Pátek v Bahrajnu: Pneumatiky zaskočily týmy, znovu se hlásí o hlavní roli

Po pátečních trénincích v Bahrajnu se zdá, že pneumatiky budou na Šakiru ještě důležitější než v Šanghaji, což slibuje velmi dramatický závod.
Pátek v Bahrajnu: Pneumatiky zaskočily týmy, znovu se hlásí o hlavní roli

Bahrajnská Grand Prix není bohužel jen o sportu a hlavním tématem na okruhu je bezpečnost. Závodní víkend ale zatím probíhá podle plánu, kromě neúčasti Force Indie v druhém volném tréninku. Tým se chtěl vrátit zpět do města dřív, aby se vyhnul večerním nepokojům, proto odpoledne nevyjel.

Na trati byl nejrychlejší Mercedes, ale všichni svorně říkají, že klíčové znovu bude, jak kdo zvládne pneumatiky, což se zatím zdá být nelehký úkol.

Mercedes (Nico Rosberg 4./1. místo - Michael Schumacher 7./5. místo)
Nejrychlejší čas dne zajel Rosberg s malým množstvím paliva, takže mu větší význam nepřikládá. Naopak vrásky na čele mu znovu dělají pneumatiky. "Musíme to analyzovat. Obecně vzato jsou podmínky asi nejhorší, jaké jsme s přehříváním pneumatik zažili. Hodně jsme se naučili a asi jsme na tom lépe, než jsme si mysleli. Uvidíme, jak na tom jsme. Musíme udělat změny, protože tady je to neobvyklé, podmínky jsou velmi náročné."

Potíže s obutím zaznamenal i Michael Schumacher. "Pneumatiky tu jsou velkým problémem, protože hrozně rychle odcházejí, ale ten problém mají všichni. Trochu se to zlepší. Uvidíme, kolik pneumatik budeme potřebovat v závodě."

Red Bull Racing (Sebastian Vettel 2./3. - Mark Webber 8./2.)
Podle Sebastiana Vettela Red Bullu pomohl srovnávací test různých konfigurací vozů, které provedl v Číně. "Teď musíme zjistit, jak si stojíme vůči tomu, co dnes dělali ostatní," řekl. "Je tu velké horko, takže pneumatiky v důsledku toho trochu trpí, ale je to stejné pro všechny týmy. Myslím, že favoritem pro tento víkend je jiný tým, ale my jsme soustředění na vlastní práci a hodně se snažíme. Udělali jsme krok vpřed, ale uvidíme zítra, jak na tom jsme."

Mark Webber dodal: "Pneumatiky trochu překvapily všechny v tom smyslu, jak se chovají a jak rychle ztrácejí přilnavost, ale je to stejné pro všechny. Je tu několik rychlých vozů, a i když samozřejmě nevím, kdo jezdil s jakým množstvím paliva, vypadá to znovu velmi vyrovnaně. Pneumatiky sehrají v nedělním závodě velkou roli."

McLaren (Jenson Button 5./6. - Lewis Hamilton 1./4.)
Také u wokingské stáje myslí především na obutí. "Zvládnout pneumatiky tu bude opravdu výzva," konstatoval Lewis Hamilton. "Povrch tratě je extrémně horký a množství energie, které prochází pneumatikami při brzdění, je neuvěřitelné. Jejich teplota neustále stoupá, až máte pocit, že jezdíte na ledě. Opotřebení pneumatik bude velký problém pro všechny a víkend bude o tom, kdo je dokáže nejlépe šetřit." Podle Hamiltona jezdění navíc komplikuje nárazový vítr. Co se týče konkurence, rychlý je podle něj Mercedes.

Jenson Button si všiml také formy Red Bullu a přiznal, že nastavení vozu zatím nemá správné, v sobotu musí provést změny. "Na čelo v tuto chvíli dost ztrácím, ale nemyslím, že to v závodě bude stejné. Nicméně nezávisle na časech nejsem úplně spokojený se směrem, kterým jsme se vydali. Pro nás všechny to tu bude těžké, bude to o tom, se kterými pneumatikami dokážeme fungovat."

Sauber (Kamuj Kobajaši 16./7. - Sergio Pérez 11./10.)
Kobajaši byl poměrně spokojený s rychlostí na jedno kolo, ale nutnost zlepšit se vidí v rychlosti na delší vzdálenosti. "Po technické stránce jsme žádné problémy neměli, ale potíže máme s teplotami pneumatik," uvedl. Pérezovi obutí problémy nedělalo. "Hodně jsme se naučili a celkem dobře jsme zvládli opotřebení zadních pneumatik, se kterým mají všichni problémy. Musíme ještě vyřešit pár věcí s nastavením pro kvalifikaci, ale na zítřek si hodně věřím," dodal Mexičan.

Ferrari (Fernando Alonso 13./8. - Felipe Massa 15./12.)
Fernando Alonso připomněl, že je v Bahrajnu těžší než kde jinde korektně interpretovat výsledky pátečních tréninků, protože se trať hodně mění, jak se čistí od písku. Nastavení je proto nutné pečlivě zvážit. "Ještě nás čeká hodně práce, hlavně v zadní části vozu, abychom získali větší přilnavost," uvedl. Felipe Massa prozradil, že se Ferrari soustředilo především na srovnání pneumatik. "Podle toho, co jsme dnes viděli, je míra opotřebení významná u obou směsí, víc než na ostatních tratích," sdělil své dojmy. "Není pochyb o tom, že nás stále čeká hodně práce." Technický ředitel týmu Pat Fry připomněl, že je na Šakiru důležitá trakce a maximální rychlost, což jsou dvě velké slabiny Ferrari F2012.

Lotus (Kimi Räikkönen 9./13. - Romain Grosjean 10./9.)
"V prvních čtyřech závodech se ukazuje, že v pátek zřejmě míváme jiný program než ostatní týmy, takže z pozic ve výsledkové listině nemůžete vyvozovat závěry," vysvětloval technický šéf týmu James Allison, proč byl Lotus znovu na nižších pozicích.

Jezdci s průběhem tréninků vyjádřili spokojenost. Lotus si zatím není jistý, která směs pneumatik bude v závodě lepší. Räikkönena překvapilo, že byly podmínky na trati poměrně dobré už na začátku prvního tréninku. "Opotřebení pneumatik by tu mělo být zajímavé. Jako jezdec můžete dělat určité věci, abyste ho minimalizovali, ale víc se dá udělat nastavením vozu. Doufám, že najdeme dobré řešení," dodal. Grosjean naznačil, že nové díly, se kterými měl tým problémy v Šanghaji, v Bahrajnu fungují. "Ve srovnání s Čínou jsme se hodně zlepšili, v dlouhých jízdách si věřím a zítra se budeme snažit získat také co nejlepší rychlost na jedno kolo."

Toro Rosso (Daniel Ricciardo 20./11. - Jean-Eric Vergne 17./14.)
Italská stáj provedla v prvním tréninku srovnávací test, Ricciardo jezdil s nejnovější specifikací auta, zatímco Vergne měl starší verzi z Šanghaje. Ta novější se ukázala být lepší, takže odpoledne ji měli už oba dva. Až odpoledne se týmu podařilo alespoň částečně zvládnout obutí. "Pneumatiky se velmi snadno přehřívají, takže zvládnout je bude těžké a bude to jedním z klíčů pro dobrý závod," řekl Vergne a k novému vozu poznamenal: "Určitě představuje zlepšení, udělali jsme krok vpřed, i když pro zítřek musíme ještě vylepšit vyvážení."

Williams (Pastor Maldonado 12./15. - Valtteri Bottas 14./- - Bruno Senna -/18.)
Senna jezdil jen v druhém tréninku, protože dopoledne půjčil auto Bottasovi, ale čas na trati mu zkrátil menší problém s elektronikou. "S vozem jsme našli dobrý směr a odpoledne se zdálo být konzistentní. Potřebujeme se jen dál zlepšovat, abychom určitě měli to nejlepší nastavení pro závod," řekl Brazilec. Maldonado byl s vozem také spokojený.

Caterham (Heikki Kovalainen 18./17. - Vitalij Petrov 19./16.)
Jezdci malajsijského týmu také zaregistrovali, že životnost pneumatik, především těch zadních, bude klíčová. Nastavení vozu ale mají poměrně dobré, takže potřebují ladit už jen detaily. "Strategie a zastávky v boxech budou mít velký význam, takže ať už se bude dít cokoliv, bude to pro fanoušky vzrušující závod," avizoval Vitalij Petrov.

Marussia (Timo Glock 22./19. - Charles Pic 21./20.)
Ruský tým si do Bahrajnu přivezl několik nových dílů, které vyhodnotí na základě získaných dat. Starosti mu dělají pneumatiky. "Auto se v tuto chvíli těžko řídí, takže musíme najít cestu, jak zlepšit," uvedl Timo Glock. "Obecně vzato to nebyl ten nejlepší začátek, v minulých závodech jsme měli lepší pátky."

HRT (Pedro de la Rosa 23./21. - Narajn Kartykejan 24./22.)
Španělé se chtěli především ujistit, že mají dostatečné chlazení vozu, což se jim podařilo. S nastavením se oba jezdci soustředili na šetrné zacházení s pneumatikami.

Force India (Paul di Resta 3./- - Nico Hülkenberg 6./-)
Di Resta a Hülkenberg jezdili jen dopoledne, pak se tým zabalil a všichni se vrátili do svých ubytovacích zařízení. Oficiálně to bylo z logistických důvodů, ale zástupce šéfa týmu Bob Fernley otevřeně přiznal, že Force India tak činí z důvodu obav o bezpečnost svých lidí.

Další článek: V pátek odpoledne zajel na Šakiru nejlepší čas Rosberg