Pátek v Austinu: Kluzkou trať nejlépe zvládl Vettel

Pátek v Austinu: Kluzkou trať nejlépe zvládl Vettel

Týmy si v rámci pátečních volných jízd poprvé vyzkoušely trať v Austinu. Jezdci se museli vypořádat zejména s kluzkým novým povrchem a chladným počasím. Nejrychlejší byl v obou trénincích Sebastian Vettel.

Red Bull (Vettel 1./1. místo - Webber 5./2. místo)
Podle všech jezdců v čele se Sebastianem Vettelem byl nový Okruh Amerik v texaském Austinu ráno kluzký. "Připadal jsem si, jako bych jel na ledě," hodnotil dvojnásobný šampión, který se nakonec dostal do rytmu a v pátek nenašel přemožitele. Odpoledne měl drobný problém, kvůli kterému nemohl ujet více kol. "Trať se bude stále zlepšovat, je dobře, že jsme vepředu. Teď musíme vylepšit auto, abychom se tam udrželi."

Také Mark Webber si trať pochvaloval. "Je rychlá, zejména v prvním sektoru, který se jede téměř na plný plyn, druhý a třetí sektor jsou tradičnější a více se podobají dalším tratím," hodnotil Australan, který rovněž poukázal na kluzký povrch. "Stejně jako na všech nových tratích musíte zjistit, na jaké pasáže se zaměříte a kde budete dělat kompromisy."

McLaren (Hamilton 2./4. – Button 4./5.)
Lewis Hamilton je z nového okruhu nadšený, velmi mile ho překvapil především velký počet diváků. "Osobně pokládám poslední dva sektory za jednodušší než ten první," svěřoval se dále sedmadvacetiletý Brit. "Ty změny směru ve vysoké rychlosti vyžadují dobré nastavení. Najít kompromis mezi touto potřebou a požadavky úseků s nižší rychlostí je obtížné." Jediný problém pilot viděl během dopoledne, kdy měl McLaren potíže přivést pneumatiky do pracovního režimu. Tento nedostatek tým přes noc údajně dokáže odstranit.

Týmový kolega Jenson Button se dnes utvrdil v tom, že předjíždění bude v neděli na Okruhu Amerik velmi náročné. Nová trať je podle očekávání velmi kluzká, takže se jezdci budou muset mít na pozoru, aby nedošlo k nechtěným kolizím.

Ferrari (Alonso 3./3. – Massa 6./6.)
Fernando Alonso, jeden z kandidátů na titul letošního mistra světa, se zdá být po úvodu závodního víkendu optimistou. Red Bull v čele výsledkových tabulek naprosto očekával, takže nervózní není. "Víme, co jsou naše silné stránky, – tým pracuje spolehlivě – a v boji z nich dostaneme všechno," komentoval pilot své naděje na úspěch. V dobré náladě Španěla udržuje i náznak toho, že nové díly na voze fungují přesně podle předpokladů.

Felipe Massa v tiskovém prohlášení připomněl, že páteční tréninky věnovalo Ferrari především získávání dat na nové trati, takže se oba jezdci snažili zajíždět co největší počet kol. Brazilec také podotýká: "Ráno byla trať velmi špinavá a kluzká. Nepamatuju si, že bych někdy jezdil na povrchu, který by poskytoval takhle nízkou přilnavost."

Mercedes (Rosberg 9./7. - 17./10.)
Niku Rosbergovi se profil nové tratě zamlouvá. "Spojené státy formuli jedna mile přivítaly, když vidíte, kolik je tu fanoušků už v pátek," pochvaloval si Němec. "Náš program jsme zahájili dobře, auto se chová lépe než v předchozím závodě. Trať byla kluzká, navíc bylo chladno a nedařilo se zahřát pneumatiky."

Profil nové tratě se líbí i Michaelu Schumacherovi. "Trvá jen chvilku, než pochopíte, co musíte dělat a kde jsou největší úskalí. Zejména mímo stopu je trať pořád dost kluzká, ale to by mělo přinést dobrou podívanou," věří sedminásobný mistr světa. Jeho odpolední plán částečně ovlivnil defekt pneumatiky.

Williams (Senna 22./8. - Maldonado 16./12.)
Bruno Senna označil trať za hladkou a plynulou a stejně jako ostatní za kluzkou. "Přilnavost ale postupně přichází. Jízdy byly obtížné, je třeba si zvyknout na chování auta a pneumatik. Musíme dál pracovat, abychom auto pochopili ještě lépe," uvedl Brazilec. Pastor Maldonado musel v závěru druhého tréninku předčasně zastavit kvůli úniku oleje. "Okruh je opravdu pěkný, byla zábava tu řídit, byl kluzký, zejména ráno na tvrdých pneumatikách, ale to je stejné pro všechny," zhodnotil.

Sauber (Kobajaši 8./9. - Pérez 10./14.)
Hlavní inženýr Giampaolo Dall´Ara připravil pro každého jezdce jiný program, aby tým na novém okruhu vyzkoušel co nejvíce variant. Kamuji Kobajašimu se líbí rychlé zatáčky. Stejně jako ostatní zpočátku čekal na lepší přilnavost, při druhém tréninku měl problémy s výfuky. Přesto stihl výjezd i na středních pneumatikách. "Musím říct, že jsem měl problémy obě směsi zahřát. Pokud na to budete potřebovat deset kol, nebudou v kvalifikaci fungovat. Musíme najít řešení," uvedl. Sergio Pérez bere závod v Austinu jako domácí, pojede se speciální přilbou s mexickými a texaskými motivy, která bude vydražena na dobročinné účely. "Trať je úžasná, líbí se mi zejména první sektor. Nemůžu se dočkat závodu před tolika Mexičany. Nejsem ale ještě spokojen s vyvážením svého vozu, věřím, že to dokážeme zlepšit," doufá.

Lotus (Räikkönen 14./11. – Grosjean 15./13.)
Od Lotusu se zřejmě po triumfu v Abú Zabí čekalo více. Představitelé stáje z Enstone ovšem říkají, že pátek probíhal podle očekávání. Oběma pilotům se ovšem Okruh Amerik líbí. „Na téhle trati se jede vážně pěkně. Jasně, stejně jako u jakéhokoliv jiného nového okruhu tu na začátku pneumatiky neměly žádnou přilnavost. Postupně se to ale zlepšuje, a tak máte z jízdy čím dál lepší pocit. Ráno to bylo vážně kluzké. Odpoledne už to bylo méně dramatické, nicméně stále jsme nemohli jet úplně naplno, a tak jsme těžko hledali limit. Můžeme se ještě hodně zlepšit, takže kvalifikace bude jistě velmi zajímavá,“ zůstává Kimi Räikkönen optimistou. I jeho Romain Grosjean si stěžoval na kluzkost tratě. „Samotný půdorys okruhu vypadá moc pěkně, ale nemohli jsme jet naplno, zejména pak mezi sedmou a devátou zatáčkou a taktéž v devatenácté zatáčce. V těchto místech je těžké odhadnout, jak se bude vůz chovat. V delších jízdách na tvrdé směsi se jelo pohodlně. Stále ale máme co dělat se střední směsí. Před sebou máme sobotní ráno a řekl bych, že vůz se bude zlepšovat až do konce víkendu. Kvalifikace bude jistě zajímavá," nechal se slyšet francouzský jezdec.

Toro Rosso (Ricciardo 12./15. - Vergne 13./16.)
Podle Daniela Ricciarda trať splnila očekávání, včetně kluzkého povrchu na úvod. "Přilnavost se odpoledne zlepšila, ale čekal jsem víc. Myslím, že příští rok tu najdeme úplně jiný okruh, který bude mnohem zábavnější," věří Australan. Klíčové podle něj bude zahřívání pneumatik. Jeanu-Ericu Vergnovi se trať líbí. "Je tu hodně míst, kde budete moci předjíždět i bez DRS, což je dobré pro diváky i pro jezdce. Není tu zatáčka, která by mi nepřišla zajímavá," liboval si Francouz, který rovněž poukázal na kluzkost tratě. Po kontaktu s Heikkim Kovalainenem musel měnit nos, jinak si italské vozy počínaly bez problémů.

Force India (Hülkenberg 7./17. - di Resta 11./18.)
Nico Hülkenberg označil okruh jako velkolepý. "Dobře se tu jezdí, je tu pěkné střídání zatáček, které trati dává hezký rytmus. Z nové generace tratí patří tato mezi mé oblíbené," pochvaloval si Němec. Průběh tréninku označil za hladký, rád by dosáhl lepší přilnavosti. Paul di Resta připomněl, že je vzhledem k hladkému povrchu a nízkým teplotám těžké dostat pneumatiky do pracovního režimu. "Identifikovali jsme některé problémy, ale ještě jsme nenašli správný směr v nastavení," uvedl Skot, kterému se jinak rovněž líbí profil tratě, zejména první sektor a charakter jeho zatáček, který podle něj přináší zajímavou výzvu. Hlavní inženýr Jakob Andreasen přirovnal profil tratě díky směsi rychlých a pomalých zatáček k Suzuce, vzápětí přiznal, že zatím nenašel správný kompromis v nastavení. Nicméně si pochvaloval výkonnost při dlouhých jízdách.

Caterham (Kovalainen 19./19. – Petrov 20./21.)
Jezdci Caterhamu jsou s výsledky obou pátečních tréninků spokojeni. Program splnili podle potřeb, takže zítra mohou s klidem hledat optimální nastavení pro kvalifikaci. Během prvního tréninku se Kovalainen i Petrov snažili získat potřebná data při běžném nastavení a lehce si pohráli také s aerodynamikou, odpoledne se pak zaměřili na práci s pneumatikami. V P1 měl Vitalij Petrov drobný problém s vyvážením, takže mechanici museli na jeho monopostu provést několik drobných změn v podlaze. Úpravy naštěstí potíže zcela vyřešily.

Marussia (Glock 21./20. – Pic 18./22.) Tvrzení pilotů týmu Marussia se zcela shoduje s prohlášeními jezdců ostatních týmů – trať byla velmi kluzká, přilnavost nízká a nastával velký problém přivést pneumatiky do správné provozní teploty. "Den jsme dokončili s o něco větší důvěrou v auto, potřebujeme se ale ještě podívat na data a na nové části vozu a přijít na to, jak se zítra posunout kupředu," shrnuje vše Timo Glock.

HRT (de la Rosa 23./23. – Kartykejan -/24. – Ma 24./-)
Všichni jezdci, kteří dnes jezdili ve vozech HRT, se shodují, že tým má momentálně největší problém s uvedením pneumatik na správnou teplotu. Trať si sice pochvalují, vytýkají jí však nadměrnou kluzkost. Během prvního tréninku do vozu Narajna Kartykejana usedl čínský závodník Ma Qing Hua. "Jet ve formuli 1 je vždycky výjimečné, ale jet v ní na zbrusu nové trati, jako je tahle, je vzrušující, zároveň však velká zodpovědnost," vysvětluje nováček, na jehož bedrech během prvního tréninku ležel těžký úkol nasbírat týmu co největší množství dat z nového okruhu.

S přispěním Zuzany Kulichové (McLaren, Ferrari, Caterham, Marussia, HRT) a Michala Mikoláše (Lotus)

Doporučujeme

Články odjinud