Pátek v Barceloně: Nejbližším soupeřem Red Bullu je opět McLaren

Návrat formule 1 do Evropy znamenal také návrat ke starým pořádkům z úvodu sezóny. Na pozici druhého nejlepšího týmu se pravděpodobně posunul zpět McLaren.
Pátek v Barceloně: Nejbližším soupeřem Red Bullu je opět McLaren

Do Španělska týmy tradičně vozí větší balíky vylepšení, ale McLarenu zřejmě nejvíce pomohlo vyladění úprav, které měl už v Turecku. Mercedes a Ferrari podle všeho na špičku ztrácí.

Zvlášť důležitou roli sehrají tento víkend pneumatiky. Pirelli přivezlo do Barcelony novou tvrdou směs, která má mít o trochu delší životnost než předchozí verze a je také pomalejší. Jezdci potvrdili její horší přilnavost, což by mělo vést k větším variacím v závodních strategiích. Podle Lewise Hamiltona ale nevydrží déle, takže všichni budou znovu preferovat tu měkčí. Novou směs označil jezdec McLarenu za katastrofální.

Red Bull Racing
Mark Webber byl nejrychlejší v obou trénincích. "Auto dnes jezdilo dobře, ještě nás čeká práce, ale byl to jeden z našich lepších pátků," řekl. "Je to poprvé, co jsme s RB7 jeli v Barceloně v těchto teplotách, takže se tým hodně naučil. Pneumatiky jsou tu velmi důležitým faktorem, to víme, takže se je budeme snažit zvládnout co nejlépe."

Sebastian Vettel taktéž nehlásil žádné problémy. "Byl to produktivní den, měli jsme první příležitost vyzkoušet novou specifikaci tvrdých pneumatik. A můžu potvrdit, že jsou hodně tvrdé! Celkově to bylo dobré. Dopoledne to asi nebylo ideální, ale odpoledne jsem byl spokojený. Myslím, že tento víkend to bude vyrovnané. Zdá se, že jsme v dobré formě, ale ostatní se zdají být také rychlí."

McLaren
Tým z Wokingu se v prvním tréninku soustředil na testování nových dílů a jezdil bez využití zadního pohyblivého křídla, proto ztrácel víc než odpoledne. "Je těžké správně číst rychlost," řekl Lewis Hamilton. "My jsme se dnes drželi našeho programu a zdálo se, že moc neztrácíme. Ale nikdy nevíte, kolik paliva mají ostatní a jaké nastavení motoru používají. Udělali jsme menší krok vpřed, nasadili jsme nové přední křídlo a zdálo se být přirozeně lepší. Celkově to není špatné."

Jenson Button byl o něco méně spokojený. "Nevyhovuje mi vyvážení vozu, mám problémy se zádí, což nemám rád," vysvětloval. "Ale na zlepšení budu pracovat přes noc. Vůz má v sobě větší rychlost, jen ji musím uvolnit a najít vyvážení, které se mi bude líbit." Soustředit se chce Button na kvalifikační nastavení, výkon v dlouhých jízdách se mu zdál dobrý.

Ferrari
Ferrari otestovalo v pátek mnoho nových dílů a podle Fernanda Alonsa teď musí určit, které na voze nechá. "Můj první dojem je pozitivní, myslím, že jsme udělali krok vpřed," řekl. Podle Španěla ale zůstává jasným favoritem Red Bull. "Nicméně, i když může být těžké je porazit v kvalifikaci, možná se jim můžeme přiblížit v závodě, a také McLarenu, a dostat je pod tlak. Myslím, že šance na boj o pódium tu máme ještě větší než v Turecku." Novou tvrdou pneumatiku považuje Alonso za tak pomalou, že si neumí představit postup z první části kvalifikace bez použití té měkčí.

S obutím měl dnes velké problémy Felipe Massa, pneumatiky mu nefungovaly, hlavně tvrdá směs. "Je to škoda, protože nové díly, které jsme přivezli, zlepšily naši výkonnost, i když ostatní týmy zůstávají velmi silné. Na hlavní soupeře pořád máme významnou ztrátu."

Mercedes
Piloti stáje z Brackley se domnívají, že se jejich vůz znovu zlepšil. "Ještě jsem neměl možnost se detailně podívat na data, ale řekl bych, že bychom mohli bojovat o třetí startovní řadu," odhadl Michael Schumacher. Nico Rosberg se hodnotit neodvážil, protože ho zaskočilo chování nové tvrdé pneumatiky. "Nicméně, dlouhá jízda byla dobrá a naše přípravy s vozem jsou určitě lepší než v posledním závodě. Úpravy zatím fungují dobře, takže za to patří dík klukům v továrně," dodal.

Sauber
Sauber testoval nové díly aerodynamiky a Kamuj Kobajaši dostal navíc nové řešení výfuků. "Byl to opravdu zajímavý den," komentoval Japonec. "Dopoledne jsem měl práci s testováním nového výfuku a hodnocením nových dílů aerodynamiky. Nezajel jsem dobrý čas, protože jsem musel zajet do boxů poté, co nám jeden senzor dával chybná data. Nová super tvrdá směs vám dává pocit, že řídíte úplně jiné auto. Je velmi pomalá. Bude to náročné pro všechny a důsledkem by mohly být různé závodní strategie."

Renault
Nick Heidfeld byl nejvíce překvapený novými pneumatikami a jejich horší rychlostí v prvním i následujících kolech. Týmy je sice v minulosti testovaly, ale německý pilot očekával něco jiného. "Myslím, že jsme pokročili, ale večer musíme analyzovat, co jsme se naučili a kde se můžeme zlepšit, abychom zítra postoupili do třetí části kvalifikace," dodal. Vitalije Petrova potrápily problémy se systémem na rekuperaci kinetické energie.

Toro Rosso
Sébastien Buemi půjčil dopoledne svůj vůz Danielu Ricciardovi, a když jezdil odpoledne, měl problém s přetáčivostí. "Zítra dostanu nový motor, takže si myslím, že se zlepšíme a zbytek víkendu by pro nás měl být dobrý," uvedl Švýcar. Motor měnil už dnes mezi tréninky Jaime Alguersuari, protože jednotka v jeho voze vykazovala neobvyklé parametry. Ale na vině byla chybná instalace, nikoliv motor samotný. "Byla škoda, že jsem ráno ztratil čas, ale pak jsme to dohnali. Odpoledne jsem měl ve voze dobrý pocit, hlavně v dlouhé jízdě. Zajel jsem dobré časy na ojetých pneumatikách. Když jsem se snažil o rychlé kolo, uvízl jsem v provozu, ale celkově jsem optimista," dodal Španěl.

Williams
"Otestovali jsme všechny nové díly, které v Barceloně máme," prohlásil po pátečních trénincích Rubens Barrichello. "Na trati se zdálo být přední křídlo v pořádku, ale musíme se podívat na data, abychom zjistili, jaký výkon podávala podlaha. Dnes bylo vedro, takže přilnavost byla nižší, auto víc klouzalo a opotřebení pneumatik bylo větší. Auto bylo také trochu přetáčivé." Brazilec odhadl, že v závodě budou nutné čtyři zastávky v boxech.

Force India
Indická stáj nasadila na vůz větší množství nových dílů, ale po prvním dni zavládly rozpaky. "Vyladit tento nový balík bude asi těžší, než jsme si mysleli, a proto to dnes vypadalo, že nejsme konkurenceschopní," přiznal Adrian Sutil. "Takže musíme dnes večer zapracovat a zjistit, jestli se dokážeme zítra zlepšit." Podle německého pilota je možné, že tým nové díly po zbytek víkendu nepoužije. Paul di Resta si je vyzkoušel odpoledne a měl stejně smíšené pocity. "Na konci odpoledne jsme auto určitě trochu vylepšili, ale musíme si dnes večer sednout a zvážit, jak přistoupíme k zítřku," řekl Skot.

Lotus
Stáj Tonyho Fernandese přivezla do Montmela velký balík úprav, který obsahuje foukaný difuzor. "Myslím, že jsme se dnes zlepšili a v průběhu tréninků jsme viděli, že z nového balíku dostáváme víc a víc," hodnotil Heikki Kovalainen. "Ztráta na vozy před námi se zdá být rozumně malá, takže je to dobré. Klíčové je, že z toho dostaneme mnohem víc."

Jarno Trulli by méně spokojený. "Pro mě to byl smíšený den. Tým mi dopoledne změnil řízení, takže jsem nemohl v prvním tréninku dokončit program, ale odpoledne jsme odjeli slušný počet kol a začal jsem cítit, kde jsme se s vozem zlepšili. Většinu dne jsem neměl pocit, že z něj dostávám vše, ale část rychlosti jsme z úprav dostali a bude to ještě lepší."

Virgin
Timo Glock znovu dostal vůz v přepracované verzi a pokračoval v ladění novinek. "V současnosti jsme soustředění na práci s novým výfukem, takže nemůžeme moc udělat na nastavení nebo vyvážení," uvedl německý pilot. "Dnes jsme hlavně sbírali data. Není to snadné, ale myslím, že jsme pokročili a začínáme chápat jeho filozofii. Přes noc nás čeká hodně práce, než se rozhodneme, jestli systém necháme na voze pro zítřek a závod."

HRT
Jezdci Hispanie Racing byli příliš pomalí, dnešní rychlost by jim nestačila na splnění kvalifikačního limitu. "Výsledková listina dnes nevypadá moc dobře, ale jsem optimista, protože vím, co jsme udělali, a myslím si, že zítra uvidíme skutečnou výkonnost vozu," řekl šéf týmu Colin Kolles. "Dnes jsme pracovali na závodním nastavení, takže časy jsou irelevantní. Měli jsme aerodynamická vylepšení a museli jsme je vyhodnotit. Podle ohlasů jezdců a inženýrů fungují dobře."

Další článek: Druhá sedačka Ferrari je otevřená, ale důvěru má zatím Massa

18:02 | Kdo bude ve vedení po prvním kole?
17:13 | Ricciardo dostal napomenutí za zdržení Strolla v Q1.
15:29 | Víkend Lewise Hamiltona: Sražený mechanik v tréninku, kontakt se zdí a poškozené přední křídlo v kvalifikaci, hodiny v rychlém kole (možná poškozené zadní křídlo).
13:35 | V Soči přestalo pršet a objevilo se dokonce sluníčko. Start kvalifikace snad ve 14:00 dle plánu.

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Bottas
Sobota 25. září 2021
3. trénink zrušen
Kvalifikace Norris
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00