Pátek v Austrálii: Mercedes potvrzuje, Red Bull překvapuje i sám sebe

V prvních volných trénincích v Albert Parku se podle očekávání dařilo dobře Mercedesu, ale ve srovnání se zimními testy zažil velký posun vpřed Red Bull.

Mercedes (Hamilton 19./1. místo – Rosberg 6./2.)

Pro Hamiltona začal závodní víkend špatně, když musel kvůli problémům s tlakem oleje zastavit hned na začátku prvního tréninku, ale odpoledne doháněl, co mu síly stačily. „Myslím, že jsme v druhém tréninku položili masivní základy, a já na nich můžu ve třetím tréninku stavět,“ řekl. „Pak uvidíme, kde skončíme v kvalifikaci. Máme dobrá data, dobře rozumíme tomu, co se děje na trati, s autem, palivem a takovými věcmi. Takže ano, jsem pozitivní a rád, že jsem to překonal.“

Rosberg připomněl, že nespolehlivost zůstává strašákem pro všechny. „Byl to pozitivní den, pořád jsem pro tento víkend optimista, ale všechno je na hraně. Se spolehlivostí, jak jste viděli u týmového kolegy na trati, a se spotřebou paliva je to náročné.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ferrari (Alonso 1./3. – Räikkönen 9./7.)

Alonso měl bezproblémové tréninky. „Celkově to byl pro nás pozitivní den, a i když tu bylo trochu nervozity kvůli komplexnosti, kterou zavedla nová technická pravidla, všechno šlo dobře. Tým odvedl super práci a neměli jsme žádné problémy. Je nemožné mít jasnou představu o naší konkurenceschopnosti, protože jako obvykle páteční výsledky moc neznamenají. Abychom se dozvěděli víc, musíme si počkat, až budeme všichni jezdit ve stejném režimu.“

Räikkönena potkal jeden menší problém s řazením, když se pokoušel o tréninkový start do závodu. „Byl to celkem náročný den, protože i když se nám podařilo dokončit naplánovaný program, nebylo to bez problémů. V prvním tréninku jsme ztratili trochu času, ale to nám nezabránilo v získání dostatečného množství dat, abychom vyhodnotili celkové chování auta a pneumatik Pirelli. Večer nás čeká hodně práce, hlavně abychom zjistili, co nefungovalo, a pokusili se zlepšit pro kvalifikaci a závod.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Red Bull Racing (Vettel 7./4. – Ricciardo 5./6.)

Po špatných zimních testech zažil Red Bull překvapivě dobrý pátek. RB10 jezdil bez větších problémů. „Bylo to velmi dobré,“ radoval se Vettel. „Je to velká úleva, stojí za tím hodně práce. Ani jeden z nás dnes neměl velké problémy, auta jezdila a vyvážení bylo velmi dobré. Nakonec páteční časy nemají moc velkou cenu, ale je lepší být blíž čelu, než být někde ztracený vzatu. Co se týče rychlosti, víme, že bude mnohem lepší, ale zatím je to velmi dobré.

Příjemně překvapený byl také Ricciardo. „Asi jsme očekávali, že budeme ztrácet trochu víc,“ přiznal. „Snad se ztráta nijak nezvětší, ale jestli to zůstane takhle, do jedné sekundy, je to lepší, než jsme před příjezdem sem čekali. Nebudu se moc vzrušovat, ale dnešek byl pro nás opravdu dobrý. Hodně jsme se naučili. Vím, že kluci dělali od testů vše, co mohli, ale odjet dnes tolik kol, to jsme nečekali. Jsme opravdu spokojení. Hodně to motivuje tým k překonání těžkostí, které před sebou ještě máme.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

McLaren (Button 2./5. – Magnussen 8./9.)

„Abych byl upřímný, tyto vozy tu fungují lépe, než jsem čekal,“ řekl Button. „Ale nedělní závod bude velmi jiný. Dlouhé jízdy nebyly tak zábavné, jak jsem doufal, protože musíte hodně šetřit palivo. A to je hodně odlišný styl řízení, brzy ubíráte plyn a během kola hodně kroužíte. Ale s malým množstvím paliva je to zábavné. Vyvážení ještě nemáme dobré, pořád se trochu trápíme v rychlých zatáčkách. V pomalých zatáčkách to vypadá rozumně a veškerá elektronika funguje dobře. Nemyslím, že by naše čistá rychlost byla tak dobrá, jak to vypadá ve výsledkové listině, ale autu dobře rozumíme a myslím, že to s námi celkově vypadá OK.“

Magnussen se při svém debutu učil, takže je rád, že může koukat přes rameno Buttonovi. „Zbytek víkendu bude opravdu zajímavý. Jsem rád, že máme dost dobrých dat, která si můžeme projít.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Williams (Massa 4./12. – Bottas 3./8.)

Stejně jako v testech jezdi i v pátek FW36 spolehlivě. „Byl to pro nás dobrý den. Za oba tréninky jsme s vozem neměli větší problém, takže tým odvedl dobrou práci, protože auto bylo po posledním testu rozebráno a analyzováno.“

Massa dodal: „Bylo dobré odjet dnes hodně kol na trati a mít šanci pochopit, jak se auto chová na tomto konkrétním kruhu. Auto nemělo žádné problémy, což je velmi pozitivní, protože spolehlivost bude tento víkend velmi důležitá. Večer musíme hodně pracovat na nastavení, abychom ho vylepšili, ale celkově to byl pro nás pozitivní den a do víkendu jdeme spokojení s tím, jak to doposud šlo.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Force India (Hülkenberg 11./10. – Pérez 12./13.)

Jezdci indické stáje se celý pátek pohybovali na začátku druhé desítky. „Jsem celkem spokojený, protože den proběhl hladce a hodně jsme se učili,“ hodnotil Hülkenberg. „Prožil jsem si horkou chvilku, když jsem na konci druhého tréninku najel kolem na trávu při brzdění, ale podmínky byly obtížné, protože slunce bylo hodně nízko. Jinak šel den dobře, co se spolehlivosti týče, a zatím vypadáme konkurenceschopně.“

Radost měl také Pérez. „Byl to úspěšný den, co se týče odvedené práce, a myslím, že si pro zbytek víkendu můžeme věřit. Je tu pár oblastí, které potřebujeme zlepšit, ale nejdůležitější je, že se nám podařilo nasbírat dobré informace. S celkovým vyvážením auta jsem spokojený, takže jsme s nastavením auta šli správným směrem. Moje dlouhá jízda nebyla ideální kvůli provozu, ale máme dost informací, abychom se rozhodli.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Toro Rosso (Vergne 10./11. – Kvjat 13./16.)

Stáj z Faenzy se stejně jako ostatní zákazníci Renaultu radovala, že jezdila. „Byl to opravdu dobrý den, neměli jsme žádné problémy v žádném tréninku,“ komentoval Vergne. Vzhledem k tomu, jak těžké jsme měli zimní testy, jsem opravdu spokojený s tím, jak nám začal víkend.

Kvjat debut nezklamal. „Určitě to byl solidní začátek mého prvního Grand Prix víkendu. Moc jsme nehleděli na výkonnost, ale podařilo se nám odjet celkem hodně kol, což bylo opravdu důležité.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sauber (Sutil 15./14. – Gutiérrez 14./15.)

Švýcarům se v pátek nedařilo. „Dnes to nebylo ideální,“ povzdechl si Gutiérrez. „Dopoledne jsme měli problém s převodovkou, ale pro odpoledne jsme ho opravili. Odpoledne jsme vyjeli dost pozdě a ztratili čas. Přesto se nám podařilo dokončit základní program, který jsme si naplánovali. Určitě nám schází hodně rychlosti, tempo nemáme, jaké bychom chtěli. Co se týče brzdění, trať je velmi hrbolatá, takže je to v této oblasti dost těžké a nepředvídatelné. Zatím jsme neměli čas pracovat na nastavení auta.“

Ani Sutil se neusmíval. „Byl to těžký den. Ale odpoledne bylo lepší než dopoledne. V prvním tréninku jsme bohužel nemohli udělat moc, protože hodně věcí zatím není tak, jak bychom chtěli. Myslím, že jsou pneumatiky moc tvrdé, protože je přístup (Pirelli) velmi konzervativní, ale musíme se s tím vyrovnat. Potřebujeme zrychlit a zlepšit naše procesy.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Marussia (Bianchi 16./ – Chilton 17./19.)

Ruský tým trápily dopoledne technické problémy, odpoledne bylo lepší. „První trénink byl vskutku dost náročný, protože jsme pracovali na odstranění softwarových problémů, ale odpoledne to bylo mnohem lepší a dokázali jsme začít pracovat na závodních přípravách a testovat spolehlivost auta. Výsledek byl slibný,“ uvedl Bianchi. „Také jsme viděli slibná znamení ze simulací s malým množstvím paliva.“

Také Chilton jezdil pořádně až odpoledne. „Druhý trénink byl naprosto bezproblémový, ale museli jsme udělat pár změn, abychom mi přizpůsobili auto. Alespoň jsme se dostali do dobrého tempa a odjeli jsme několik pořádných kol, což jsme pro vyhodnocení opravdu potřebovali. Pořád věci teprve objevujeme a auto můžeme pro nadcházející závody hodně vylepšit, ale já si v autě věřím a můžeme ho vyvíjet, takže mám dobrý pocit.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Lotus (Grosjean 22./18. – Maldonado 21./22.)

Také Lotus doprovázely celý pátek technické problémy. Stávkovala převodovka a turbo, a když už se Grosjean konečně dostal na trať, prasklo mu zadní zavěšení. „Myslím, že tady se bohužel budeme muset učit,“ posteskl si Francouz. „Doufal jsem, že to tak nebude a že okamžitě budeme mít nové základy, ale s novými pravidly, novými pneumatikami, se vším novým prostě všechno trvá déle, než jsme zvyklí. Vyzkoušíme si nastavení, vyzkoušíme věci, které můžeme dělat sami, a budeme dál brát úpravy od Lotusu, které, abych byl upřímný, fungují velmi dobře. Budeme se snažit objevovat nové věci. Musíme pochopit všechno, zvládnout pneumatiky, nová pravidla o aerodynamice a pokročit může také motor.“ Lotus sice původně chtěl vynechat třetí trénink, aby auto vydrželo do kvalifikace, ale Grosjean chce v sobotu ráno jezdit.

Maldonado byl na tom podobně. „Pro všechny to bude testovací víkend, protože žádný tým není úplně připravený. Dopoledne jsme viděli zastavit mercedes v prvním kole, takže nikdo není úplně připravený. Taková je současná realita formule 1. My teď určitě máme víc problémů než ostatní týmy, ale stát se může cokoliv a my musíme jako tým pracovat tvrdě, abychom byli připravení na všechno, co přijde.“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Caterham (Kobajaši 20./21. – Ericsson 18./20.)

Caterham měl katastrofální vstup do sezóny, jeho vozy odjely v pátek jen dvě kola, ani jedno nebylo měřené. Ericssona ráno vyřadila elektronika motoru, odpoledne hydraulika. „Navzdory tomu jsem pozitivní,“ řekl.

Kobajašiho dopoledne vyřadily problémy s palivovým systémem, které týmy nestihl opravit ani do konce druhého tréninku. „Navzdory tomu, jak víkend začal, jsem pořád pozitivní ohledně toho, co by se mohlo stát zítra a v neděli,“ dodal.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další článek: Ferrari: FIA musí zajistit, aby se už dál nepodvádělo

15:08 | Haas potvrdil, že Mazepin bude jezdit s číslem 9. Původně chtěl jezdit s číslem 99, ale to má Giovinazzi. Číslo 9 měl Ericsson, ale vzhledem k tomu, že je (bude) dva roky mimo F1, tak se číslo uvolní...
15:04 | Podle španělských médií dostal Alonso zelenou pro účast v testu mladíků po Abú Dhabí. Do testů by prý měly být nakonec nasazeny dvě auta od každého týmu, takže uvidíme i Buemiho, Kubicu, Ferrari zřejmě nasadí Sainze. Zatím to nebylo potvrzeno.
13:33 | Mick Schumacher se s Haasem zúčastní prvního tréninku na GP Abú Dhabí a také testů po závodě.
9:40 | Jezdecké sestavy pro GP Sachíru: Haas: Pietro Fittipaldi, Kevin Magnussen Mercedes: George Russell, Valtteri Bottas Williams: Jack Aitken, Nicholas Latifi

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink 14.30–16.00
2. trénink 18.30–20.00
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10