Pátek v Istanbulu: Déšť zakryl karty

Pátek v Istanbulu: Déšť zakryl karty

Týmy měly na první téměř evropský závod připravené značné množství novinek, ale v pátečních trénincích je kvůli špatnému počasí nemohly pořádně vyzkoušet. Rozložení sil zůstává větším tajemstvím než obvykle.

Pokud bychom měli usuzovat jen podle výsledkových listin, budou po zbytek víkendu spolu bojovat týmy McLaren a Mercedes. Ale těžko předpokládat, že na špičku nebude patřit také Red Bull. Ten podával v trénincích nenápadné výkony s Markem Webberem, Sebastian Vettel po nehodě vůbec na suchu nejezdil. Špatně čitelná je také forma Ferrari.

McLaren
V prvním tréninku se vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí pro další dny rozhodl McLaren jezdit minimálně, aby ušetřil mokré obutí. Odpoledne se mu dařilo. "Rychlost obou jezdců v dlouhých jízdách vypadá velmi slibně," hodnotil šéf týmu Martin Whitmarsh. "Lewis a Jenson byli s vyvážením svých vozů spokojeni, i když oba řekli, že hrboly v nájezdu do 12. zatáčky jejich vůz pokaždé rozhodí."

Hamilton potvrdil, že závodní nastavení vypadá dobře. "Zpočátku jsem s nastavením měl trochu problémy, což můžeme přes noc vyřešit, ale byl jsem velmi spokojený s rychlostí v dlouhých jízdách. Z hlediska dlouhých jízd to byl asi jeden z mých nejlepších tréninků vůbec." Za cíl si dal Hamilton pódium. Kvůli špatnému počasí ale není na MP4-26 vše, co mělo. "Nenasadili jsme na vůz vše, co jsme tento víkend chtěli, což je zklamání, ale i tak máme užitečná vylepšení, takže je příjemné, že jdeme stále vpřed," dodal Button.

Mercedes
Na suché trati se jezdci Mercedesu pohybovali na špičce, takže zklamaní pochopitelně nebyli. "Byl to slušný začátek víkendu a pro zítřek jsem optimista," hodnotil Rosberg. "Měli jsme produktivní odpoledne a vyzkoušeli jsme s vozem hodně věcí. S pneumatikami jsem neměl moc problémů v dlouhé jízdě a byl jsem celkem překvapený úrovní přilnavosti, byla větší, než jsem očekával." Rosberg dodal, že by Mercedes mohl porazit Ferrari.

Michael Schumacher se dostal třikrát do smyku v 11. zatáčce, ale potvrdil Rosbergovy pozitivní dojmy. "Celkově náš vůz potvrdil výkonnostní zlepšení z Číny, takže se můžeme těšit na zbytek víkendu. Stále tu máme pár otázek ve vztahu k nastavení, ale věřím, že je zítra vyřešíme."

Red Bull Racing
Sebastian Vettel na sebe upoutal pozornost, kterou nechtěl. V mokrém prvním tréninku se roztočil na konci osmé zatáčky a auto rozbil o bariéry tak, že nešlo opravit včas před druhým tréninkem. "Bohužel jsme ho nemohli včas připravit, je mi to kvůli klukům líto," komentoval. "Není pochyb, že je to teď o trochu těžší, ale nemyslím, že je to velký problém. Trať známe dobře z minulých let. Nakonec jsme ztratili jen jedno odpoledne na suchu. Myslím, že zítra bude sucho. Uvidíme. Pro zítřek si pořád věřím. Vše je otevřené. Zdá se to být celkem vyrovnané, dnes odpoledne jsem měl trochu víc času sledovat časy." Němec se mechanikům omluvil a trávil s nimi čas v garáži.

Pro Red Bull je také důležitý vylepšený systém na rekuperaci kinetické energie, který v předchozích závodech působil nemalé problémy. "KERS dnes odpoledne fungoval dobře. Pokaždé, když ho použijeme, získáme další zkušenosti. Zatím je to dobré," řekl Mark Webber.

Ferrari
Fernanda Alonsa zdržely v druhém tréninku problémy s hydraulikou, ale nové díly pochválil. "Myslím, že jsme udělali krok vpřed. Ale teprve uvidíme, jak velký," uvedl. "Přivezli jsme sem vylepšené díly aerodynamiky a je cítit, že vůz má celkově lepší přilnavost. Ale nevíme, jestli to není dáno pneumatikami a necítí to všichni. Myslím, že se také hodně zlepšil Mercedes. Jsou rychlí. Renault bude podle mě také konkurenceschopný. Myslím, že dvě nebo tři desetiny můžou znamenat rozdíl mezi čtvrtým a devátým místem."

Felipe Massa byl ve svém hodnocení přesnější: "Podle toho, co jsem viděl, jsme se výkonnostně zlepšili, ale ještě nejsme blízko těm nejlepším." Brazilec by proto raději mokrý závod, šance Ferrari by v něm mohly být větší.

Renault
Jezdci Renaultu se dopoledne snažili především porozumět chování mokrých pneumatik, přechodné si nevyzkoušeli. Odpolední program proběhl hladce. "Podle očekávání jsme zrychlili a vůz má ještě rezervy. Výkonnost z druhého tréninku je podle mě pozitivním znamením pro zbytek víkendu," dodal Vitalij Petrov.

Force India
Adrian Sutil a Paul di Resta vyzkoušeli nové přední křídlo, ale se závěry chtějí počkat na vyhodnocení dat. "Co se týče celkového vyvážení vozu, budeme pracovat na zlepšení pro poslední sektor a odstranění nedotáčivosti. Ale v rychlých zatáčkách byl vůz dobře vyvážený," uvedl Sutil.

Sauber
V prvním tréninku se jezdci Sauberu navzdory počasí soustředili na testování nových dílů. Pérez pracoval na aerodynamice, Kobajaši na mechanice. Odpoledne zdržela Kobajašiho hydraulika. "Po druhém tréninku jsem s ohledem na zítřek optimista," řekl Pérez. "Závěry učiníme až večer, ale já věřím, že se nám může v kvalifikaci dařit." Jeho japonský kolega přidal kladné hodnocení mokrých pneumatik, podle něj s nimi nejsou žádné problémy.

Toro Rosso
Jaime Alguersuari půjčil dopoledne své auto Danielu Ricciardovi a odpoledne měl problémy. "Myslím, že nás čeká hodně práce, abychom se připravili na zítra, protože jsem dnes ve voze neměl dobrý pocit," řekl. "Musíme se soustředit na nalezení lepšího nastavení pro zbytek víkendu. Podíváme se na data, abychom pomocí analýzy zjistili, co máme dělat, i když já už mám dobrou představu o tom, v čem je problém. Jsem si jistý, že inženýři budou vědět, co dělat." Sébastien Buemi byl naopak se svým vozem spokojený.

Williams
Pastor Maldonado si v každém tréninku poškodil vůz při nehodě, takže měl poměrně náročný den. "Ale tento okruh znám a auto se zlepšilo, takže zítra budu rychlý," dodal Venezuelan. Barrichello testoval nové díly a hodnotil je kladně, ale den mu zkrátila netěsnost KERS. Díky novému přednímu a zadnímu křídlu a dalším dílům by chtěl Brazilec do první desítky.

Lotus
Heikki Kovalainen jezdil jen odpoledne a měl menší problémy s pohyblivým zadním křídlem, jinak byl s vozem, který dopoledne půjčil Čandhokovi, spokojený. Jarno Trulli se dočkal vylepšeného posilovače řízení a pochvaloval si zlepšení. Doufá však, že se situace zlepší ještě víc, problémy s posilovačem nepovažuje za úplně vyřešené.

Virgin Racing
Timo Glock měl k dispozici kompletní balík úprav, který má pomoci Virginu zvrátit nepříznivý vývoj. "Museli jsme řešit pár problémů, hlavně s výfuky. Jakmile je vyřešíme, budeme na tom lépe," prohlásil. "Musíme se podívat na získaná data, abychom zjistili, co se můžeme o novém balíku naučit, protože jak jsme předpovídali, není snadné přimět novinky k okamžitému fungování." D´Ambrosio testoval jen některé nové díly, problémy s nimi žádné neměl. Ale potíže měl s posilovačem řízení. Výfuky foukaný difuzor působil u Glocka problémy z hlediska teplot.

HRT
Hispania Racing se v Istanbulu přiblížila na dostřel Virginu. "Věřím, že jsme dnes udělali krok vpřed," potvrdil šéf týmu Colin Kolles. "Škoda, že Tonio nedokázal zajet pořádné kolo na měkčích pneumatikách, ale odvedl dobrou práci na tvrdších. Myslím, že zítra na tom budeme ještě lépe. Jak jsem řekl předtím, udělali jsme další krok vpřed." Tým nasadil první větší úpravy na svůj vůz od začátku sezóny. Kladně je hodnotili také oba jezdci.

Doporučujeme

Články odjinud