Paradox konce sezóny: každý „nepotřebný“ bod přijde týmy draho

Ve formuli 1 nejde jen o vítězství a stupně vítězů, ale také o body, které určují pořadí v obou šampionátech. Ne vždy je ale zisk bodů jen pozitivní záležitostí.
Paradox konce sezóny: každý „nepotřebný“ bod přijde týmy draho

Body určují pořadí v šampionátech, což má v konečném důsledku pro týmy finanční přínos, protože peníze z komerčních práv se mimo jiné rozdělují právě podle pořadí v šampionátu.

Samotné body jako takové ale význam nemají. Důsledky mohou být snad jen nepřímé – například Force India si zajistila čtvrté místo v Poháru konstruktérů už v Mexiku, a tak se nechala slyšet, že ve zbývajících dvou závodech bude experimentovat s díly a nastavením pro příští sezónu. 

Force India bude v posledních dvou závodech riskovat

Force India bude v posledních dvou závodech riskovat

Když už jsou body na obtíž

Právě Force India ale ukazuje i stinnou stránku bodů. Je to tým, který má už svou pozici jistou, ale současně je mnohem menší než tři týmy před ním. Čtvrtým místem si tým zajistil nemalý balík peněz, ale další body tým o peníze naopak připraví! 

Týmy totiž musí FIA zaplatit zápisné, které rozhodně není malé a není ani stejné pro všechny.

Poplatek má dvě části. Fixní část byla letos 516 128 dolarů. Druhá část poplatku se vypočítává podle počtu získaných bodů v předešlé sezóně. Letos je to 5161 dolarů (114 tisíc Kč) za bod. Mercedes jako mistr světa, zaplatil za jeden bod více — 6194 dolarů.

Chci závodit s Oconem, říká Pérez. Náhradní díly jsou drahé, reaguje tým

Chci závodit s Oconem, říká Pérez. Náhradní díly jsou drahé, reaguje tým

Například Force India získala vloni 173 bodů, takže FIA před letošním ročníkem poslala 1,4 milionů dolarů.

Letos má tým zatím 175 bodů, takže pokud se částky nezmění, zaplatí zhruba stejně. Jenomže do konce sezóny zbývají ještě dva další závody.

Každý bod tým vyjde na dalších v přepočtu 114 tisíc korun. Za poslední dva závody získala Force India 28 bodů, což je 3,2 milionů korun.

Tým zatím váhal, zda nechá své jezdce bojovat. Nejde už o Pohár konstruktérů, ale obavu, že po souboji s Pérezem a Oconem bude létat karbon vzduchem.

Díly tým potřebuje pro testy, které budou po Abú Dhabí, a samozřejmě nejsou ani levné...ale možná, že by paradoxně kolizí svých jezdců tým nakonec ušetřil.

Foto: Getty Images / Will Taylor-Medhurst 

Další článek: Steinerovi se nové motory líbí. Náklady nejsou nejdůležitější, říká

15:31 | Nürburgring prodal první várku lístků (5 tisíc kusů) za 2 hodiny. Bylo by to možná i rychleji, ale pod náporem zájemců padaly servery. Další lístky budou k dispozici v pátek.
9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
21. září | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10