Osobnost: Peter Sauber

Díky své povaze je Peter Sauber považován za velmi tichého až 'nenápadného' člověka. Nezapomínejme ale, že to byl právě on, kdo přivedl do formule 1 talenty, jakými jsou Räikkönen či Massa.
Osobnost: Peter Sauber

Peter Sauber se narodil 13. října 1943 ve švýcarském Curychu. Ještě předtím, než se z něj stal prodejce automobilů, vyučil se elektrikářem. V polovině šedesátých let u něj však převládla vášeň pro motorsport. Zalíbení našel především v závodech do vrchu. Vůně benzínu a spálených pneumatik jej už neopustila, a tak se v roce 1970 rozhodl, že u závodění zůstane. Pokračovat chtěl ale s vozy vlastní výroby. Světlo světa tak spatřil Sauber C1. Tento automobil mu zajistil celkové prvenství ve Švýcarském šampionátu v závodech do vrchu. Za zmínku rozhodně stojí, že písmeno 'C', které je součástí názvu každého Sauberova vozu, je ve skutečnosti počátečním písmenem jména jeho ženy Christiane, se kterou se v roce 1965 oženil.

Zlatá osmdesátá léta

Ke konci sedmdesátých let se Peter Sauber angažoval v sérii Le Mans, tentokrát ale už ne jako jezdec, nýbrž jako konstruktér. V sezoně 1977 neměli jeho piloti s vozem C5 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce daleko k vítězství, do cíle však kvůli technické závadě nedojeli. To samé se opakovalo také o rok později. Poté ovšem následovala drobná odmlka. Švýcarovi došly peníze, a tak od stavby závodních automobilů upustil. Zpět k jejich výrobě se vrátil až v roce 1982, kdy zkonstruoval Sauber C6 a vstoupil do nově vzniklého Světového šampionátu sportovních vozů skupiny C. V sezoně 1985 přesvědčil Mercedes, aby mu dodával motory, a hned v následujícím ročníku opanoval závod na Nürburgringu. Spojení německé automobilky a švýcarského týmu se oběma stranám vyplatilo. Na konci osmdesátých let byla Sauberova auta k neporažení. V roce 1989 ovládli jeho jezdci Jochen Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans a dařilo se i ve Světové sérii sportovních vozů. V jednom ze svých týmů dal Peter Sauber šanci tehdy ještě nepříliš známému Michaelu Schumacherovi. Měl za to, že se v něm skrývá obrovský potenciál. Nedlouho poté zamířil německý jezdec do formule 1.

V klubu vyvolených  

Tu měl ostatně již nějakou dobu v hledáčku i samotný Sauber. Byla založena továrna ve švýcarském Hinwilu a původní plány byly takové, že se svým týmem vstoupí mezi elitu už v roce 1991. Cesta do královny motorsportu se však nakonec o dvě léta posunula. Hned v úvodním závodě ročníku 1993 dokázal Jyrki Jarvilehto s vozem Sauber C12 vybojovat dva body za páté místo. Svoji první sezonu v F1 zakončila švýcarská stáj na sedmé příčce. V roce 1995 se podařilo Sauberovi zajistit hlavního sponzora v podobě malajsijské ropné společnosti Petronas, který přinesl do týmové kasy nemalé finanční prostředky.

Mládí vpřed!

Peter Sauber se nikdy nebál zariskovat a vsadit na mladé nezkušené jezdce. V sezoně 2000 dal tento vášnivý kuřák doutníků příležitost jízdy ve voze F1 Kimimu Räikkönenovi. Fin ho okamžitě o svých kvalitách přesvědčil a Sauber s ním uzavřel smlouvu na následující ročník. V něm tým z Hinwilu obsadil celkové čtvrté místo. Na konci roku ale odešel Räikkönen k McLarenu a Sauber se musel poohlédnout po někom jiném. Jako adekvátní náhrada se jevil Felipe Massa, jenž v té době zářil v nižších formulových sériích. Dnes patří oba dva mezi špičkové jezdce formule 1 a velkou zásluhu na tom má především Peter Sauber.

(Ne)dobrovolné přerušení penze

Na konci roku 2005 prodal svůj tým německé automobilce a královnu motorsportu opustil. Stáj byla finančně dobře zajištěna, a tak si mohl s čistým svědomím užívat důchodu. Forma BMW postupně vzrůstala a gradovala v roce 2008, kdy si tým dojel pro dvojité vítězství ve Velké ceně Kanady. Jenže ročník 2009 se německé stáji vůbec nevydařil. A když se k tomu přidala ještě celosvětová finanční krize, vedení BMW usoudilo, že nastal ten správný čas se z F1 stáhnout. Budoucnost týmu visela na vlásku.

Nakonec se Peter Sauber rozhodl, že stáj od Němců odkoupí zpět. A tak se ve svých sedmašedesáti letech největší Švýcar roku 2005, jenž velmi nerad mluví anglicky, vrátil na boxovou zídku, aby znovu postavil svůj tým na nohy.

Další článek: McLaren povýšil Kevina Magnussena do programu F1

10:33 | Kevin Magnussen by mohl zamířit do americké IMSA...
10:03 | Sportovní ředitel Red Bullu Jonathan Wheatley měl před závodním víkendem v Bahrajnu pozitivní test na COVID-19.
9:07 | Robert Kubica zítra v prvním tréninku nahradí Räikkönena
25. listopadu | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10