Osobnost: Peter Sauber

Díky své povaze je Peter Sauber považován za velmi tichého až 'nenápadného' člověka. Nezapomínejme ale, že to byl právě on, kdo přivedl do formule 1 talenty, jakými jsou Räikkönen či Massa.
Osobnost: Peter Sauber

Peter Sauber se narodil 13. října 1943 ve švýcarském Curychu. Ještě předtím, než se z něj stal prodejce automobilů, vyučil se elektrikářem. V polovině šedesátých let u něj však převládla vášeň pro motorsport. Zalíbení našel především v závodech do vrchu. Vůně benzínu a spálených pneumatik jej už neopustila, a tak se v roce 1970 rozhodl, že u závodění zůstane. Pokračovat chtěl ale s vozy vlastní výroby. Světlo světa tak spatřil Sauber C1. Tento automobil mu zajistil celkové prvenství ve Švýcarském šampionátu v závodech do vrchu. Za zmínku rozhodně stojí, že písmeno 'C', které je součástí názvu každého Sauberova vozu, je ve skutečnosti počátečním písmenem jména jeho ženy Christiane, se kterou se v roce 1965 oženil.

Zlatá osmdesátá léta

Ke konci sedmdesátých let se Peter Sauber angažoval v sérii Le Mans, tentokrát ale už ne jako jezdec, nýbrž jako konstruktér. V sezoně 1977 neměli jeho piloti s vozem C5 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce daleko k vítězství, do cíle však kvůli technické závadě nedojeli. To samé se opakovalo také o rok později. Poté ovšem následovala drobná odmlka. Švýcarovi došly peníze, a tak od stavby závodních automobilů upustil. Zpět k jejich výrobě se vrátil až v roce 1982, kdy zkonstruoval Sauber C6 a vstoupil do nově vzniklého Světového šampionátu sportovních vozů skupiny C. V sezoně 1985 přesvědčil Mercedes, aby mu dodával motory, a hned v následujícím ročníku opanoval závod na Nürburgringu. Spojení německé automobilky a švýcarského týmu se oběma stranám vyplatilo. Na konci osmdesátých let byla Sauberova auta k neporažení. V roce 1989 ovládli jeho jezdci Jochen Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans a dařilo se i ve Světové sérii sportovních vozů. V jednom ze svých týmů dal Peter Sauber šanci tehdy ještě nepříliš známému Michaelu Schumacherovi. Měl za to, že se v něm skrývá obrovský potenciál. Nedlouho poté zamířil německý jezdec do formule 1.

V klubu vyvolených  

Tu měl ostatně již nějakou dobu v hledáčku i samotný Sauber. Byla založena továrna ve švýcarském Hinwilu a původní plány byly takové, že se svým týmem vstoupí mezi elitu už v roce 1991. Cesta do královny motorsportu se však nakonec o dvě léta posunula. Hned v úvodním závodě ročníku 1993 dokázal Jyrki Jarvilehto s vozem Sauber C12 vybojovat dva body za páté místo. Svoji první sezonu v F1 zakončila švýcarská stáj na sedmé příčce. V roce 1995 se podařilo Sauberovi zajistit hlavního sponzora v podobě malajsijské ropné společnosti Petronas, který přinesl do týmové kasy nemalé finanční prostředky.

Mládí vpřed!

Peter Sauber se nikdy nebál zariskovat a vsadit na mladé nezkušené jezdce. V sezoně 2000 dal tento vášnivý kuřák doutníků příležitost jízdy ve voze F1 Kimimu Räikkönenovi. Fin ho okamžitě o svých kvalitách přesvědčil a Sauber s ním uzavřel smlouvu na následující ročník. V něm tým z Hinwilu obsadil celkové čtvrté místo. Na konci roku ale odešel Räikkönen k McLarenu a Sauber se musel poohlédnout po někom jiném. Jako adekvátní náhrada se jevil Felipe Massa, jenž v té době zářil v nižších formulových sériích. Dnes patří oba dva mezi špičkové jezdce formule 1 a velkou zásluhu na tom má především Peter Sauber.

(Ne)dobrovolné přerušení penze

Na konci roku 2005 prodal svůj tým německé automobilce a královnu motorsportu opustil. Stáj byla finančně dobře zajištěna, a tak si mohl s čistým svědomím užívat důchodu. Forma BMW postupně vzrůstala a gradovala v roce 2008, kdy si tým dojel pro dvojité vítězství ve Velké ceně Kanady. Jenže ročník 2009 se německé stáji vůbec nevydařil. A když se k tomu přidala ještě celosvětová finanční krize, vedení BMW usoudilo, že nastal ten správný čas se z F1 stáhnout. Budoucnost týmu visela na vlásku.

Nakonec se Peter Sauber rozhodl, že stáj od Němců odkoupí zpět. A tak se ve svých sedmašedesáti letech největší Švýcar roku 2005, jenž velmi nerad mluví anglicky, vrátil na boxovou zídku, aby znovu postavil svůj tým na nohy.

Další článek: McLaren povýšil Kevina Magnussena do programu F1