Otevřený dopis Maxi Mosleymu a členům FOTA

Krátký pohled k sousedům by měl být dostatečným varováním.

Milý Maxi Mosley, členové asociace týmů formule 1 (FOTA),
Cc: Bernie Ecclestone

sledujeme bedlivě vaše počínání v současném sporu mezi FIA a FOTA. Dovolte nám tedy nabídnout malý výlet do historie:

Hovoříme o prestižním šampionátu silných formulových vozů. Evropa má formuli 1, Amerika má CART (Championship Auto Racing Teams). Podobně jako FIA v Evropě, závodění v Americe kontrolovala od roku 1905 Americká automobilová asociace (AAA) - dnes členem FIA. Po AAA převzal aktivity Automobilový klub Spojených států (USAC) před tím, než od roku 1979 CART založilo vlastní sérii, která se stala rychle dominantní na americkém kontinentu.

Vznik CART není nepodobný vzniku FOCA (Formula One Constructors Association) Berniem Ecclestonem. Dan Gurney se inspiroval právě Ecclestonem.

CART se těšila velkému úspěchu. V roce 1991 se o koupi CART snažil prezident Indianapolis Motor Speedway Tony George. Indy 500 bylo součástí kalendáře CART, ale Tony George chtěl změny v šampionátu CART. Vyčítal jí málo amerických jezdců, málo oválů a vysoké náklady (vysoké náklady!).

Po letech neúspěchů ve snaze získat kontrolu nad CART založil George v roce 1996 vlastní šampionát Indy Racing League (IRL). Vlajkovou lodí byla pochopitelně Indy 500.

IRL se jela zásadně na oválech na americkém kontinentu s americkými jezdci. Začal boj s CART. Ve startovní listině Indy 500 měli garantováno místo jezdci z IRL. Začal také právní boj o značku IndyCar, které se CART nakonec vzdalo. CART se pokusilo o vytvoření vlastního nosného závodu: U.S. 500 v Michiganu. V roce 1996 se oba závody jely ve stejný den!

Malý zájem médií a velká havárie zapříčinila, že CART (a U.S. 500) od boje s Indy 500 upustilo. Politická situace a neúspěch prosadit v IRL vše americké způsobila, že také IRL a potažmo Indy 500 ztrácelo na popularitě.

CART neuspěl na novém stadionu v Texasu, na kterém se kvůli velkým odstředivým silám nedalo jet a závod musel být zrušen. Ovál v Texasu zažaloval CART, načež došlo k mimosoudnímu vyrovnání. Do IRL se v roce 2002 přesunuly týmy Penske a Ganassi, o chvíli později následoval Andretti Green Racing. Ve stejném roce se Michigan (dějiště U.S. 500) dostal do kalendáře IRL. Do IRL se přesunuly také Honda a Toyota coby dodavatelé motorů.

CART se rozhodla zviditelnit přejmenováním se na Champ Car World Series. V roce 2003 vyhlásila série bankrot a novým majitelem se stalo sdružení Open Wheel Racing Series. To pak vrátilo sérii název Champ Car World Series (CCWS).

Jak v CCWS tak v IRL se nedostávalo týmů, upadal zájem diváků i médií. 22. února 2008, jen pár dní po vyhlášení bankrotu CCWS, se zástupci CCWS a IRL dohodli na opětovném spojení obou sérií.

IRL se stala majitelem práv a historických dat ve vztahu ke CART a CCWS. 8. dubna 2008 vyhrál v ulicích St. Petersburgu tým Newman/Haas, který byl do posledních chvil věrným zastáncem CCWS (a pro něž získal Sébastien Bourdais čtyři tituly).

Během třináctiletého nesmyslného souboje se vedly také velké spory mezi fanoušky coby zastánci té či oné série. Obě série ztrácely na sledovanosti a prestiži. Populárnější se v Americe stal šampinát plechových NASCAR.

V Americe se dnes opět jede jediná špičková formulová série. Dnes se jmenuje IndyCar, ale nedosahuje zdaleka takové slávy jako na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Fanoušci se přesunuli jinam. Bude trvat možná i generace, než Američané zase začnou věřit formulím, najdou si v ní své hrdiny a zase začnou chodit na závody a dívat se na televizi.

To vše trvalo 13 let a my nechceme v roce 2023 znovuspojení F1 a GPWC (Grand Prix World Championship) v sérii, která zdaleka nebude tím, čím je dnes.

Možná chceme mnoho, milý Maxi a zástupci FOTA, ale stačí malý pohled do historie, abyste pochopili, že výhrůžky konkurenční sérií jsou jeden velký nesmysl.

S úctou
komunita F1sports

Doporučujeme

Články odjinud