Některé společnosti rády využívají formuli 1 pro své obchodní aktivity, ale nechtějí to prezentovat na veřejnosti. Téměř utajenou účast v královně motorsportu jim umožňuje tým Sauber.
Po odchodu automobilky BMW musel tým Sauber shánět nové finanční partnery, aby přežil. Při tom narazil na zvláštní věc, některé společnosti byly ochotné se finančně angažovat, ale nechtěly se veřejně spojovat s formulí 1.
"Ne všechny korporace hledají nebo chtějí investovat a být zároveň vidět. Takže jsem si řekl, že nastal čas jim to nabídnout odděleně," vysvětloval Peter Sauber pro Reuters.
Ale proč může někdo chtít investovat do formule 1 a nebýt zároveň vidět jako sponzor? Některým společnostem totiž vadí aféry, které se ve formuli 1 v posledních letech objevily, nebo nedostatečně zelená image královny motorsportu, ale zároveň se nechtějí vzdát obchodních příležitostí, které jeden z nejsledovanějších sportů na světě nabízí.
Kromě afér špionáže s formulí 1 v uplynulých sezónách otřásly podvod Renaultu z Grand Prix Singapuru 2008, válka o nová pravidla či například sexuální avantýry bývalého prezidenta FIA Maxe Mosleyho.
"Při mnoha jednáních jsme vycítili, že v současnosti ne mnoho známých značek chce být otevřeně spojováno s formulí 1," potvrdila ředitelka Sauberu Monisha Kaltenbornová. "Nechtějí, aby byla jejich loga všude vidět. Pro některé by to byl interní problém, zatímco někteří se domnívají, že formule 1 není dostatečně šetrná k životnímu prostředí a takové věci. Před dvěma roky jsme měli hodně skandálů a lidé nechtěli být spojování s formulí 1. Bylo tu hodně nejistoty."
Sauber proto už loni nabídl svým partnerům speciální řešení - Sauber Club One, který sdružuje investory ve formuli 1, kteří nechtějí být vidět. Kdo je členem klubu, je tajné. Ale firmy můžou díky němu využít celosvětový dosah formule 1, aniž by zároveň veřejně prezentovaly svoji značku.
Klub ale může také posloužit jako odrazový můstek investorům, kteří se chtějí ve formuli 1 nejdřív v klidu rozkoukat. "Nemyslím, že by tento koncept byl krátkodobý. Podle mě je dlouhodobě udržitelný. Můžou ho využít společnosti, které chtějí začít, poznat prostředí a pak se světu ukázat," dodala Kaltenbornová.