Díky své povaze je Peter Sauber považován za velmi tichého až 'nenápadného' člověka. Nezapomínejme ale, že to byl právě on, kdo přivedl do formule 1 talenty, jakými jsou Räikkönen či Massa.
Peter Sauber se narodil 13. října 1943 ve švýcarském Curychu.
Ještě předtím, než se z něj stal prodejce automobilů, vyučil se elektrikářem.
V polovině šedesátých let u něj však převládla vášeň pro motorsport. Zalíbení
našel především v závodech do vrchu. Vůně benzínu a spálených pneumatik
jej už neopustila, a tak se v roce 1970 rozhodl, že u závodění zůstane. Pokračovat
chtěl ale s vozy vlastní výroby. Světlo světa tak spatřil Sauber C1. Tento
automobil mu zajistil celkové prvenství ve Švýcarském šampionátu
v závodech do vrchu. Za zmínku rozhodně stojí, že písmeno 'C', které je součástí
názvu každého Sauberova vozu, je ve skutečnosti počátečním písmenem jména jeho
ženy Christiane, se kterou se v roce 1965 oženil.
Zlatá osmdesátá léta
Ke konci sedmdesátých let se Peter Sauber angažoval
v sérii Le Mans, tentokrát ale už ne jako jezdec, nýbrž jako konstruktér.
V sezoně 1977 neměli jeho piloti s vozem C5 ve slavné čtyřiadvacetihodinovce
daleko k vítězství, do cíle však kvůli technické závadě nedojeli. To samé
se opakovalo také o rok později. Poté ovšem následovala drobná odmlka.
Švýcarovi došly peníze, a tak od stavby závodních automobilů upustil. Zpět
k jejich výrobě se vrátil až v roce 1982, kdy zkonstruoval Sauber C6
a vstoupil do nově vzniklého Světového šampionátu sportovních vozů skupiny C. V sezoně
1985 přesvědčil Mercedes, aby mu dodával motory, a hned v následujícím
ročníku opanoval závod na Nürburgringu. Spojení německé automobilky a
švýcarského týmu se oběma stranám vyplatilo. Na konci osmdesátých let byla
Sauberova auta k neporažení. V roce 1989 ovládli jeho jezdci Jochen
Mass, Manuel Reuter a Stanley Dickens čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans
a dařilo se i ve Světové sérii sportovních vozů. V jednom ze svých týmů
dal Peter Sauber šanci tehdy ještě nepříliš známému Michaelu Schumacherovi. Měl
za to, že se v něm skrývá obrovský potenciál. Nedlouho poté zamířil
německý jezdec do formule 1.
V klubu vyvolených
Tu měl ostatně již nějakou dobu v hledáčku i samotný
Sauber. Byla založena továrna ve švýcarském Hinwilu a původní plány byly takové,
že se svým týmem vstoupí mezi elitu už v roce 1991. Cesta do královny
motorsportu se však nakonec o dvě léta posunula. Hned v úvodním závodě
ročníku 1993 dokázal Jyrki Jarvilehto s vozem Sauber C12 vybojovat dva
body za páté místo. Svoji první sezonu v F1 zakončila švýcarská stáj na
sedmé příčce. V roce 1995 se podařilo Sauberovi zajistit hlavního sponzora
v podobě malajsijské ropné společnosti Petronas, který přinesl do týmové
kasy nemalé finanční prostředky.
Mládí vpřed!
Peter Sauber se nikdy nebál zariskovat a vsadit na mladé
nezkušené jezdce. V sezoně 2000 dal tento vášnivý kuřák doutníků
příležitost jízdy ve voze F1 Kimimu Räikkönenovi. Fin ho okamžitě o svých
kvalitách přesvědčil a Sauber s ním uzavřel smlouvu na následující ročník.
V něm tým z Hinwilu obsadil celkové čtvrté místo. Na konci roku ale
odešel Räikkönen k McLarenu a Sauber se musel poohlédnout po někom jiném.
Jako adekvátní náhrada se jevil Felipe Massa, jenž v té době zářil
v nižších formulových sériích. Dnes patří oba dva mezi špičkové jezdce formule
1 a velkou zásluhu na tom má především Peter Sauber.
(Ne)dobrovolné přerušení penze
Na konci roku 2005 prodal svůj tým německé automobilce a
královnu motorsportu opustil. Stáj byla finančně dobře zajištěna, a tak si mohl
s čistým svědomím užívat důchodu. Forma BMW postupně vzrůstala a gradovala
v roce 2008, kdy si tým dojel pro dvojité vítězství ve Velké ceně Kanady. Jenže ročník
2009 se německé stáji vůbec nevydařil. A když se k tomu přidala ještě
celosvětová finanční krize, vedení BMW usoudilo, že nastal ten správný čas se
z F1 stáhnout. Budoucnost týmu visela na vlásku.
Nakonec se Peter Sauber rozhodl, že stáj od Němců odkoupí
zpět. A tak se ve svých sedmašedesáti letech největší Švýcar roku 2005, jenž velmi nerad mluví anglicky, vrátil na boxovou zídku, aby znovu postavil svůj tým
na nohy.