je přesvědčen, že podá lepší výkon než v Monaku.

Timo Glock zatím není s nastavením svého vozu spokojený, na rozdíl od týmového kolegy Trulliho. "Nové díly aerodynamiky fungují dobře a zdá se, že představují dobrý krok vpřed, což je předzvěstí dobrého zbytku víkendu," uvedl Ital.

Vedoucí tým šampionátu Brawn GP zažil obtížný pátek, nejlepšího umístění dosáhl Rubens Barrichello v druhém tréninku, patřila mu osmá pozice. Celá stáj přiznává, že na tom zatím není dobře.

"Zdá se, že nejsme v tuto chvíli moc konkurenceschopní, ale stále jsme na začátku víkendu a záleží na programech a množství paliva, které mají naši soupeři," řekl Brazilec.

Oba jezdci vyzkoušeli mnoho nastavení, ale s výsledky nebyl spokojený ani Jenson Button. Nejvíce ztrácí BGP 001 v prvním sektoru, ale podle Barrichella tým tuší, co to způsobuje.

Nejpomalejším týmem bylo v pátek v Turecku jednoznačně Toro Rosso, které v obou trénincích obsadilo poslední dvě pozice v pořadí Bourdais - Buemi.

"Neztrácíme tolik, ale něco nám schází, abychom se zapojili do boje. Vím, že zítra to bude lepší, ale dnes jsme měli problémy přimět pneumatiky, aby dobře fungovaly," vysvětlil Bourdais.
Další článek: Bezpodmínečnou přihlášku do příštího ročníku podal také Force India

15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00