Pátek na Nürburgringu: Chladné počasí připomnělo Silverstone

Někomu dokonce zimní testy.
Seriál formule 1 zavítal po třítýdenní přestávce na německý Nürburgring, kde zejména Brawn GP doufal v teplejší počasí, než kterému musel čelit poslední závodní víkend ve Velké Británii. Zatím se ale nedočkal, práci navíc jezdcům komplikovaly krátké dešťové přeháňky, které jsou pro pohoří Eifel typické. V důsledku toho měli všichni problémy se zahříváním tvrdší směsi pneumatik.

Nejrychlejší páteční čas si po delší době připsal díky Lewisi Hamiltonovi McLaren, letošní největší rivalové z Red Bull Racing a Brawnu GP se odpoledne seřadili až za ním.

V obou trénincích se na čele výsledkových listin pohyboval Red Bull Racing, jehož inženýrům způsobily menší vrásky na čele technické problémy Sebastiana Vettela.

"Dopoledne jsme měli problém, zhasnul mi motor v první zatáčce, takže jsme ztratili hodně času. Odpoledne naštěstí bylo znovu sucho, takže jsme celkově moc neztratili," vysvětloval Vettel. V chladném počasí nebylo podle německého pilota snadné zahřát pneumatiky na optimální teplotu.

Na problémy s obutím si stěžoval i Rubens Barrichello z Brawnu GP. "Zdá se, že nás čeká další studený závodní víkend, ale vůz a pneumatiky se tu chovají jinak než na Silverstonu. Tvrdší směs je opravdu zrádná a bylo těžké jí udržet v pracovní teplotě. Ale měkčí směs se chovala mnohem lépe, což je povzbuzující." Největší problémy má podle Brazilce vůz BGP 001 s přítlakem v přední části.

Toyota si do Německa přivezla několik nových dílů, včetně upraveného zadního přítlačného křídla. Zatímco Jarno Trulli byl s nastavením vozu víceméně spokojený, menší potíže měl domácí Timo Glock. "Ke konci tréninku jsme se s nastavením nevydali asi tím nejlepším směrem, takže si musíme prostudovat data a najít cestu zpět," řekl.

Překvapivé výsledky měl v pátek tým Force India. Giancarlo Fisichella skončil dopoledne pátý, Sutil zajel odpoledne šestý nejlepší čas. "Myslím, že zítra bude těžké dostat se do top 10, ale mám dobrý pocit a dobrý výkon v druhé části kvalifikace by mohl být reálný," řekl Němec. Dopoledne Sutila zdržely problémy s řízením. Fisichella odpoledne příliš tvrdě najel na obrubník, roztočil se a vůz rozbil o bariéry.

Ve zrychlení o dvě desetiny sekundy doufal v Německu Renault, nejlepším umístěním ale v pátek byla osmá příčka Fernanda Alonsa. Španěl litoval špatného počasí, které ztížilo vyhodnocení nasazených úprav. "Vůz jsme určitě vylepšili, ale zdá se, že ostatní týmy se zlepšily také," konstatoval dvojnásobný mistr světa.

Strategii pro páteční tréninky upravili u týmu Williams. Nico Rosberg prozradil, že už nejezdí s lehkým vozem, což se projevilo na dosažených časech. "Vůz se nechoval moc dobře a musíme udělat velké změny v nastavení, abychom tomu zítra lépe porozuměli. Ale i tak věřím, že když půjdou teploty nahoru a zeslábne vítr, může se nám dařit - top 6, top 8," dodal Rosberg.

V první polovině druhé desítky se dnes pohybovali jezdci BMW Sauberu. Tým do Německa přivezl upravenou podlahu, difuzor, zadní zavěšení a zítra nasadí i upravené přední přítlačné křídlo.

"Výsledek druhého tréninku jen těžko chápu," řekl Nick Heidfeld. "Poté, co trať uschla, jsem byl s výkonností vozu spokojen. Během svého nejrychlejšího kola jsem se dostal do provozu a za Ferrari jsem ztratil čtyři desetiny sekundy. Díky tomu jsem měl velká očekávání pro poslední jízdu na další sadě nových pneumatik a lepší trati. Ale nakonec jsem nebyl rychlejší než v tom kole, kdy jsem byl v provozu. To je opravdu zvláštní a musíme to analyzovat."

Podle technického ředitele BMW Sauberu Willyho Rampfa se díky novým dílům zlepšil přítlak F1.09, ale je třeba ještě pracovat na lepším vyvážení.

Nejpomalejším týmem byl na Nürburgringu Toro Rosso, jehož jezdci odpoledne obsadili dvě předposlední místa. U týmu pochopitelně nevládne nadšení a zítra chtějí oba jezdci vyzkoušet jiné nastavení. "Musím říct, že doufám v déšť, protože si myslím, že bychom v takových podmínkách byli konkurenceschopnější," uvedl Sébastien Buemi.
Další článek: Massa doufá, že se Ferrari dostane do první pětky

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.