Pátek v Barceloně: Pneumatiky zůstávají pro většinu hlavolamem

Pátek v Barceloně: Pneumatiky zůstávají pro většinu hlavolamem

Pokud si někdo myslel, že během třítýdenní přestávky a testů týmy odhalí tajemství práce s letošními pneumatikami, páteční tréninky v Barceloně ho vyvedly z omylu.

V Montmelu bylo v pátek horko a přední týmy hlásily podobné potíže s pneumatikami, jako měly v Bahrajnu. Tedy kromě Lotusu, který už před závodním víkendem hrdě připomněl, že se mu obutí daří zvládat poměrně dobře.

Všechny týmy nasadily vylepšené vozy, ale zdá se, že stejně jako před přestávkou budou omezujícím faktorem pneumatiky. Pokud nebudou na voze fungovat optimálně, sebelepší úprava aerodynamiky či čehokoliv jiného situaci nezachrání. Favority lze tipovat jen těžko, ale zdá se, že by rozložení sil nemuselo být nepodobné Bahrajnu.

McLaren (Button 4./1. místo - Hamilton 8./4. místo)
Jenson Button byl sice v pátek nejrychlejší, ale tu největší záhadu, kterou McLaren potřeboval vyřešit, zřejmě nevyřešil. "Bylo to dobré odpoledne, ale těžké, snažili jsme se porozumět pneumatikám," řekl. "A pořád jim ještě úplně nerozumíme, ale zdá se, že auto dobře funguje na měkké směsi. Tvrdou směs prostě nedokážu přimět k fungování. Nedokážu do ní dostat potřebnou teplotu. Nevím proč, ale do neděle to musíme vyřešit." Buttona navíc zmátlo, že týmový kolega Hamilton byl rychlejší na tvrdší směsi než na té měkké, byl na tom tedy opačně.

Lewis Hamilton se také trápil. "Pořád se usmívám, ale nebyl to moc dobrý den," přiznal. "Trochu jsem se trápil s nastavením, ale vylepšení fungovala dobře. Máme dobrou rychlost, hlavně v delších jízdách. Vyvážení vozu je velmi nekonzistentní, takže je těžké říct, co přesně máme udělat, abychom ho zlepšili."

Red Bull (Vettel 2./2.  - Webber 13./7.)
Jezdci Red Bullu nebyli ve svých dojmech z upraveného vozu příliš konkrétní. "Jsem celkem spokojený, odjeli jsme hodně kol a prošli jsme si svůj program," konstatoval Vettel.  Webber poukázal, že klíčovou roli znovu sehraje obutí. "Nevím, kolik bude v neděli zastávek v boxech, ale málo jich nebude," předpověděl. "Na měkké směsi se jezdí dobře, ale strategie s pneumatikami tu bude velmi důležitá."

Mercedes (Rosberg 14./3.  - Schumacher 6./8.)
Pneumatiky jsou hlavním tématem i pro Rosberga. "Obecně vzato dnes fungovalo vše dobře, ale po těch dvou trénincích je tu pár otazníků," upozornil. "Zvládnutí pneumatik bude tento víkend znovu velkou výzvou a klíčem k úspěchu." Podle Michaela Schumachera se ukázalo, že test v Mugellu týmu pomohl, technický šéf Bob Bell dodal, že především v chápání pneumatik.

Lotus (Räikkönen 9./5. - Grosjean 7./6.)
Enstonští problémy s pneumatikami nemívají a zdá se, že jich budou ušetřeni i v Barceloně. "S vozem jsme neměli žádné problémy a vše dnes bylo dobré," hodnotil Räikkönen. "Vyzkoušeli jsme jiné přední křídlo, ale ve voze se nedalo říct, jestli je to rozdíl, takže inženýři teď studují data. Cítil jsem se v pohodě a myslím, že práce odvedená v Mugellu a v rámci testovacího programu ve Windshearu (aerodynamický tunel) přinesla zlepšení. Doposud jsme byli rychlí všude a nic nenaznačuje tomu, že bychom neměli být rychlí i tady."

Romain Grosjean je také optimista. "Byl to dobrý den. Počasí je fantastické, auto se chová skvěle a časy na kolo byly slibné, jsem šťastný člověk. Vyvážení vozu bylo velmi dobré na obou směsích a dokázali jsme odjet dlouhé jízdy, při kterých jsme získali cenná data o pneumatikách pro neděli. Jsem spokojený s výkonností vozu, i když se pneumatiky blíží ke konci své životnosti, což je pro tento víkend dobré znamení."

Sauber (Kobajaši 3./9. - Pérez 15./12.)
Problémy s pneumatikami se nevyhnuly ani Sauberu, který je obvykle nemívá. "Při práci jsme se vydali správným směrem, protože jsme se zlepšovali, a proto to byl opravdu produktivní den," uvedl Sergio Pérez. "V dlouhých jízdách trpěly obě směsi velkou degradací, ale uvidíme, co s tím dokážeme udělat." Nová aerodynamika Sauberu C31 funguje podle očekávání, potvrdil to šéfinženýr Giampaolo Dall'Ara.

Force India (Di Resta -/15. - Hülkenberg 10./10. - Bianchi 18./-)
Stejně jako ostatní týmy nasadila i Force India nové díly. "Zdá se, že mají dobré výsledky, ale je moc brzy na hodnocení, jak si stojíme, protože nevíme, kolik měli ostatní paliva," řekl Paul di Resta. "Myslím, že to bude další velmi vyrovnaný víkend, stejně jako v předchozích závodech. Před kvalifikací nás čeká ještě hodně práce, než budeme mít to správné nastavení."

Ferrari (Alonso 1./14. - Massa 12./11.)
Maranellští potřebují udělat ve Španělsku velký krok vpřed, aby se udrželi v boji o titul. "První dojmy jsou pozitivní," oznámil po trénincích v upraveném voze Alonso. "Některé díly fungovaly podle očekávání, některé méně, ale celkově vzato se potvrdila tendence, kterou jsme viděli už minulý týden v Mugellu, a to že se na trati potvrzují data z aerodynamického tunelu." S nastavením vozu ale Španěl spokojený úplně není. "Pneumatiky? Žádné překvapení, po kilometrech ze zimních testů a prvních čtyř závodů je už známe dost dobře. Měkká se zdá být rychlejší, tvrdá konzistentnější, takže nic nového."

Felipe Massa prozradil, že se Ferrari dopoledne soustředilo na srovnání různých konfigurací vozu, zatímco odpoledne pracovalo na pneumatikách a nastavení. "Výsledky jsou na první pohled pozitivní," zhodnotil. Srovnání se zimními testy v Barceloně ale podle něj není možné kvůli velmi odlišnému počasí.

Za tým zhodnotil vylepšené auto technický ředitel Pat Fry. "Celkově vzato myslím můžeme říct, že jsme udělali krok vpřed, ale jak velký je ve srovnání s konkurencí, se dozvíme až zítra."

Williams (Maldonado 17./13. - Senna -/18. - Bottas 5./-)
Maldonada potrápily v prvním tréninku problémy s DRS, nic jiného tým neprozradil. Samozřejmě testoval nové díly, ale s jejich hodnocením si chce počkat. "Teď musíme více do detailů analyzovat zázračné množství dat, které jsme získali, abychom maximalizovali náš výkon v kvalifikaci a závodě," dodal provozní ředitel Mark Gillan.

Toro Rosso (Ricciardo 16./17. - Vergne 11./16.)
Italové si hráli s novými díly a nastavením, ale po pátku spokojením nezářili. "Nové díly? Těžko říct, jak velké zlepšení přinesly, protože ostatní týmy své vozy vyvíjejí také," řekl Vergne. Riccardo dodal: "Potřebujeme ještě něco navíc, pokud tu máme v sobotu bojovat o účast ve třetí části kvalifikace. Mám pár nápadů, co bychom mohli udělat, a inženýři, kteří jsou asi trochu chytřejší než já, mají ve svých rukávech určitě také nápady."

Caterham (Kovalainen -/19. - Petrov 19./20. - Rossi 21./-)
"Stejně jako tomu bylo po celou sezónu, bude tu klíčové zvládnutí pneumatik, hlavně v neděli," uvedl Kovalainen. "Podle toho, co jsem viděl u degradace pneumatik obou směsí, budeme muset víc zapracovat na rychlosti opotřebení. Ale pokud se nám to podaří, myslím, že na tom budeme v sobotu a v neděli dobře." Vitalij Petrov se dopoledne snažil vyřešit nedotáčivost vozu, a když už si myslel, že se mu to podařilo, dostavila se přetáčivost.

Marussia (Glock 20./21. - Pic 22./22.)
Jezdci ruského týmu měli odlišné dojmy. "Abych byl upřímný, měli jsme dnes dva těžké tréninky, protože jsme se trápili s vyvážením vozu," stěžoval si Glock. "Auto bylo velmi nervózní na obou směsích pneumatik, takže je zklamáním, že pořád máme tento problém." Na druhé straně garáže mluvil Pic jinak: "Jsem spokojený s tím, jak to dnes šlo. V průběhu tréninků jsme dobře pokročili a cítím přínosy úprav. Myslím, že to byl dobrý začátek." Podle šéfa týmu Johna Bootha zaostaly úpravy vozu trochu za očekáváními.

HRT (De la Rosa 23./23. - Kartykejan -/24. - Clos 24./-)
Španělé si na domácí závod přivezli balík úprav, který předtím netestovali, protože v Mugellu nebyli. "Bylo to zajímavé, protože se vůz opravdu zlepšil, ale potřebujeme udělat ještě větší krok, hlavně na tak náročném okruhu, jako je tento, kde je hodně rychlých zatáček a kde potřebujete zlepšovat vyvážení vozu," hodnotil de la Rosa. "Čeká nás ještě hodně práce a musíme analyzovat hodně dat, abychom lépe porozuměli tomu, jak dostat maximum z těchto úprav." Kartykejan nejezdil kvůli problémům s elektronikou v novém šasi, které dostal. V jeho voze část programu prošel dopoledne Dani Clos.

Doporučujeme

Články odjinud